Angeleyetears
28-02-2006, 17:06
Hej,
Jag hade ett inlägg här för ett tag sedan...
Jag har nu varit iväg på Blomsterlandet och köpt utrustning till mina odlingar.
Vilka kryddor/örter ska odlas under värmelampa? Vilka kan bara odlas som vanlig i ett minidrivhus dvs utan värmelampa?
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2006, 17:12
Värmelampa vill de nog inte ha, men ett vanligt lysrör som inte blir så varmt kan du odla kryddväxter under.
Alla kryddväxter vill ha extra ljus efter att de grott vid den här årstiden, fast om några veckor kan det eventuellt räcka med det naturliga ljuset ifall man har ett ljust fönster, iallafall när det gäller sådant som basilika.
Angeleyetears
28-02-2006, 17:34
Okey, jag har ett gamalt akvaium med lampor. Vattner och fiskarna är borta.. Jag kan nog sätta ner mina örter där med plastkrukor. BVarför vill Basilikan ha det ljust?
Åsa, mälardalen zon 2
28-02-2006, 18:30
Alla växter vill ha det ljust, fotosyntesen håller växten vid liv. En del växter måste ha en viss styrka för att de överhuvudaget ska orka öppna klyvöppningarna, som behöver vara öppna vid fotosyntesen annars brukar det inte funka så bra.
Angeleyetears
01-03-2006, 00:44
Under kvällen blev jag klar med mina odlingar med örter/kryddor.
Hur länge ska ljusen vara på?
Hur vattnar man för att inte fröna ska åka bort?
14-16 h/dygn brukar rekomenderas.
Jag och många med mig vattnar sådder med en vanlig PET-flaska med några små hål stuckna/borrade i korken.
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2006, 10:25
Är det ljusgroende frön som inte täcks med jord så vattnar man innan man sår då flyter inte fröerna bort, sedan sätter man plast över sådden så fröerna har runt 100% luftfuktighet när de gror. När det gäller basilika som är ljusgroende så brukar det bara ta några dagar innan man ser groddarna komma ut från fröerna(basilika är dock ingen utpräglad ljusgroende växt så den brukar även gro om man täcker fröerna men det brukar gå snabbast i ljus).
Jag använder en sån där sportvattenflaska med kork som man drar ut (som jag ibland kallar för nappflaska eftersom man nästan måste suga på den för att få i sig något vatten). Det rinner ganska lagom fort ur den om man klämmer lite lätt. Vanlig blomspruta fungerar också bra, det har jag för sådder med riktigt små fröer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.