Full version: Vad för jord?
AndreasBlomquist
Här kommer en dum fråga.

Vilken är den bästa jorden att använda när man ska skola om växter? Till mina chilisar, gyllenbär och paprikor så har jag använt E-Jord från Hasselfors. Är detta en bra jord som funkar bra till detta? Blev lite konfunderad när jag inhandlade jorden för det fanns ju typ 10 olika sorters jord.
kerstin z5-6
blir nog bra det
fruberglund
Förra året var första året jag sådde. Använde först "vanlig" billig jord som man köper vart som helst och den var helt värdelös. Fick då tipset att använda Hasselfors P-jord tror jag det var. Vilken skillnad!!!

Blir helt klart Hasselfors i år igen, kostar inte många spänn mer och så mycket bättre.

Ingen torr kaka längst upp och inga stora klumpar. Det som blev över tog jag till krukorna utomhus smile.gif

Här står om Hasselfors olika bokstavsjordar läs mer här
kerstin z5-6
S-jord till sådd -p jord till perenner o ev U jord till näringskrävare som tomater, o växter i amplar o stora krukor smile.gif
AndreasBlomquist
Så, E-jorden som jag använt hittills är måttligt gödslad och förvisso ekologisk men P-jorden har ännu mer "krut" (gödsel) i sig och växterna får där en bättre skjuts i uppväxten, medan U-jorden är den stora kanonen till växter som Tomat och kanske även då Chili?
kerstin z5-6
exaktamente ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon