little.lunatic
Jag har lite frågor om leca och täckbark och hoppas att detta är rätt avdelning för detta.

Leca:
1. Hur väl/länge motstår det vatten utan att ta skada, och på vilket vis kan det ta skada?
2. Hur väl leder det eller släpper igenom värme? Dvs, om jag har en kruka på fönsterbläcket hur mycket av undervärmen från elementet släpper kulorna igenom?
3. Vad består det av exakt?
4. Är det preparerat med något?

Täckbark:
5. Är vanlig täckbark preparerat med något?
6. Från vilket/vilka träslag kommer barken vanligtvis?
7. Hur väl motstår det förmultning när det ligger torrt resp. fuktigt?
8. Hur ofta bör man byta eller förnya täckbark i tex trädgårdar eller krukor?
9. Hur väl släpper det igenom värme/kyla vid ett par centimeters lager??

Tacksam om nån kan svara på iaf någon av frågorna! biggrin.gif
KURT
CITAT (little.lunatic @ 01-03-2006, 12:28)
Jag har lite frågor om leca och täckbark och hoppas att detta är rätt avdelning för detta.

Leca:
1. Hur väl/länge motstår det vatten utan att ta skada, och på vilket vis kan det ta skada?
2. Hur väl leder det eller släpper igenom värme? Dvs, om jag har en kruka på fönsterbläcket hur mycket av undervärmen från elementet släpper kulorna igenom?
3. Vad består det av exakt?
4. Är det preparerat med något?

Täckbark:
5. Är vanlig täckbark preparerat med något?
6. Från vilket/vilka träslag kommer barken vanligtvis?
7. Hur väl motstår det förmultning när det ligger torrt resp. fuktigt?
8. Hur ofta bör man byta eller förnya täckbark i tex trädgårdar eller krukor?
9. Hur väl släpper det igenom värme/kyla vid ett par centimeters lager??

Tacksam om nån kan svara på iaf någon av frågorna!  :D

Leca:
1. Vad jag vet så skadas inte lecakulorna av vatten, det är ju bränd lera så de skall inte påverkas av vatten.
2. Leca i sig har ju bra vämeisolering (det används vid husbyggnation!). Men är det vatten i krukan så fylls endel av hålrummen med vatten, men de flesta borde ändå vara luftfyllda och isolera ändå.
3. Brända lerkulor
4. Preparerat genom bränning vid hög temperatur, annars inget.

Täckbark:
5. nej
6. Förmodligen mest barrträ, eftersom de är vanligast i skogsbruket.
7. I vissa fall är det redan ganska förmultnat när man köper det, är det sedan fuktigt så kommer det ju att förmultna fortare.
8. Det beror på vad man använder det till och hur. Maan kan ju använda det som jordförbättring, för att få en porösare jord. Och man kan använda det som marktäckare, för att förhindra att ogräs växer. I det senare exemplet bör det hålla iminst 4-5 årr om man har ett ganska tjockt lager.
9. Det isolerar inte så mycket och man bör nog ha minst 5 cm tjockt lager om man har det för att täcka jorden.
Lena i Torslanda
Leca är bränd lera och den innehåller inget annat än lera. Den håller i evighet verkar det som. Hur den leder värme vet jag inte.

Täckbark består av bark från gran och tall och inga tillsatser. Den bryts ner efter några år och behöver då fyllas på. Jag brukar lägga på ett nytt lager på mina gångar ungefär vart tredje år. Fuktiga lägen påskyndar nedbrytningen.
little.lunatic
Tack Kurt och Lena för de perfekta svaren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon