Heleri
Sommaren 2006 blir vår andra med trädgård. Det finns ett växthus (ca 2x3 m) som stått orört i många år. Jag odlade tomat, chili och gurka där förra sommaren (gurkan med stor framgång!). Till sommaren tänkte jag plocka ner växthuset, rengöra, piffa till och flytta på det. Det står just nu på halvruttna slipers. Vad kan jag ställa det på i stället? Ska man tänka något på väderstreck när man placerar ett växthus? Hur gör jag rent glasrutorna och "aluskelettet" på bästa sätt?
Många tips emottages tacksamt!

/Helena
Lena i Torslanda
Det enklaste sättat att rengöra är att köra med högtryckstvätt när du ändå måste montera ner alla glas. Då får du bort allt som gömmer sig i profiler mm.
Ett alternativ att ställa växthuset på är lecablock. De är lätta att jobba med och du får upp växthuset en bit. Oavsett vad du väljer så får du gräva ut och lägga tex makadam under.
Personligen tycker jag inte väderstecken är så viktiga utan det är mer viktigt att inte lägga växthuset i gassande sol hela dagen. Lite skugga vissa tider är bra. Små växthus blir gärna överhettade smile.gif
jåj
Rengörning vanlig grönsåpa och högtryckstvätt.

Söder och väst sidan kommer att behöva skuggas här på västkusten.
Placera växthuset så trädgården blir vacker i första hand.
och lätt att titta till ofta.

Hälsningar

JÅJ
katah
om du får problem med ditfastnat silikon, så hojta till!

Det kämpade vi med förra våren när vi köpte ett begagnad växthus.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon