Full version: strandkål
Merlin
Nar ska man förodla strandkål (ska den förodlas förresten) och engelsk perenn skräppa?
Åsa, mälardalen zon 2
Strandkål behöver kallstratifiering så ner med den i en kruka, vattna lite + sätt plastpåse om krukan, låt den stå inne ett par dagar och sedan ställer du ut sådden i snön. Det funkade för mig, till våren gror fröerna och plantorna kan planteras ut efter runt 3år kan man börja skörda.

Skräppa har jag aldrig odlat.
Gåsis
Nyfiken frågar vad engelsk perenn skräppa är. Hos mig är skräppa ett h-s ogräs med frön som kan överleva 60 år i jorden. Innan dom gror på fel ställe. Med en rot som får en att gråta.

/Åsa
Merlin
Tack Åsa! Gror den enbart om den statifieras - vanliga kålsorter gror ju utan....?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag lyckades bara efter naturlig stratifiering jag slängde ut sådden när det inte grodde något efter att jag haft sådden i kylskåpet. Den är inte lika lättsådd som vanliga ettåriga kålsorter.

Men nu har jag en hel del i rabatten för strandkålen har självsått sig.

Har du något vetenskapligt namn på den engelska skräppan??

Om du är intresserad av fleråriga grönsaksväxter så är Good king Henry (lungrot) väldigt lättodlad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon