nilssontherese
Hallå alla glada!

Skulle behöva råd och tips om vad man gör åt denna ovana! Min lilla kisse Sassy har inte blivit lärd från början av de som födde upp kattungarna att man ska gå på en klösbräda och klösa....villket jag inte hade en aning om när vi köpte henne...de hade ju ställning och allt...men ingen av katterna var där. De klöste på mattor istället!!! blink.gif och kattungar tar ju efter mamman osv.
Ok tänkte jag och köpte en kattklös...men icke rep är inget kul att klösa på...tycker kissen....jag köper en klösbräda som är av heltäckningsmatta typ, detta fattade hon att man kunde klösa på efter hjälp av mig! rolleyes.gif har två nu och hon klöser alltid där när jag är hemma och inte hemma.....men problemet är att vid ca 3-4 snåret på nattenbörjar hon pipa lite alltid samma tid och så klöser hon på soffan!!! Hela soffan är nu täckt med flisfiltar mmmmen icke!! Hon hittar trots det alltid en ny plats att klösa på! Vad gör jag för fel??? Ropar jag Sassy!! Sluta nu! Kom hit istället gumman med kuttrande röst svarar hon med ett kutter....men börjar likadant igen efter en stund...har provat att säga ingenting när hon kloar...men inte det heller fungerar! Hon är inte understimulerad och inte överstimulerad.....*tänker* huh.gif hon älskar soffan helt enkelt....vad göra åt detta????
Alla tips är lika välkomna! biggrin.gif
Whiskuchi
Klipp klorna så ställer hon inte till med så stor skada smile.gif
För en del katter funkar det med Fy-spray, för en del funkar det bättre med Feliway - det beror lite på varför de klöser, om det är klovässning eller revirmarkering i första hand.
nilssontherese
Det där detta som är problemet! Vi har provat med fyspray olika sorter och en sensor som sprayar varje gång hon kommer i närheten men inget hjälper hon går bara runt det...och börjar kloa igen när det inte luktar längre! Klorna är klippta.... sad.gif
Whiskuchi
Har du testat Feliway också? De flesta katter undviker att klösa på ställen som är markerade med ansiktsferomoner, och Feliway är syntetiskt framställda sådana.
pejori
CITAT (nilssontherese @ 01-03-2006, 18:43)
Hallå alla glada!

Skulle behöva råd och tips om vad man gör åt denna ovana! Min lilla kisse Sassy har inte blivit lärd från början av de som födde upp kattungarna att man ska gå på en klösbräda och klösa....villket jag inte hade en aning om när vi köpte henne...de hade ju ställning och allt...men ingen av katterna var där. De klöste på mattor istället!!! blink.gif och kattungar tar ju efter mamman osv.
Ok tänkte jag och köpte en kattklös...men icke rep är inget kul att klösa på...tycker kissen....jag köper en klösbräda som är av heltäckningsmatta typ, detta fattade hon att man kunde klösa på efter hjälp av mig! rolleyes.gif har två nu och hon klöser alltid där när jag är hemma och inte hemma.....men problemet är att vid ca 3-4 snåret på nattenbörjar hon pipa lite alltid samma tid och så klöser hon på soffan!!! Hela soffan är nu täckt med flisfiltar mmmmen icke!! Hon hittar trots det alltid en ny plats att klösa på! Vad gör jag för fel??? Ropar jag Sassy!! Sluta nu! Kom hit istället gumman med kuttrande röst svarar hon med ett kutter....men börjar likadant igen efter en stund...har provat att säga ingenting när hon kloar...men inte det heller fungerar! Hon är inte understimulerad och inte överstimulerad.....*tänker* huh.gif hon älskar soffan helt enkelt....vad göra åt detta????
Alla tips är lika välkomna! biggrin.gif

om hon inte gör så dagtid, så stäng in henne nattetid med en klösmatta med kattmynta på... wub.gif wub.gif
katter älskar oftast det..(undantag finns) och då håller hon på med den istället....
wub.gif wub.gif
Theriss
Kan prova med tex Wash & Get Off, Fyspray eller Dressyrspray på möbler hon inte får vara på. Spraya eller stänk kattmynta på klösmöblerna, kanske hon tycker de blir intressanta då.
nilssontherese
Tack alla för era tips och råd !! rolleyes.gif undrar feliway?? vart köper man detta?? huh.gif
Gossen Ruda
Sen finns det radikalmetoden också, avlägsna katten eller soffan.
arnek
Tycker nog att klippa klorna är ett elakt råd, jag menar man amputerar inte barns fingrar om de är i syltburken...
Har själv en klösglad katt. Har ett mycket enkelt tips. Jag täcker det jag inte vill att han skall klösa med ett silkigt blankt tyg, det gillar han inte att klösa. Fungerar utmärkt. Sparar min antika schäslong och Ikea säng. Han har alternativ naturligtvis, en enkel klösbröda.
Prova med olika typer av tyger och se om det är något katten inte gillar att klösa och tygen skall vara löst hängande.
Klöser han onormalt mycket kan det vara så att han inte trivs med något annat.
/A
Kathy
CITAT (arnek @ 06-03-2006, 11:19)
Tycker nog att klippa klorna är ett elakt råd, jag menar man amputerar inte barns fingrar om de är i syltburken...

Nja.....man kan, med gott samvete, klippa klorna på en innekatt eftersom katten inte sliter klorna på naturlig väg som en utekatt gör. Man klipper ju inte bort hela klon, utan enbart toppen på den.
Det är ingen skillnad mot att klippa naglarna. wink.gif
Kathy
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2006, 18:37)
feliway?? vart köper man detta?? huh.gif

Förmodligen i vilken zooaffär som helst. wink.gif
Anma
CITAT (arnek @ 06-03-2006, 11:19)
Har själv en klösglad katt. Har ett mycket enkelt tips. Jag täcker det jag inte vill att han skall klösa med ett silkigt blankt tyg, det gillar han inte att klösa. Fungerar utmärkt. Sparar min antika schäslong och Ikea säng. Han har alternativ naturligtvis, en enkel klösbröda.
Prova med olika typer av tyger och se om det är något katten inte gillar att klösa och tygen skall vara löst hängande.
Klöser han onormalt mycket kan det vara så att han inte trivs med något annat.
/A

En innekatt bör man klippa klorna på. Precis som man gör med hundar. Utekatter brukar slita ner dom naturligt. Inte var det råd om att klippa bort hela klorna heller! Det är sådant dom sysslar med i staterna och tar bort stämbanden på hundar också. Det är elakt.
Kathy
CITAT (Anne R @ 06-03-2006, 18:42)
Inte var det råd om att klippa bort hela klorna heller! Det är sådant dom sysslar med i staterna och tar bort stämbanden på hundar också. Det är elakt.

Dessutom förbjudet i Sverige. wink.gif
Whiskuchi
CITAT (nilssontherese @ 05-03-2006, 18:37)
Tack alla för era tips och råd !! rolleyes.gif undrar feliway?? vart köper man detta?? huh.gif

Hos veterinären. Det finns mer info om Feliway på http://www.feliway.se
Håll dock i åtanke att det bara hjälper om det är revirmarkeringar. Men då funkar det bra, jag har testat både adaptern (mot nervöst tvättande) och sprayen (på soffan) smile.gif
Liselotte i zon 3
Jag tog till n vanlig blomspruta och när mojjarna var där de inte fick vara, så "spjutt" en liten dusch av sprutan med halvhård stråle mitt i plytet.
Swosch..........och borta var de.

Liselotte i zon 3
LindaLunda
Det goaste min katt ,som iofs är utekatt, vet att klösa på inne är en masonitskiva som ligger på golvet. Det skall vara den "ruggliga" sidan uppåt. Den är skitmysig!!!
Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon