Anna Maria
Hur länge tror ni att små perenner kan få stå kvar i sina såkrukor utan att de alldeles dukar under? Det gäller flikanemon, hässleklocka, stor blåklocka, lobelia tex, sånt som är smått och tanigt och inte växer så fort. Det gäller alltså det här med utrymmet och min sågalenskap som har löpt amok i år, jag felberäknade totalt mitt utrymme och behöver spara lite på utskolningarna för att klara mig tills mitt växthus blir klart efter påsk.
Kan jag gödselvattna i såjorden för att de inte ska dö av näringsbrist?

Maria utanför Enköping
kerstin z5-6
De kan stå ett bra tag ,jag brukar inte gödsla dem då-

eller så får du ytterligare ett fusk knep av mej .. förstör min Image.. men ..ok

Om detta uppstår, kan du skola ut dem i byttor -typ glasslådor -dvs du delar på torvorna -men du delar dem inte i en o en växt - tex från en såkruka 9x9 med så jord - till en plast bytta -med bra plantjord, med mellanrum mellan plant-torvorna .. -där kan de stå på tillväxt ytterligare ett tag

Kallas av oss ibland "bredskolning" -men det är bara en snyggare namn för "Harförsåttmej o lider av utrymmesbrist så det knakar om det "
Det är ingen metod att totalpraktisera -dessa plantor ligger efter " i utvecklingen ett bra tag
men nöden har ingen lag ...smile.gif
Anna Maria
Tack snälla Kerstin!
Jag tror din image mår utmärkt av det här rådet, jag menar man förstår ju verkligen att här talar en kvinna som vet hur det är när man fått hjärnsläpp och trott att det kommer att gå att klämma in 57 små veronicor när man redan har knökfullt... Precis det intryck jag fått av dig här i forumet!

Det känns mycket bättre nu med kaoset lite mer under kontroll! Tack!

Maria utanför Enköping
Ullet
*asg* Jag har alltid trott på dej Kerstin men nu vete tusan. *blinkar retfullt* Inte så dum idé. Jag ska iaf försöka rymma allt mitt inomhus en månad till, sedan ut i växthuset m fullt spjäll. Får bli extra hyllor i alla fönster!
kerstin z5-6
vavadejasa....... ohmy.gif

Lika bra att släppa nästa råd på en gång då...

De svarta flaken med rännor i botten -glipor ...
I dem kan man bredskola 50 eller mer på rad....men bara 20 9x9 krukor ryms i en sån ..

Välj ej perenner med känsliga rötter -pålrot till dessa experiment sleep.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon