Jag tycker att det är roligt att få nya grannar och välkomnar dem till området men, men....
Nu förtiden tycks man inte alls ta några som helst hänsyn till topografi och områdeskaraktär. Det är bara att köpa en vacker naturtomt, med vackra uppvuxna träd och bergspartier. Sedan kallar man in trupperna. Med skogsmaskiner avverkar man på en arbetsdag alla träd och sedan fortsätter man med dynamiten.
Jag står med tårar i ögonen och ser hur granntomterna skövlas till oigenkännlighet. Själv får jag ändrade förhållanden på min tomt, mer vind, öppna områden som förut skyddades osv osv.

Jag pratar vänligt med mina nya grannar om jag träffar dem och försöker förklara att om man tar ned ALLA träd så kommer det att i många fall få negativ påverkan på deras egen tomt. Ett träd som har växt i 70 år ersätter man inte i brådrasket.
Jag VET att man får göra som man vill på egen tomt men jag tror att mycket av denna skövling sker pga av okunskap. I föreningen finns en utbildad arborist som utan kostnad ställer upp och hjälper nyblivna tomtägare om de har frågor. Information om detta och annat delas ut av föreningen till de nya grannarna. Man hade hoppats på att bygglovsavdelningen i kommunen skulle kunna ställa upp med att ställa
l-i-t-e förslag/krav när ansökningarna kommer in men de vill väl ha minsta möjliga besvär...
Lessna hälsningar