Full version: Trevlig Fettisdag
Hannele
Köper du eller bakar du själv?
När barnen var små, serverade jag släta bullar, mandelmassa och skål vispgrädde
så alla fick göra sin egen semla; tunnt eller extra tjockt med mandelmassa. smile.gif

Nu köper jag, en ½ räcker gott.
Lena i Torslanda
Så klart jag äter semlor wub.gif
Nu för tiden som den är men när jag var barn älskade jag att äta den med varm mjölk. Det smakar ljuvligt när grädden börjar smälta och bullen suger åt sig av gräddmjölken wub.gif wub.gif
andersen
Bakar själv,och äter med varm mjölk.
Latmask
Unnar mig nån enstaka om jag befinner mig på ett café vilket inte händer alltför ofta... skulle inte kunna baka, skulle föräta mig då. wub.gif

Det ska vara tjockt med mandelmassa och inte en mjölkdroppe kommer i närheten av min semla. Fy... wub.gif
karjo
Bakar själv och _älskar_ mandelmassa! smile.gif
Lars-Olof Arvids
Naturligtvis blev det semlor till fikat här på Naturcentrum idag! wub.gif

Olle
AnitaO
Köper på bageriet smile.gif
Pirum
Köper enstaka semlor. Ingen hitintills i år, kanske blir det en idag. Men de har blivit så fasligt DYRA? Visst var de väl billigare förr? Eller så inbillar jag mig. Ok, "allt blir dyrare", men semlor verkar ha ökat mer i pris än andra bakverk, exempelvis bröd eller kanelbullar (som är ungefär det enda jag köper från bageri).

Jag är inte speciellt förtjust i grädde (tycker speciellt illa om extremt luftig "spraygrädde"), det som är viktigast för mig är att "brödet" är rejält och gott.
fruberglund
Bläääää, äckligt med semla tycker jag.
silos
Det är väldans gott med semlor och skulle kunna mumsa i mig 3 st tongue.gif biggrin.gif laugh.gif !!
LadyG
Semla är gott, utan mjölk, men mer än en åt gången orkar jag inte! tongue.gif

Bakar själv ibland, men nu för tiden är det så mycket som ska göras att jag köpt semlorna. Nästan lika gott faktiskt smile.gif
Sylvia
Bakar själv, de är så goda!! Och makens favoriter, han äääälskar mandelmassa!!
renate
Tycker inte om semlor,det är mandelmassa jag inte får ner.Så inga semlor för min del. huh.gif unsure.gif
Berith
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 10:37)
Men de har blivit så fasligt DYRA? Visst var de väl billigare förr?

Dyra? biggrin.gif Idag har jag köpt 10 (förhoppningsvis) smarriga semlor för 6 kronor stycket "bakade" direkt i ICA-affären. Har inte smakat än, det blir senare idag med het mjölk och kanel. Jag brukar köpa i bageriet men det får blir framöver när begäret sätter in på allvar. wink.gif

wub.gif
Linda_A
CITAT (Berith @ 28-02-2006, 14:47)
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 10:37)
Men de har blivit så fasligt DYRA? Visst var de väl billigare förr?

Dyra? biggrin.gif Idag har jag köpt 10 (förhoppningsvis) smarriga semlor för 6 kronor stycket "bakade" direkt i ICA-affären. Har inte smakat än, det blir senare idag med het mjölk och kanel. Jag brukar köpa i bageriet men det får blir framöver när begäret sätter in på allvar. wink.gif

wub.gif

här tror jag att de kostar runt 21 kr styck eller så.. sleep.gif
Gillan
Fanns inget svar som passade mig wink.gif

Jag är absolut ingen traditionsfanatiker, men när
julen börjar i Oktober och man säljer fettisdagssemlor
till nyår. ohmy.gif . Då är måttet rågat för mig. Jag tappar intresset.

Däremot, när mina barn var små, då bakade jag alltid semlor själv,
på grund av att halva familjen ville ha mandelmassa och den andra
halvan ville ha vaniljkräm istället. Idag, är det ingen av oss som bryr
sig.

Det finns fortfarande några få traditioner som vi efterlever, men
den där semlan, den får kvitta tongue.gif

/Gillan
Tesa
Brukar köpa släta bullar och göra resten själv...ibland bakar jag bullarna själv också...nån gång har jag köpt färdiga..
Det brukar bli många semlor här en period....men inte förrän det är dags...fast jag tjuvstartade igår kväll för vi skulle iväg på olika ställen idag..
Magdis
Jag har försökt få tag på maken på jobbet för att påminna om att köpa med sig semlor till sig själv och dottern idag. Själv kommer jag nog inte att äta någon semla idag eftersom jag tvivlar på att han lyckas få tag på någon glutenfri semla på stan. Jag brukar baka glutenfria semlor själv ibland men det har glömts bort i år. Jag tycker det är gott med semla men det är inget jag måste ha. Är överhuvudtaget inte så förtjust i kakor o bullar.
Inga från Närke
Fattas ett alternativ. Semla och kaffe.
Det brukar jag göra men även med varm mjölk. Skulle köpa till kvällen åt gubben och mig men det var slut.
Hörde att på ett konditori i grannbyn där var det kö ända ut på torget för att få köpa, en arbetskamrat var där men fick vända.
Priserna här är på kondiset 15:-/st och på Ica 15,50.
Har aldrig bakat själv, har inte tid att hållas och de som finns är goda.
Har redan ätit några gånger för det har funnits på ICA i flera veckor och varje dag.
Monarda
Vi blev bjudna på jobbet idag. Det finns tre varianter att välja på hos den lokale bagaren: Saffranssemlor, punchsemlor och den vanliga traditionella.
I år skulle det bakas 4200 semlor på fettisdagen för att slå förra årets rekord som låg på 3963 st! Sålda på en dag!
wolkenkrabber
Semla med hetvägg skall det vara för min del!

har ätigt 12-13 stycket hitentills iår, den jag nyss satte i mig lär bli årets sista, men det är inget jag kan garantera...
Åsa, mälardalen zon 2
Jag har ätit en idag, förra året åt jag EN semla så jag hör nog inte til konditoriernas storkunder.
cic
Har också ätit en idag. Blev bjuden på jobbet. Jag äter så många som jag orkar under semelperioden. Jag ÄLSKAR semlor.. rolleyes.gif

Just det ja. Jag äter den precis som den är.. sleep.gif
Bessie
Jag bakar släta bullar och fyller ett par, fryser ner de andra och äter efter hand. Har blivit mera kritisk till köpta fastlagsbullar ("semlor" är salta brödbullar här) -- för mycket grädde och för lite mandelmassa.

Vaniljkräm i bullarna? ohmy.gif Det var nytt för mig. Har ni varianten med sylt i också eller är det ett finskt påfund?
ÅsaF
Jag åt två semlor förra veckan varav en var en dubbelsemla så jag avstod från det idag. Känner att jag inte behöver mer även om hjärnan säger nåt annat.
Berith
Köpte ju semlor för att njuta på kvällen, men glömde bort dom ohmy.gif till klockan var nio. Smällde i mej två! innan jag hann ångra mej. sleep.gif Dom var jättegoda, lite små kanske och lite ont om mandelmassa men ändå jättegoda. Det blir absolut säkert fler innan säsongen är över.
netaave
Jag åt två st i går. Vi åt bara varma koppen till lunch så vi unnade oss varsin då. Sen blev det en till kvällsfikat.
Brukar köpa släta bullar och göra själv men dom igår var köpta.
Läste i expresssen om en bagare som gjorde semlor med tryffel och hallonsylt och i senaste "Allt om mat" fanns recept på chokladsemlor.
Ska nog pröva dom senare.
Anki på Öland
CITAT (netaave @ 01-03-2006, 12:27)
.........en bagare som gjorde semlor med tryffel och hallonsylt och i senaste "Allt om mat" fanns recept på chokladsemlor.

Då är det ju inte semlor utan gräddbakelse eller något sånt.......
Anki
Hannele
CITAT (Anki på Öland @ 01-03-2006, 16:45)
Då är det ju inte semlor utan gräddbakelse eller något sånt.......

Håller med. Semla är semla, bakelse är bakelse.

Var "tvungen" att mikra varm mjölk till min ½ semla, för länge sedan sist, gott.
anna_rispan
I går var jag så sugen på semla så det var inte sant. När jag kom hem från innebandyn på kvällen så stod min sambo o fixade till semlor!! Jättemumsigt var det!! Precis som jag hade trott också.
Lisbeth zon2
Gott med varm mjölk också.
Hannele
Jag kryddade mjölken med lite farinssocker kardemumma, mums.
Cacki
Ska strax äta min 3:e semla för säsongen (lugn! 1.a idag.) Mina hembakade semlor blir alltid så kompakta så nu för tiden köper jag färdiga. MEN, de ska inhandlas på Gerdas bageri i Alingsås, det är viktigt det. Godare semlor finns bara inte!
Att dränka dem i het mjölk tycker jag är semleplågeri!
Piccante
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 10:37) *
Köper enstaka semlor. Ingen hitintills i år, kanske blir det en idag. Men de har blivit så fasligt DYRA? Visst var de väl billigare förr? Eller så inbillar jag mig. Ok, "allt blir dyrare", men semlor verkar ha ökat mer i pris än andra bakverk, exempelvis bröd eller kanelbullar (som är ungefär det enda jag köper från bageri).

Jag är inte speciellt förtjust i grädde (tycker speciellt illa om extremt luftig "spraygrädde"), det som är viktigast för mig är att "brödet" är rejält och gott.

Märkte det idag att semlor har blivit väldigt dyra! Tror det bluffar lite och lägger på extra på priset nu när det är semletid? Hade för mig att vanliga släta bullar är ganska billiga. Idag hittade jag en påse med "semlebullar" för 25 Kr !!! lite dyrt tycker jag.

CITAT (fruberglund @ 28-02-2006, 11:06) *
Bläääää, äckligt med semla tycker jag.

Egentligen är jag inte förtjust i det heller men hemlagade kan jag äta en av utan den räliga spraygrädden.
LadyG
Spraygrädde? Vad är det för billigt skräp ni köper??? Ett konditori med självaktning serverar semla med äkta vispgrädde, inget annat. Annars är det bara billig skit. *dunkar näven i bordet*

Så det så smile.gif

Edit: stavade fel i min upprördhet biggrin.gif
Wilmer
Helst hemmabakad med varm mjölk+äggula. Annars duger de fint som de är.

Förresten testade jag att baka choklad semla förra året. Den var hemskt god, men en räckte. Inte är det semla i egentlig mening.
Alba
Semla.....mmmm så gott.

Äter den gärna med varm mjölk men igår blev det kaffe.
Margaretha
Åt en semla i går kväll på fettisdag och kommer att göra så varje tisdag fram till påsk. Medfödd tradition!
Jag bakar bullarna själv och river mandelmassa och blandar med inkråm och mjölk eller grädde, så att det inte blir så sliskigt. Mandelmassan - som serverades som en stor klump - i min barndoms semlor tyckte jag aldrig om. För att inte tala om varm mjölk med grädde som flyter ut - jag ryser! Skulle jag aldrig ens smaka idag. Kaffe eller te ska det vara!
Hannele
CITAT (LadyG @ 05-02-2008, 22:49) *
Spraygrädde? Vad är det för billigt skräp ni köper???

Spraygrädde är väl inte billigare än vanligt grädde?
Myosotis
CITAT (Wilmer @ 05-02-2008, 22:54) *
Helst hemmabakad med varm mjölk+äggula. Annars duger de fint som de är.

ÄGGULA??? confused.gif
Hannele
CITAT (Alba @ 06-02-2008, 08:59) *
Semla.....mmmm så gott.

Äter den gärna med varm mjölk men igår blev det kaffe.

Du hällde väl inte kaffe på semlan rotfl.gif
Kathy
CITAT (Hannele @ 06-02-2008, 22:55) *
Du hällde väl inte kaffe på semlan rotfl.gif

Är du säker på att Alba inte hade den varma mjölken i en mugg bredvid? naughty.gif
Hannele
Smakade på Göteborgs bästa semla idag, med varm mjölk.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon