Full version: Lysrören är igång!
virrevarv
Äntligen, nytt hopp för alla mina sådder här i köket. Min bror tittade på mina stora armaturer som jag fått gratis för en tid sedan. Fick ju, som ni kanske minns inte igång dom själv i helgen, och var ganska knäckt, det måste jag erkänna... sad.gif Men, viola!, min bror fick igång dom. Så här ska monteras för glatta livet! laugh.gif Tanken är att armaturen ska hänga i kedjor i taket för att på så sätt kunna höja och sänka efter tycke och smak. Men just nu är det lite panik, så jag får palla upp armaturen på överbliven kakel så länge. "Man tager vad man haver så att säga"...
Det kommer att bli toppen detta! Men jag måste hejda mig att så en stund nu, har "försått" mig lite men vad gör man när det snöar ute? Det är ju så fantastiskt kul!! wub.gif wub.gif

Ville bara "bubbla" av mig, är så glad!! Ha det gott!!
Lady Hamilton
Vad kul att det har ordnat sig!! smile.gif smile.gif
Blev nästan lite orolig för dig........INGEN skall behöva ha sådan otur som du verkade ha, men nu är vi ALLA glada för din skull!!
Lycka till!
kerstin z5-6
Men, viola! laugh.gif Grattis
virrevarv
Ja, jag blev jätteglad, det har varit rätt tufft på sistone, sambon har varit jättesjuk i lunginflammation, Melvin fick öroninflammation, vi fick avliva vår ena hund, ovanpå det så har vi haft full renovering på badrummet vilket haft följden att jag inte kunnat tvätta eller duscha här hemma plus röran och allt damm... Alla ni som haft småbarn vet ju hur mycket tvätt där blir... Sen har man ju ett jobb att sköta oxå. Så det var välbehövligt med lite ljus i min tillvaro!! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Har fixat nere i källaren nu, det blir toppen bra, nu har mina små pelargonplantor fått fint ljus igen, inte för att det verkade gå någon större nöd på dom i källarfönstret men ändå... Nu har jag ju riktigt gott om plats armaturhyllan, vad ska jag göra med allt det?? tongue.gif Måste nog så någon liten sort till... wub.gif

Ha det gott!
ewa zon 3
Vad bra att det ordnade sig till slut efter allt strul med att hitta rätt lysrör mm. Så du en sort till el. två el. tre el...... nu när du har så bra ljus. tongue.gif

/Ewa
kerstin z5-6
Tänk på att det du sått ska utskolas bara -då tar det dubbelt eller mer så mkt plats som nu ...
Milex
Grattis.
Det är lätt att förså sig, ja biggrin.gif
virrevarv
Det är ju just det här med omskolning som strular till det, det var ju tack vare det jag fick platsbrist innan... blink.gif blink.gif

Sansade mig i mina sådd-planer igen, insåg att jag snart ska skola om ett helt gäng Cymbalblommor och rätt vad det är så är det tid för allt det andra, det dröjer nog en vecka till eller så men, Kerstin, du har rätt (glädjedödare där!! laugh.gif biggrin.gif ), det är nog bättre och hejda mig ett lite... Trots allt så bor jag ju i zon 1 och även om det just nu är snö och dom har lovat vinter ett par veckor till så ÄR det snart vår och jag kan dra igång på allvar i mina drivbänkar och miniväxthus!! wub.gif laugh.gif tongue.gif

Ha det gott!
kerstin z5-6
tar tillbaka allt -så minst 5 nya sorter smile.gif det behöver du nu smile.gif

perenner :)är perenna vänner
virrevarv
Jooo, wub.gif en sort blir det nog ialla fall ikväll, plus jag måste ta tag i att skola om några stockrosor. Sambon hade köpt lökar till mig som en liten överraskning så om inte annat så åker nog dom flesta av dom ner i lite jord!

*Asiatisk Lilja
*Gladioulus
*Anemoner (som är precis lika skrumpna som dom jag hittade i garaget för en tid sedan! Så det är nog hopp förr garage-anemonerna)
*Dahlia
*Fresia

Jag menar; lite jord under naglerna varje dag måste man ju bara få!!!! laugh.gif biggrin.gif
katah
grattis från en som också måste bromsa sig "lite" för solen skiner och värmer inte just nu...
Jag har också hört om att våren börjar om 2 veckor.
Ska vi lita på det don säger! biggrin.gif

Vem ska man klaga till, om det inte blir så... och man står där med alla femtielva sorter som behöver mer plats i växthuset? wacko.gif wink.gif laugh.gif
virrevarv
Ja, vi får väl mail-bomba SMHI om dom inte håller vad dom lovar!!! tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Anki V
CITAT (katah @ 01-03-2006, 21:38)
grattis från en som också måste bromsa sig "lite" för solen skiner och värmer inte just nu...

Å, jo! Solen värmer som sjutton. Minst 5-10 graders värmeökning när solen ligger på köksfönstern laugh.gif .

Jag tvingades köpa bordsfläktar för att få ner temperaturen några grader under dagtid.

Jag får verkligen hoppas att det blir något av fröna som jag sått.

Bänkskiva
Armaturer
Borsdfläktar x 2
Lysrör
Underbevattnigsmattor
Såjord
"Utskolningskrukor"
mm.mm.
Jag vågar inte räkan ut vad jag lagt ut blink.gif

Årets plantor blir säkert de dyraste hittills. Det är bara att hoppas att intresset håller till nästa år för då ska jag tjäna igen vad jag lagt ut i år.
laugh.gif laugh.gif
virrevarv
Du behöver inte vara orolig över dina investeringar Anki, det blir bara, roligare, värre och dyrare för varje år!! laugh.gif laugh.gif
Lady Hamilton
CITAT (virrevarv @ 02-03-2006, 18:36)
Du behöver inte vara orolig över dina investeringar Anki, det blir bara, roligare, värre och dyrare för varje år!! laugh.gif laugh.gif

DET kan jag hålla med om.........
varje år vill man ha MERA, MERA!!!
kerstin z5-6
Nämen ..nu begår ni väl alla ett tankefel ? Minsta riddarsporre kostar st 45 kr på plantskolan -45 kr X 147 st ...
redan en sådd av riddare har betalat lysrör och andra nödvändiga utensilier..
Detta innebär att man går + redan efter frösådd nr 2 laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
virrevarv
Jag körde det sättet att räkna på hur mycket man tjänar när man sår själv, när jag skulle övertyga min käre sambo att just den fröpåsen med Petunior kunde vi inte vara utan!!

Nu gick det som så att hela sådden misslyckades, missade dom ytterst små plantorna nästan en hel dag, ytan torkade ut och dom repade sig aldrig... Något besviken slängde jag allt i trädgårdsavfallstunnan... Givetvis uppmärksammade min sambo det och GISSA om jag får höra detta nu!! laugh.gif laugh.gif "Det blir fina petunior i år, älskling, och billiga blir dom med!!" biggrin.gif rolleyes.gif

Så ibland biter man sig själv i svansen!! *skrattar* Men visst får man mycket blommor för en billig peng, att det sen är så förbenat roligt gör ju det inte sämre!!
Lady Hamilton
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-03-2006, 20:05)
Nämen ..nu begår ni väl alla ett tankefel ? Minsta riddarsporre kostar st 45 kr på plantskolan -45 kr X 147 st ...
redan en sådd av riddare har betalat lysrör och andra nödvändiga utensilier..
Detta innebär att man går + redan efter frösådd nr 2 laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Jo du har rätt kerstin laugh.gif (förutom att vi inte är så många som "driver upp" 147st Riddarsporrar.)

Men DU vet ju hur det är wub.gif .......................
man VILL HA MERA!!! Armaturer o hyllor m.m. För att inte tala om alla tillbehör som man "inte kan vara utan" laugh.gif
Anki V
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Kerstin! År två går man alltså med vinst? wink.gif laugh.gif laugh.gif

Vadå misslyckas? wink.gif wink.gif
Kan man det? Beror inte dålig grobahet, känslighet för torka/fukt, känslighet för skadedjur mm på dåliga frön?

Min sådd av Silverrisp (Limonium platyphyllum), ca 10 grodda och utskolningsbara plantor av 150 frön, beror endast på att det var något fel leveransen. smile.gif smile.gif

Förmodligen var det för blött när fröna skördades laugh.gif
kerstin z5-6
<japp , givetvis , och alla ev pengar som kommer in pga växtförsäljning går omedelbart till nya rosor etc eftersom jag nu redan tjänat sååå mkt peng på sådderna

Fö ska man täcka nysådda-petunia eller annat med en luftig plastpåse, plastlock eller folie så slipper man torkdöd...men de utsätts för fuktinflammatorisk risk i stället ..... blink.gif
virrevarv
Jag blev lite sur på mig själv när jag misslyckades med Petuniorna... Men sen å andra sidan så har jag nog frö så jag klarar mig ändå. laugh.gif rolleyes.gif Det blir nog gott om blommor ialla fall, beställde ju ett nytt gäng frö igår kväll, mest sommarblommor. Luktärtor i massor (7 sorter tror jag det blev wub.gif ) till bröllopet i augusti.

Får väl köpa några lådor Petunior när de kommer i handeln. Men till nästa år så ska jag inte ta bort påsen runt fröna för snabbt!

Ha det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon