Full version: Clematis macropetala
Maggan H
Har frösått denna sort men hörde häromdan att den bara blir runt metern hög, stämmer det? Har aldrig sett en clematis som är så lågväxande. blink.gif
Eva 33c
2-3 meter står det i mina böcker. Den finns ju i lite olika namnsorter av kronklematis också och kanske någon av dem är mer svagväxande, men arten i sig själv verkar bli 2-3 meter alltså.
Det finns låga ej klättrande clematisarter som integrifolia och recta. Men de är mer att betrakta som perenner i allmännhet.
CGB
klematisar brukar bli lika höga som sitt klätterstöd?
Maggan H
Det låter lugnande, tack för hjälpen och hoppas på 2-3 m, men det lär den inte komma upp i i år. rolleyes.gif
kerstin z5-6
"2 meter blev min i fjol -och den såddes i januari .. misströsta icket -fö finns clematis på både 50 cm och metern tex dessa
Cl stans

cl integrifolia

Maggan H
Tack Kerstin för fina bilder! Kan de verkligen växa så första året? Toppade du den någon gång? Bifogar bild på den jag har köpt frö av.
kerstin z5-6
Javisst ! Snygg är den, och både den och Cl manchurica var väldigt pigga klättrare :9 samma sommar
Jag hoppas få se dem blomma i år , tror jag toppade en gång , men jag gör ogärna det på perenner ... de blir ändå en enda lång ranka med nån liten förgening år ett .
Lycka till !Ett bra köp smile.gif
Maggan H
Tillhör denna sort små-eller storblommig, men tanke på nerklippningen? unsure.gif
kerstin z5-6
småblommig -men så små är de inte smile.gif
ska du klippa -gör det direkt efter blommning -blommar på fjolårsskotten
Blommar nästan hela sommaren fö ..
Ophelia
Här är en ganska bra sajt om clematis:

http://www.clematis.com.pl/wms/wmsg.php/15.html
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon