Eva i Skåne
För ett par år sedan fick jag ett litet skott av denna växt av en kompis som haft det med sig från något semesterställe. Jag minns inte varifrån, men jag tror det var utomeuropeiskt.
Den växer rejält på sommaren när den står ute, men måste in över vintern. Bladen blir röda och vackra i solen.
På stammen finns taggar under blad/ skott som ni kanske kan se på nedersta bilden även om den är otydlig.
Jag såg en bild i en frågespalt, men slarvade bort både tidningen och det exakta svaret unsure.gif . Den bilden var väldigt lik min växt. Där var svaret att det var någon typ av kaktus. Vad tror ni allvetande?

Är det nån som dessutom har en susning om varför de nya röda bladen inte vecklats ut riktigt? Det kanske var så med förra årets nya skott också, jag minns inte riktigt. Jag kan iaf inte se nån ohyra.

[
Fenja
Det är en Pereskia, kallas även trädkaktus. En raritet;)
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
JA!!! Visst är det. Jag har googlat lite och hittat massor av bilder på pereskia aculeata. Där fanns t o m bilder på blommande exemplar, men det är nog inte för våra breddgrader.
Tack för hjälpen!
Det är så mycket roligare när man vet vad växterna heter.

bild
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon