ewa zon 3
Vilken såjord använder ni till surjordväxter? Jag har vanlig S-jord/ Hasselfors men har inte påsen kvar så jag vet inte om den innehåller mycket kalk. Är det kanske bättre att så i ogödslad torv blandat med grus?

/Ewa unsure.gif
lissa
Vet inte om jag svarar fel, för ibland blandar jag ihop alla jordsorter, men tror att det är kastanje"jord".man ska använda till bla. hortensier...det ser ut som små små barkbitar smile.gif
Lena i Torslanda
Jag brukar så surjordsväxter, i mitt fall ffa rhododendron, i finriven ogödlad torv blandad med perlit eller grus. Det är nog det bästa för denna typ av växter.
Alpiner i Halmstad
Samma råd som Lena.
Krukorna får sedan bo i ett minväxthus av en karamellburk med glaslock.
Vi strör också lite makadam 2-4 mm över ytan.
Makadambädden under krukorna håller luftfuktigheten hög.

M.v.h. Bernt
ewa zon 3
Tack för svar och den fina illustrationen. En fråga till som jag kom på.
Vid omskolning planterar ni om i Rhododendronjord då? Det här gäller perenner som jag förkultiverar.

/Ewa
Lena i Torslanda
Jag har ingen större erfarenhet av frösådda surjordsperennerer men när jag planterar om mina rhododendron så får de vid första omskolningen mestadels bara torv + lite lövkompost. När det är dags för nästa omskolning så blir det kanske rhod. jord eller ibland min egen blandning av löv/barrkompost,torv och grus. Rhododendron växer ju så erbarmligt sakta så det är ingen hets precis med omplantering laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon