Full version: Rå-väck
AnnammA
Jag läste i Impecta katalogen om ett nytt medel mot rådjur, som heter "Rå-Väck".Det var doftande hängen eller bambupinnar att placera i trädgården för att avskräcka rådjur med. Upp till 6 mån var visst verkningstiden. Någon som känner till detta medel?

Hälsn

AnnA
Gloriana
Det sägs ska funka. Själv tycker jag det är billigare att köpa blodmjöl och skvätta över det som ska skyddas (lite gödsel är det ju också). Hittills har jag klarat allt från angrepp. Kruxet är att man får förnya så fort det regnar eller så. Men jag antar att råväckkuddarna inte klarar regn heller? Jag bor på landet och här eländiga rådjur överallt men som sagt med blodmjöl har det funkat än så länge.

Någonstans har jag läst hur man kan tillverka såna där kuddar själv av blodmjöl och ammoniak. Luktar säkert jättegott......
Siv i Bollnäs
Hej!
Vill bara tala om, att jag använt Rå-Väck i rådjursavskräckande syfte ett par år, och det verkar funka ganska bra. Likaså gör Rå-Odör som är en brun, skokrämsliknande smet som man kletar på pinnar och sticker ner vid t ex tulpaner eller hänger upp i träd o dyl. I båda fallen rör det sig om relativt feta ämnen som inte luktar illa i våra näsor, tycker jag, och som inte regnar bort, alltså borde det i längden bli billigare och mycket bekvämare än att hålla på och laborera med egna blandningar som regnar bort och måste förnyas stup i ett.
Hälsningar Sivan smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon