Vilken sjord anvnder ni till surjordvxter? Jag har vanlig S-jord/ Hasselfors men har inte psen kvar s jag vet inte om den innehller mycket kalk. r det kanske bttre att s i ogdslad torv blandat med grus?
/Ewa
lissa
01-03-2006, 00:45
Vet inte om jag svarar fel, fr ibland blandar jag ihop alla jordsorter, men tror att det r kastanje"jord".man ska anvnda till bla. hortensier...det ser ut som sm sm barkbitar
Lena i Torslanda
01-03-2006, 10:22
Jag brukar s surjordsvxter, i mitt fall ffa rhododendron, i finriven ogdlad torv blandad med perlit eller grus. Det r nog det bsta fr denna typ av vxter.
Alpiner i Halmstad
01-03-2006, 11:23
Samma rd som Lena. Krukorna fr sedan bo i ett minvxthus av en karamellburk med glaslock. Vi strr ocks lite makadam 2-4 mm ver ytan. Makadambdden under krukorna hller luftfuktigheten hg.
M.v.h. Bernt
ewa zon 3
01-03-2006, 11:57
Tack fr svar och den fina illustrationen. En frga till som jag kom p. Vid omskolning planterar ni om i Rhododendronjord d? Det hr gller perenner som jag frkultiverar.
/Ewa
Lena i Torslanda
01-03-2006, 13:09
Jag har ingen strre erfarenhet av frsdda surjordsperennerer men nr jag planterar om mina rhododendron s fr de vid frsta omskolningen mestadels bara torv + lite lvkompost. Nr det r dags fr nsta omskolning s blir det kanske rhod. jord eller ibland min egen blandning av lv/barrkompost,torv och grus. Rhododendron vxer ju s erbarmligt sakta s det r ingen hets precis med omplantering