Full version: Nu har jag fått nog!
Sidor: 1, 2
gunnelö
JAG VILL HA VÅR!!!

Men det bara snöar och snöar!:angry:
Snö är bra på vintern men nu räcker det!
(Idag: 45 min på cykel för att komma hem på oplogade vägar och 45 minuters snöskottning. Suck).
Finns det någon som kan inge mig lite hopp och tala om att det är snöfritt åtminstone någonstans i detta avlånga land? unsure.gif

Gunnel Ö
lena:-)
Nej inte jag ialla fall ............................. sad.gif sad.gif
Almdalen

Så här ser det ut på min terass inget vidare. Det är bäst att vara bland dessa i källaren

/Ingegerd
virrevarv
Ja, all denna snö och så tycker nära och kära att man är alldeles knäpp som håller till i källaren och pysslar med frö och småplantor! blink.gif

Märkligt.... wacko.gif

Ha det!
Anders zon 1
Nix, det är inte snöfritt här i sydvästra Skåne heller. Kom 5 cm i natt och det ligger kvar än, fast det töade ganska rejält mitt på dagen.
renate
Inte snöfritt här heller,har snart snö upp över öronen.
Vallarna är skyhöga nu.
Men rätt vad det är så är våren här,håll ut den kommer.
gunnelö
Jaha, det verkar vara snö överallt. sad.gif

Men då är man i alla fall i gott sällskap medan man väntar rolleyes.gif rolleyes.gif rolleyes.gif

Gunnel Ö
Alexander-VG-zon3
här i nordöstar skåne har det typ blivit vinter igen när det inann kom snö hadde varit vår i två veckor +1c på natten under dom två veckorna . men nu helt pltösligt -2c -5c på natten plus snöat dygnet runt
cic
Snö här i Jönköping också.. Vräker ner just nu.. MEN i måndags tog jag den här bilden!

Det känns tröstlöst just nu, men håll ut kära vänner, våren kommer snart! wub.gif
Carex
i förrgår var det vår, igår var det vinter, idag var det vår. Undras vad det blir imorgon? Jag håller helt klart med, nu får det vara nog!
Funderar på att ta fram hårtorken och sköta töandet själv...wink.gif
Berith
CITAT (cic @ 01-03-2006, 23:03)
Snö här i Jönköping också.. Vräker ner just nu.. MEN i måndags tog jag den här bilden!

Det känns tröstlöst just nu, men håll ut kära vänner, våren kommer snart!  :wub:

Ojojoj så du hittar på cic. tongue.gif Det där är säkert en bild från ifjol, eller från en måndag när du var liten eller nåt. Men det är en jättefin bild! wub.gif

Här kom det en ny fräsch dm med snö igår och inatt så nu har vi mellan två och tre dm. Igen, för det sjönk nog lite för några dar sen när tempem var uppe på plus.

Men vad sjutton, inte vill jag ha vår riktigt än. Vi är bara inne på andra dagen i mars, alltså andra dagen på första vårmånaden. Neej, inte vår riktigt än. Det är ju under dom närmsta veckorna som det ska börja töa, snön ska sjunka ihop.... det ska droppa från taken... solen ska börja värma.... Sen i april är snön borta, det torkar upp, man går runt och tittar om det syns nåt i rabatterna. Pillar lite för att hjälpa dom första gröna knortarna att få solljus och värme. Sen kommer Valborg med ett bakslag som vanligt huh.gif men sen! sen är vi inne i maj med nyutslagna björkar och vitsippor och allt det där som vissa av er (unsure.gif) vill ha redan nu.

Som sagt, vi är bara inne på andra dagen på första vårmånaden.... rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (Carex @ 01-03-2006, 23:08)
i förrgår var det vår, igår var det vinter, idag var det vår. Undras vad det blir imorgon? Jag håller helt klart med, nu får det vara nog!
Funderar på att ta fram hårtorken och sköta töandet själv...wink.gif

haaahha biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
jag harf haft samma tanke Carex
alla fall min trädgård kan jag töa tongue.gif tongue.gif
Alexander-VG-zon3
här har det slutat i natt men nu ligger väl det 5cm-10cm tjock snö ute sad.gif sad.gif
Lars-Olof Arvids
Här i mina bohuslänska marker har vi riktig vargavinter - med varg och allt! Igår var jag ute och fotograferade ett rådjurskadaver som den hade slagit ca 500 m från mitt hus. Men snöar gör det varje dag, så några färska spår hittade jag inte. Nu på morgonen tittar solen fram, men annars ska det fortsätta snöa idag också har de sagt. Vintern tar aldrig slut!

Olle
amaira
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-03-2006, 08:41)
Här i mina bohuslänska marker har vi riktig vargavinter - med varg och allt! Igår var jag ute och fotograferade ett rådjurskadaver som den hade slagit ca 500 m från mitt hus. Men snöar gör det varje dag, så några färska spår hittade jag inte. Nu på morgonen tittar solen fram, men annars ska det fortsätta snöa idag också har de sagt. Vintern tar aldrig slut!

Olle

Vad spännande! wub.gif

Det ska ju vara vinter när det är vinter! Annars mår naturen, och trädgården, inte så bra.

Allting har sin tid, det kommer, det kommer wub.gif
astrid.m.s
Förra veckan satt man ute och solade, promenerade i det vackra soliga vårvädret men så kom

1 mars med 45 cm snö
2 mars kom det "bara" 20 cm snö

Men det är ju så det brukar vara, känner igen det från tidigare år. När det blir mars-april så kommer den där snön vi fått vänta på sen i december.
torvan
Innan jag skaffade trädgård hade jag fått krupp nu även fast jag är norrlänning rolleyes.gif
Nu tänker jag att vintern ät toppen som skyddar växterna för en gångs skull här i Stockholm.
Men det bästa av allt...
VILKA VÅRKÄNSLOR VI KOMMER ATT FÅ wub.gif wub.gif wub.gif torvan
Alexander-VG-zon3
snöar da igen skåne ser inte ut som skåne längre .
värsta snön har täckt allt typ typ allt är vit hhimlen är vit vägen är vit det ända som inte är vitt är husen och det mans er av träden menannars så är det mesta bara vit.
roligt med två vintar detta året frö detta är en sen så kommer en till
Tesa
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 02-03-2006, 08:41)

Olle

...och inte verkar du rädd heller...
Du tror inte vargen kommer och tar dig på väg till Konsum då?? unsure.gif tongue.gif
Lars-Olof Arvids
Vad ska jag vara rädd för? Det finns ETT bevisat fall i Sveriges histora där varg har angripit människa, det var en tam varg på 1800-talet som hade rymt ur ett hägn och inte kunde jaga naturligt. Däremot är min hyresvärd inte särskilt glad åt vargen, då hennes hund ofta springer lös häromkring utan tillsyn. Själv ser jag det inte som enbart negativt att hon har fått en anledning att se efter honom bättre och följa jaktlagen - men det får du inte skvallra om! tongue.gif

Olle
Tesa
tongue.gif

Men här uppe i skogarna i norr så tar vargen tanterna när dom plockar bär i skogen och äter barn på gårdsplanerna... blink.gif
Såg en bild i ett reportage om Stig som sköt en varg...och de hade hägnat in sig med ett 2 meter högt staket...sånt som är runt anstalter typ...och tanten tog bilen till lagårn när hon skulle mata hönsen och hästarna..
Jag kunde ärligt talat inte annat än bara skratta...fast det är så tragiskt..
sad.gif
Lars-Olof Arvids
Ja, man undrar om vuxna människor verkligen är så rädda! Det måste vara extrema stämningar som har piskats upp i bygden, eller gör de som de gör för att kunna visa upp det som ett slags demonstration? Tragiskt är det i vilket fall som helst. Däremot kan jag mycket väl förstå sådana som är rädda om sina djur, för att vargen tar hundar, får o s v kan ingen förneka. Man får ha koll på sina djur eller använda de vargsäkra stängsel som bevisligen fungerar - något som varghatarna som bekant inte vill höra talas om. För mig är vargen ett spännande och naturligt inslag i vår svenska fauna. Visst dödar den djur, men hur skulle stammarna av älg, rådjur, hare o s v se ut om de inte jagades? Grunderna i ekologi har förhoppningsvis alla lärt sig i skolan. OK, jag har inga egna djur att vara orolig för - annat än att det slagna rådjuret mycket väl kan vara ett av "mina" som jag har matat med äpplen utanför köksfönstret. Jag har utsikt över detta rådjurskadaver när jag går till bussen på mornarna nu, men den största faran är definitivt när jag går över vägen!

Olle
Lars-Olof Arvids
Enligt vad jag har hört har vargen nu dragit söderut och befann sig igår "mellan Kungälv och Lilla Edet", vilket jag tolkar som någonstans i Svartedalen.

Olle
polecat
Här hos oss i Jämtland är det inte mycket snö så jag vill ha mera av den varan. Barnen börjar nu sitt sportlov och det härligt för dem att vara ute i snön och tumla. Det verkar som om ni i södra Sverige har mera snö än oss, här täcker snön inte den plöjda åkern ens. Vädret är upp och ner, fast vi har haft 10-12 grader kallt i en vecka nu så det tinar iallafall inte. Våren känns ändå så avlägsen med tanke på odling här uppe. ohmy.gif
zaaritha
Det säjs ju att vi ska få ha snö o kyla ända till april........
Hemskt, tycker jag! sad.gif
Alexander-VG-zon3
här ska det bli vår nästa helg . varma västan vindar över skåne .så det töar
hörde på radion att det har alldrig kommit så mycket snö sens vintarna på början av 19talet
Almdalen
CITAT (flaxss @ 04-03-2006, 00:03)
hörde på radion att det har alldrig kommit så mycket snö sens vintarna på början av 19talet

Vinter var det, visst kyler det ner vårkänslorna, var ute i morse och tog denna bild.
/Ingegerd
andreas i uppsala
som det ser ut nu så kommer mildare väder in runt den 10-13 mars. Har vi "tur" (trodde aldrig ja skulle behöva säga det) så kommer våren då.

kartan uppdateras i princop hela tiden
Alexander-VG-zon3
CITAT (Almdalen @ 04-03-2006, 12:37)
CITAT (flaxss @ 04-03-2006, 00:03)

Vinter var det, visst kyler det ner vårkänslorna, var ute i morse och tog denna bild.
/Ingegerd

så ser det ut här fast mer typ vi här snö upp tillstaketen . såg i fredes att dom fördebort snön från gatorna för dom kunde inte skylfa upp den mer på trotoaren .hemskt väder

bilden är från 2.mars sen har det princip snöat dygnet runt
Tesa
Hoppas innerligt att du har rätt Andreas...här var det 23 grader kallt i natt...
Alexander-VG-zon3
fast jag tor bara det skulle komma in över skåne och blekinge nedredelen av norge .så hörde jag det men man får väl hoppas ppå att det bler vår
Tesa
Men jag räknas nästan som nederdelen av Norge ju.. tongue.gif ...ofta stämmer norsk väderleksrapport bättre än den svenska här..
Så jag kanske kan hoppas lite då...
Alexander-VG-zon3
man får se mormor sa det till mig å sa att skåne å blekinge skulle få det varmare från västanvindar till nästa helg så man kann ju alltid hoppas att det bler vamare wub.gif wub.gif wub.gif
gunnelö
....och det snöar
och det snöar
och det snöar
och det snöar.... wacko.gif

Gunnel Ö
silos
Men det är ju underbart med all denna härliga vackra rena snön!
Alexander-VG-zon3
CITAT (silos @ 04-03-2006, 20:07)
Men det är ju underbart med all denna härliga vackra rena snön!

tycker du unsure.gif wink.gif tongue.gif
nej usch snön är hemsk allt med vintern är hemskt den förstör bara vintern inte bra bätre med sommarfen smile.gif smile.gif tongue.gif
Carex
häromdagen snöade det ännu mer här. I slutet av april drar ett årligt spelkonvent igång här i Göteborg, Gothcon heter det, då MÅSTE det vara vår, för det är ALLTID vår till det konventet. Tror inte jag skulle klara av den psykiska smällen om det inte vore vår då, jag som tom. köpt vårkläder till det tillfället;)
Vi är i stort behov av vår nu, man kan ju hoppas att det inte kan fortsätta alltför lång tid...Om jag vore växt skulle jag fått en chock om allt helt plötsligt gick från vinter till sommar i princip vilket jag befarar att det blir, vi kanske blir snuvade på våren?sad.gif
ninnisky
VÅREN är som allra vackrast en solig marsdag när snön smälter undan wub.gif - en dag som idag biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
våra växter har redna fått en chock under 2veckor med vårväder så blev det sen -8c så alla nya blad och lökar fick en chcok sad.gif unsure.gif men men
i natt var det -13c åtroligt lågt för här tycker jag så här inne på mars
Tesa
...jag fryyyyser.......... sad.gif
kristerh
CITAT (Tesa @ 04-03-2006, 15:47)
...ofta stämmer norsk väderleksrapport bättre än den svenska här..

Alla har nog bättre träffsäkerhet än de svenska prognoserna wink.gif
Ifradags tex sade de att det skulle vara hyfsat väder med sol hela helgen, och vad händer, det värsta snöovädret på hela vintern inträffar på lördagen wink.gif tur att man har en väderstation den stämmer iaf.
krister
Lars-Olof Arvids
Idag var det kallt att cykla till jobbet! -11°C när jag kom fram och säkert ännu kallare när jag startade. Frågan är dock om det var lika kallt som igår på morgonen då det var -17°C hemma.

Olle
amaira
Ja visst är det en underbar vinter!
En halv meter gnistrande vit snö, de översta decimetrarna mjukt fluffiga wub.gif . Ljuset är underbart, med lååånga ljusa dagar som får talgoxarna att jubla i varje buske. Fåglarna har börjat sjunga, de drivs av ljuset och inte av värme/kyla.

Solen skiner och det går inte att vara ute utan solglasögon.

I helgen har det snöat någon kopiöst, häftigt!

Gillar Hjärteväns kommentar när jag sa "vinter ska vara vinter":

"Ja, det håller sommargästerna borta!" biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Inget ont om sommargästerna i sig - det är RON som är så skön, när de inte invaderar varje kvadratcentimeter.

Hjärtevän älskar också vintern, ännu mer än jag för den delen.

Men alla ni som längtar till våren:
Den närmar sig dag för dag! Med stormsteg! (snöstorm, men ändå)

Visst är det mycket härligare när den kommer på sånt vis som den SKA. På riktigt. Utan att skada genom att ge växtligheten falska löften innan det är dags, och sedan dra sig tillbaka igen.

Nu är det förstås skillnad på var i Sverige vi bor...
Alexander-VG-zon3
jag säger att vintern är hesmk den bara förstör . i natt var det -18.9 i morse nr jag gick upp vid 7tiden var det -17c . och jag som hadde mitt föntre öppet var frost på bladen o i fönsterkramen . bara en hhalvmeter ifrån fönsterkarmen var det +3c hoppas blommorna klarde sig
MB1965
Kallt var det inatt. Undrar hur rosor, rhododendron mfl klarar de snabba sväningarna- +2-3 mit tpå dagen och -14 till -16 på natten.

brrr

Väderprognosen ser hemsk ut med.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MB1965 @ 06-03-2006, 11:10)
Kallt var det inatt. Undrar hur rosor, rhododendron mfl klarar de snabba sväningarna- +2-3 mit tpå dagen och -14 till -16 på natten.

brrr

Väderprognosen ser hemsk ut med.

rhododrend här är skadade nere i byn är dom gula på utsidan och även många barträd är gröngula
Maggan H
Jo, det är faktiskt en damm här under-bänken inbjuder till en vilopaus - fast det får nog vara tills snön är borta rolleyes.gif Här i Bromölla är också en massa snö, och luckan i växthuset ska öppna vid 19-20 plus - den öppnar varje dag nu när solen är uppe! Trots 17 grader kallt i natt är ändå våren på väg. Och i sagda växthus står en plåthink med Allium som börjat titta upp. biggrin.gif
Diana
Även jag har fått nog och så här såg det ut hos mig för två dagar sedan och det är inte bättre nu förutom att det slutat snöa och solen är framme, men snön är kvar.sad.gif

maloppa
Längst in på min altan är det snöfritt efter idogt skottande hela vintern *ler*.

Satt där i min brassestol i full vintermundering igår och njöt av solen. Tittade på utsikten och tänkte: "vem behöver åka till en fjällstuga!!". Har hört att den här vintern är till nackdel för mördarsniglarna så inget ont som inte har något gott med sig.

Tittade på det frostbitna växthuset och längtar.......
gunnelö
CITAT (maloppa @ 06-03-2006, 16:29)
Har hört att den här vintern är till nackdel för mördarsniglarna så inget ont som inte har något gott med sig.

Ja är DET sant, så är det ju verkligen värt med en lång vinter!

Själv har jag inte alls något emot snövintrar. Jag tycker om snö och åker skidor så mycket jag hinner. Det är bara det att nu tycker jag det räcker!!!

Men ska man vara lite positiv så är det kanske nu det är som allra bäst. Man har precis allt framför sig. Inte ens frösådderna har man gett upp på än. smile.gif och inga snödroppar har hunnit vissna. För sen går det utför om man ska tro följande citat:

"Trädgårdsodlarens höst börjar redan i mars,
med den första utblommade snödroppen."

(Karel Capek: Ett år med min trädgård)

Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon