Full version: brudslöja
Ani
en dum fråga men kan jag förplantera brudslöja eller överlever den bara om den planteras på friland?

det snöar..sad.gif jag längtar så efter våren!
wub.gif
Tesa
Plantskolor säljer ju krukodlade brudslöjor så det går säkert bra..men ställ den svalt så den inte drar igång för mycket..
Alpiner i Halmstad
Tänk på att brudslöjan har grova och djupgående rötter.
Står planta länge i en för grund kruka blir det lätt rotsnurr i krukan.
Jag tycker därför att man bör plantera ut plantorna som unga.
Plantor som stått för länge i plantskolan får samma problem.
M.v.h. Bernt
kerstin z5-6
Därav gillar de inte heller att flyttas, men visst går de bra att förkultivera -et tag i kruka , djup som sagt
Eva 33c
Gäller det ni skrivit både den perenna och den ettåriga brudslöjan?
Det framgår inte riktigt av Anis inlägg vilken hon avser, men det spelar kanske ingen roll?
wub.gif
kerstin z5-6
jag utgår ifrån att vi talar om den perenna Gypsofilia paniculata ? Ettåringen heter väl sommarslöja?
Sommarslöja G elegans :
Den kan man så direkt i rabatt , behöver inte ens förkultiveras i z 5-6:)
men om man ska göra det sås den i slutet av april, den har inga problem med rötterna ....
Eva 33c
Javisst heter den Sommarslöja! tongue.gif
Det hade jag glömt bort alldeles!
laugh.gif
kerstin z5-6
Gör inget -jag brukar ha noll koll på svenska namn .. men den här ploppade opp bara smile.gif och jag kan ytterst lite om ettåringar egentligen .....
fast idag har jag köpt en påse dubbel petunia .som jag ska pröva smile.gif
Ani
Brudslöja - 'Snowflake'' är namnet på den brudslöja jag vill så. Jag frågade min man om han hade några önskemål om blommor och han nämnde brudslöja..smile.gif

Tack snälla för samtligas kommentarer. Ärligt talat så trodde jag inte den var flerårig, den brudslöja jag hade införskaffat. Ahum..jag .borde kanske ha läst lite. Anl till att jag vill förplantera är att då vet jag att jag inte tar det för givet att det är ogräs...smile.gif
Imorgon blir det att så i djupa krukor. Var har våren tagit vägen????? Det snöar och snöar...*suck* jag vill ha vår!
kerstin z5-6
Snowflake är liksom bara ett extranamn

Gypsophila-" paniculata" talar om att detta är en perenn

Det är väl denna du sått ?

paniculata
Ani
Kerstin. Du har drömmarnas trädgård...*ler*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon