ewa zon 3
Vilken sjord anvnder ni till surjordvxter? Jag har vanlig S-jord/ Hasselfors men har inte psen kvar s jag vet inte om den innehller mycket kalk. r det kanske bttre att s i ogdslad torv blandat med grus?

/Ewa unsure.gif
lissa
Vet inte om jag svarar fel, fr ibland blandar jag ihop alla jordsorter, men tror att det r kastanje"jord".man ska anvnda till bla. hortensier...det ser ut som sm sm barkbitar smile.gif
Lena i Torslanda
Jag brukar s surjordsvxter, i mitt fall ffa rhododendron, i finriven ogdlad torv blandad med perlit eller grus. Det r nog det bsta fr denna typ av vxter.
Alpiner i Halmstad
Samma rd som Lena.
Krukorna fr sedan bo i ett minvxthus av en karamellburk med glaslock.
Vi strr ocks lite makadam 2-4 mm ver ytan.
Makadambdden under krukorna hller luftfuktigheten hg.

M.v.h. Bernt
ewa zon 3
Tack fr svar och den fina illustrationen. En frga till som jag kom p.
Vid omskolning planterar ni om i Rhododendronjord d? Det hr gller perenner som jag frkultiverar.

/Ewa
Lena i Torslanda
Jag har ingen strre erfarenhet av frsdda surjordsperennerer men nr jag planterar om mina rhododendron s fr de vid frsta omskolningen mestadels bara torv + lite lvkompost. Nr det r dags fr nsta omskolning s blir det kanske rhod. jord eller ibland min egen blandning av lv/barrkompost,torv och grus. Rhododendron vxer ju s erbarmligt sakta s det r ingen hets precis med omplantering laugh.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon