Full version: Rosbryderier
Karamell
Mina vänner!

Jag står inför den trevliga uppgiften att anlägga en helt ny rabatt och jag har siktet inställt på ROSOR! Men Oj vad många sorter det finns! Nåja, jag har läst på och hittat några jag kan tänka mig. Frågan är nu bara var jag ska köpa mina rosor.

Jag har sett www.hortogreen.com och dreglat, www.rosenposten.dk verkar seriösa och har stort utbud. Eller ska jag ta bilen till Flora Linnea eller Sofiero och köpa dem direkt? Jag är så vilsen i det här...

Alla tips emottagets tacksamt.

En annan fråga. Har hört att man ska plantera rosor tre och tre - stämmer det? Hur nära varandra? Vill ha en lummig, frodig rabatt snabbast möjligt wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Hur många man planterar tillsammans och hur tätt beror på hur stora rosorna blir. Många av de riktigt stora rosorna är snygga som solitärer.

Om du inte har så långt till Sofiero och flora linnea så kan det ju vara kul att handla direkt där, då kan du ju även titta på växterna innan man köper dem fast jag tror inte flora linnea har riktigt lika stort utbud alltid i butiken som det man ser på nätet. Annars så har ju rosenposten ett ganska stort utbud + de är ju inte så svinigt dyra med frakten.
fruberglund
Jag köpte rosor hos Rosenposten förra året och är supernöjd. Har beställt ett gäng i år också. Varför betala mer när man inte behöver? Rosenposten är billiga och har väldigt bra sortiment och jättebra kvalité på sina rosor och jag kommer köpa rosor där i fortsättningen också.

Billig frakt, ca 100 kr och så får du rosorna hem till dörren.
kerstin z5-6
jag sekunderar fruns inlägg Rosenposten är jag jättenöjd med smile.gif fa det stora utbudet och kraftiga plant samt förutsägbar leveranstid .. Linneas höstlev kom i november -då har jag 1m snö o tjälad jord sen länge ...
renate
Ha du nära till Flora Linnea så rekommendera jag dig en titt till Cedergrens i Råå,mycket att välja och bra kvalität,fast det har floa Linnea med.Även Rosenposten,och Hortogreen har bra kvalität på sina rosor.Bra servis och snabb leverans har Hortogreen.Av alla dessa plantskolor har jag handlat,alla är bra.
Flitiga Lisa
Hej Karamell! Vilket trevligt projekt du har framför dig. Bor du i Helsingborg skall du handla dina rosor hos Cedergrens eller Flora Linnea. De har garanterat vad du söker. Sortimentet i dessa butiker är oerhört mycket större än hos någon annan i Sverige. Det är klart att om man skall ha lite ovanligare sorter är det bra att beställa dessa i tid. Ser ingen som helst anledning att gå över ån (sundet) efter rosor... jag menar vatten. Har själv handlat både hos Flora Linnea och Cedergren och alltid blivit nöjd.
Karamell
Tack alla!

Mmm, jag får nog ta mig en tur in till storstan och köpa lite rosor live... fast det finns en uppenbar risk att jag kommer hem med bra mycket mer än jag tänkt mig om det finns en säljare med välsmord mun inblandad i det hela.

Med dagens snöoväder känns våren extra långt borta. För det är väl ingen idé att köpa förrän man kan sätta spaden i jorden tongue.gif
Unn
Hej Karamell! Som rosfantast och boende i nordvästskåne, är min aldeles egna lilla bedömning att Cedergrens på Råå ger den absoluta "handla-rosor-upplevelsen". Flora Linnea i all ära, men Cedergrens är liksom mer ...tja...hur ska man beskríva det? ...shosefria, otvungna och samtidigt väldigt, väldigt kunniga och engagerade!
evarie
Hej!!

Från en helt ny användare- ca 5 min!! Köpte 40+ Austinrosor ifrån Rosenposten i våras. ALLA har tagit sig kanonfint och blommat fantastiskt! Ser idag fortfarande ut att må förträffligt i snön! Tror beskärningbehovet i mitt fall blir begränsat till ren uppbyggnad! Jag bor i och för sig i zon 1-2, men är lite slarvig med vintervården.......Apropå avstånd...det ser ut som om jag kanske inte hade behövt sätta tre av riktigt allt........maken får rätt igen! (hävdar alltid att jag planterar för tätt.........)

Fick fina mängdrabatter dessutom, kanske värt att samshoppa?

Har oxå köpt av Cedergrens med mycket fint resultat!

Lycka till!
Caprice
Jag säger som många andra redan sagt.. Två av mina favoritshoppinställen är Rosenposten och Hortogreens... bra ex till hyffsade priser...

Å andra sidan ska man inte förakta de ställen som kanske inte känns om de har toppkvalite´... jag har köpt rosor hos tex Coop, då får man dem till mycket bra priser... 5-pack Ingrid Bergman för 99:- tex... biggrin.gif Och samtliga tog sig och var av bra kvalite´... nackdelen kanske är att tex Coop inte har de mer ovanliga och roliga sorterna...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon