Pesco
Förra året var det fiskesemester så i år har jag dealat till mig en trädgårdssemester! På sin höjd kommer jag att titta på fiskar i en damm...laugh.gif

Det är väääldigt dåligt med resetips här! Det måste vi råda bot på!

Jag kollade igenom min engelskköpta magnoliaguide och hittade några justa ställen. På listettan lägger jag min favorit, de andra ställena har jag aldrig varit på. Jo Eden förstås.

1. Lost gardens of Heligan, Cornwall. Pesco:*****
2. Kew Royal Botanic Garden, West Sussex.
3. Nymans Garden, Sussex.
4. Caerhays Castle, Cornwall.
5. Sutton Palace, Surrey.
6. Cambridge University Botanical Gardens.
7. Lanhydrock, Cornwall.
8. Windsor Great Park, London.
9. Eden project, Cornwall. Pesco:***

rolleyes.gif Var med och rösta ni med, så kanske vi sätter igång en våg av trädgårdsresor!
Pesco
Fegisar...ni får väl hitta på! Kan ni inte England så ta Sverige eller något annat!
gunnelö
Feg eller inte tongue.gif . Jag satt faktiskt just och tittade i min bok om engelska trädgårdar, inspirerad av dig. Men jag drunknade! biggrin.gif Jag vill se alla. Hopplöst att välja. Jag har bara besökt ett par trädgårdar i England och det var rätt länge sen så jag är verkligen ingen expert eller vet vad jag ska prioritera.
Passar på att lära mig lite i stället. Varför är just Lost gardens of Heligan din favorit?

Gunnel Ö
Anki V
Trädgårdsresa?? blink.gif

Jag är nöjd om jag får besöka handelsträdgården på vägen till/från golfbanan.

Sista veckan i april blir det en långresa från Norrland ända ner till Skåne, golfspel tror hjärtevännen tongue.gif .

Jag är ute efter rosorna Quadra och Jan Spek. Jag skulle när jag/vi har "resrutten" spikad ha förslag /tips på var den finns.

Skit oxå nu kapade jag tråden igen unsure.gif . Jag återkommer med min fråga när slutet av april närmar sig.

/Anki
Pesco
Hm...svårt at säga med tanke på att jag bara varit i några trädgårdar där. Jag har sett några på tv också...

Jag fick en resa i julklapp förra julen, egentligen för att kolla på Eden Project. Vi hade jungelabstinens efter en fin resa till Borneo. Eden levde inte upp till förväntningarna - men så snubblade vi över Heligan. En glad överraskning.

Januari/februari är nog inte bästa trädgårdsmånaden - inte ens i England. Jag blev ändå grymt impad av de blommande kameliorna, rododendronskogen (jag som inte gillar roddisar), rumsindelningen, det renoverade orangeriet, köksträdgården, ja parken som helhet med gamla skottkärror och vattenkannor. Den övergavs 1914 i samband med kriget och förföll helt. Snubben som gjorde Eden gjorde även Heligan. Jag har läst elaktheter där det beskrivs som romantisk kassako, men som arkeolog och växtälskare känner man ändå något för de där gamla miljöerna, man ser mängden arbete, de gamla detaljerna, verktygen, klotter på trädgårdsmästarnas gamla toalett...

- Det finns en dal med förvridna träd och sköra vårblommor.
- Ett fält med duvboställe, får och kossor.
- Kameror monterade i grävlingsgryt och fågelbon.
- En söt men manipulativ liten rödhake, som domderar i djungelavdelningen.
- Goda flapjacks på Cafeet.
- En butik med fina redskap, bra utbud av böcker och särskilda tvålar för trädgårdshänder.
Pesco
Anki, ta då en stopp i sthlm och besök Zetas handelsträdgård. Det tycker jag är fint. Ligger nära E4, vid Ikea Kungens Kurva.
Anki V
Stockholm blir bra! Jag ska hämtas upp där (tjänsteresa) för att resa vidare söderut.

jag hittar Jan Speek i Zetas katalog men inte Quadra (om jag stavat rätt).

/Anki
kerstin z5-6
Alhambra -Andalusien och Ninfa Italien på våren
gunnelö
CITAT (Pesco @ 01-03-2006, 21:52)
- Det finns en dal med förvridna träd och sköra vårblommor.
- Ett fält med duvboställe, får och kossor.
- Kameror monterade i grävlingsgryt och fågelbon.
- En söt men manipulativ liten rödhake, som domderar i djungelavdelningen.
- Goda flapjacks på Cafeet.
- En butik med fina redskap, bra utbud av böcker och särskilda tvålar för trädgårdshänder.

Den trädgården sålde du bra biggrin.gif Nu vill jag också åka dit. Det lite vilda tilltalar mig. (Fast jag kan vara utan kameror i grävlingsgryten).

Enda resan jag har planerad är den till Älvsjömässan! Men det ska bli jättekul!

Gunnel Ö
gunnelö
Nu kom jag på en höjdare. Botaniska trädgården i Reykjavik. Låter kanske lite udda men den var fantastisk när jag var där i juni förra sommaren!

Någon annan som har varit där?

Gunnel Ö
fruberglund
Adelaide Botanical Gardens i Australien!!! En höjdare! Kommer bilder därifrån sen när hemsidan är färdig. Deras rosträdgård var jättestor och underbara rosor som tyvärr inte klarar klimatet här.
adrian
CITAT (gunnelö @ 01-03-2006, 22:30)
Nu kom jag på en höjdare. Botaniska trädgården i Reykjavik. Låter kanske lite udda men den var fantastisk när jag var där i juni förra sommaren!

Någon annan som har varit där?

Gunnel Ö

Näe, inte jag men en kompis jobbade som badvak där...
Och då flörtade Stålmannen med honom... tongue.gif biggrin.gif laugh.gif
(skådespelaren alltså, han bidde lite intresserad av Kim som han hette)
Pesco
Håhå! Det börjar ta sig! Betygsätt gärna era trädgårdar...kan va bra om man måste prioritera...

Gillar du vilt, Gunnel, har du tittat på trädgården i Järna, vid Vidarkliniken och Kulturhuset ute hos antroprosoferna i Ytterjärna? Jag gillar den mycket. Opretantiös, blandar grovt med skirt. Jättestor park, fint belägen vid Järnafjärden, vacker arkitektur på husen. Gifte mig där...

Nå, här är den uppdaterade listan inför semester och week-endplaneringen!

England
1. Lost gardens of Heligan, Cornwall. Pesco:*****
2. Eden project, Cornwall. Pesco:***
3. Nymans Garden, Sussex?
4. Caerhays Castle, Cornwall?
5. Sutton Palace, Surrey?
6. Cambridge University Botanical Gardens?
7. Lanhydrock, Cornwall?
8. Windsor Great Park, London?
9. Kew Royal Botanic Garden, West Sussex?

Sverige
1. Antroprosofiska trädgården, Ytterjärna, Sthlms län. Pesco: *****
2. Zetas handelsträdgård. Pesco: ****

Island
1. Botaniska trädgården i Reykjavik. Gunnel Ö:

Italien
1. Ninfa, på våren. Kerstin z5-6:

Spanien
1. Alhambra –Andalusien. Kerstin z5-6:

Australien
1. Adelaide Botanical Gardens. Fruberglund:
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon