Monica R
Jag har övervintrat en Afrikas lilja och det har kommit fram några gröna blad.
Hur ofta behöver den vattnas? Ska jag ge den näring nu och hur ofta i så fall?
Jag har den i ett Norr fönster, har ingen annan stans att ha den.
Monica R
Ingen som kan hjälpa mig?
Fenja
Jag kan tyvärr inte det, men testa att söka här på forumet så kanske du hittar svar i gamla trådar. Sök även på Odlas första sida.
Mvh
Fenja
Alexander-VG-zon3
jag vet inte heller men du ska kankse plantera om den eller nåt sen så börja vattna försikgtigt men jag vet inte allls hur man gör med den bättre å söka som fenja sa
igl
är det en sådan här du menar? en agapantus, den brukar kallas afrikas blå lilja också.

agapantus

den har man utomhus under den frostfria perioden och sedan får man förvara den inne frostfritt under vintern, den behöver vila och trivs bäst svalt då.
det är inte en växt som kan stå i ett fönster som en krukväxt året runt.
har den nu börjat visa gröna små blad så vattna den väldigt försiktigt för att sedan öka vattenmängden. har du ingen trädgård kanske du har en balkong den kan stå på. du får ge lite mer information om hur du har det för att du ska kunna få hjälp med den.
mvh
inger
Alexander-VG-zon3
jag tänkte skaffa sånna till sommaren,våren och sen låta frosten ta dom är det slöseri med pengar att köpa nya varje år . för jag är inte så bra med å övervintra sånna typer av växter å som pelargoner med så tänkte även med pelargoner om det bler för dyrt i lägnde n och låta frosten ta dom sen köpa nya varje år
Åsa, mälardalen zon 2
Agapanthus gillar att stå trångt i krukan så när plantan är ung kan det räcka med att plantera om den i något större kruka vartannat eller vart tredje år, när plantan blir större kan man plantera om mer sällan.

Det är kanske lite tidigt för växten att sätta igång så ge den lite belysning ifall det inte går att sänka temperaturen. Lätt fuktig kan du låta jorden vara och kanske ge lite svag näring i vattnet ifall den inte ska planteras om.

http://www.odla.nu/artiklar/agapanthus.shtml
Alexander-VG-zon3
oj vita sorter jipppi wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (flaxss @ 28-02-2006, 22:46)
jag tänkte skaffa sånna till sommaren,våren och sen låta frosten ta dom är det slöseri med pengar att köpa nya varje år . för jag är inte så bra med å övervintra sånna typer av växter å som pelargoner med så tänkte även med pelargoner om det bler för dyrt i lägnde n och låta frosten ta dom sen köpa nya varje år

Ja jag skulle säga att det är slöseri med pengar med tanke på att de knölar som säljs oftast inte blommar första året utan det brukar ofta ta ett par år innan de blommar.
Alexander-VG-zon3
oki då gick inte det wink.gif wink.gif smile.gif
oj läste nu men har dom knölar. hur härdiga är dom eller dör dom bara efter lätt frost . men om det är knölar så kankse dom går å förvara i kylen som kanna
Monica R
CITAT (igl @ 28-02-2006, 21:43)
är det en sådan här du menar? en agapantus, den brukar kallas afrikas blå lilja också.

agapantus

den har man utomhus under den frostfria perioden och sedan får man förvara den inne frostfritt under vintern, den behöver vila och trivs bäst svalt då.
har den nu börjat visa gröna små blad så vattna den väldigt försiktigt för att sedan öka vattenmängden. har du ingen trädgård kanske du har en balkong den kan stå på. du får ge lite mer information om hur du har det för att du ska kunna få hjälp med den.
mvh
inger

Ja, jag tycks minnas att blommorna såg ut så fast de är vita.
Monica R
CITAT (igl @ 28-02-2006, 21:43)

agapantus

mvh
inger

jag har haft den ute förra sommaren men nu har jag den bara i fönstret för att den ska få lite ljus, men det kanske egentligen är för tidigt att väcka den?
Eva St
Jag har flera Afrikas Lilja både olika blå nyanser och vit. De står mörkt i garaget över vintern men viktigt att det är frostfritt och knappast något vatten alls annars ruttnar de lätt. Fram i mars tar jag ner dem i ett källarförråd som håller ca 15 grader rensar bort alla vissna blad och börjar vattna upp dem lite försiktigt och då dröjer det inte länge innan det kommer nya små gröna skott. De får stå kvar i förrådet med extraljus tills det är dags att börja härda dem för uteliv på altanen. Plantera om gör jag bara när de börjar trängas riktigt ordentligt i krukan eftersom de vill ha det trångt för att blomma sägs det vilket kanske är en sanning med modifikation för jag har också tre - fyra stycken som jag varje år sätter ut på friland och de blommar lika fint varje år och det är väl omplantering om något. Tog också frö från dem för många år sedan och de kom jättefint men det vill till att ha tålamod för det tog 7 År innan de blommade Under sommaren vill de ha normalt med vatten och gödning då blommar de jättefint
Eva St
Alexander-VG-zon3
måste man ta in dom för typ här i skåne så kan man väl låta dom visna ner sen skydda knölarna med frigolit låda eller nåt liknade så det inte fryser det borde väl gå göra så med kanna med
lissa
Åsa....gick till saiten du har satt in..väldigt bra, ...Jag köpte en kruka med 5 jättestora som jag planterade om på hösten för det fannas nästan ingen jord alls kvar, och jag har den ute hela året.
Läste om "jordstammar" ???? Det är ju stora lökar huh.gif Kan du ( eller någon annan naturligtvis) hjälpa mig med en förklaring om det:unsure:
Åsa, mälardalen zon 2
Njae lök har ju inte Agapanthus deras jordstammar brukar se ut såhär
http://library.thinkquest.org/28470/images...anthus_bulb.jpg

En lök är uppbyggd precis som hos den vanliga gula löken som vi äter den består av flera lökblad som man kan skala av lager för lager. Potatis, krokus, Agapanthus, Dahlia mm. som inte har de här lagren som går att skala bort = de har ingen lök utan det de har under jord är jordstammar men i vardagligt tal brukar man benämna dem knölar.
lissa
Oj då, visserligen var det förra året jag bytte kruka, och har för mig att det var lökar, men dom vägde ton och var väldigt stora, så jag kanske inte ens såg dom ...vilket dåligt minne laugh.gif laugh.gif I morgon får jag nog rota lite i jorden biggrin.gif biggrin.gif
Tack Åsa för svaret smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon