Sommartorparn
01-03-2006, 21:05
Mina föräldrar har nu tagit bort sitt älskade körsbärsträd. Plommonträdet åkte för ett 10-tal år sedan. Nu funderar jag på att ge dom ett plommon och/eller körsbärträd i present och frågan är: går det att få tag i träd som kan ge frukt inom dom närmaste åren? Är dom snabbare i buskform än i trädform?
Lady Hamilton
01-03-2006, 21:51
Skuggmorell "Surkörsbär" brukar ge frukt redan 1:a året
Och jag tycker att bären är goda
Åsa, mälardalen zon 2
01-03-2006, 22:03
Plommonet victoria brukar vara snabb att börja sätta frukt tycker jag + sorten är självfertil. Man bör dock kartgallra när trädet blir äldre det blir oftast på tok för mycket frukt så trädet har svårt att orka med vissa år.
Sommartorparn
02-03-2006, 10:23
CITAT (Hamilton @ 01-03-2006, 21:51)
Skuggmorell "Surkörsbär" brukar ge frukt redan 1:a året
Och jag tycker att bären är goda

Trädet som togs bort var skuggmorell. Jag har alltid tyckt bären var förfärdligt sura, men mina föräldrar blir säkert överlyckliga om allt blir som det har varit. Fantastiskt om det kan ge frukt så fort!
Sedan har jag gjort sökningar på plommon och kommit fram till att valet får stå mellan experementalfältets sviskon och czarplommon, p.g.a. båda är småväxta, har små krav på jordmån och är självfertila. Båda sorterna har faktiskt funnits på tomten tidigare, så det har nog funnits en tanke från början.....
(viktoria tycks ha större krav på jorden)
Är det någon som vet vilken av dessa (sviskon eller tsar) som är snabbast vad gäller att börja bära frukt?
Eva 33c
02-03-2006, 11:02
Hos mig var Czar snabbast och jag tycker nog att frukten är både större och godare än "sviskonet". Den är också ett säkrare kort i min trädgård. Av någon anledning ger inte Exprerimentalfältets sviskon frukt varje år hos mig. Jag har inte brytt mig om att undersöka orsaken så noga. Jag bor i zon 5.
Körsbär ger nog snabbare frukt än plommon generellt, men båda är ganska snabba. Min begränsade erfarenhet säger att surkörsbärsträd ger bär snabbare än sötkörsbär, men jag tror inte det skiljer mycket.
Mina skuggmoreller som förökar sig själva med kärnor börjar få bär vid 4-5 års ålder utan gödning.
Sommartorparn
03-03-2006, 01:10
CITAT (Cilla @ 02-03-2006, 23:46)
Mina skuggmoreller som förökar sig själva med kärnor börjar få bär vid 4-5 års ålder utan gödning.
Blir dina fröförökade skuggmoreller lika som moderplantan?
Jag har tagit flera frösådda plantor kring mina föräldrars träd, och hittills har det bara blivit gularöda/sura/små körsbär på plantor som mest ser ut som fågelbär. Inte det minsta lika.
Ja de blir faktiskt lika, helt identiska allihop. Moderträdet är planterat för länge sedan, nu är det barn och barnbarnsbarnen som växer. Det har egenskaper som gjort att jag kommit att ifrågasätta om det är skuggmorell (bland annat får det inte blo- och grentorka), men en odlare som kollade sade att det kan vara en gammal klon.
Mitt bigarrå Stella gav frukt redan samma år som det planterades och har gjort så därefter. Den är självfertil och god. Jag bor i zon 4.
/Tone
Sommartorparn
09-03-2006, 11:52
CITAT (tone @ 05-03-2006, 21:27)
Mitt bigarrå Stella gav frukt redan samma år som det planterades och har gjort så därefter. Den är självfertil och god. Jag bor i zon 4.
/Tone
Tack för tipset. Stella kan det nog bli i min egen trädgård. Mina föräldrar föredrar surt! Och så har dom ganska taskig jord också.
Powerowic
10-03-2006, 12:54
skulle rekommendera victoria efter vi hade sågat ner vårat sjuka plommonträd dröjde det kanske 3 år innan skotten nerifrån hade gett frukt, det jhar också kommit upp ett litet träd bredvid det växte ungefär 1,7 m förra sommaren
Åsa, mälardalen zon 2
10-03-2006, 19:00
CITAT (Powerowic @ 10-03-2006, 12:54)
skulle rekommendera victoria efter vi hade sågat ner vårat sjuka plommonträd dröjde det kanske 3 år innan skotten nerifrån hade gett frukt, det jhar också kommit upp ett litet träd bredvid det växte ungefär 1,7 m förra sommaren
Är du säker på att det var Victoria som kom upp efter nedsågningen??? Plommon är ympade, ofta på körsbärsplommon eller krikonet St Julien.
Ophelia
11-03-2006, 09:34
Körsbär ympade på Giselastam har jag läst ska vara snabbärande. Träden är svagväxande.
Här finns bra beskrivet om allehanda fruktträd (och Gisela):
http://www.algonet.se/~reinisch/frukttrad.htm
Powerowic
14-03-2006, 10:33
svar till åsa: hmm jag vet faktiskt inte trodde victoria var självfertil blir iallafall stora gulröda plommon på ett 3-4 m högt plommonträd väldigt mycket frukt 30-40 kg och i snitt 65 gram per plommon, kommer inte riktigt ihåg hur det gamla trädet såg ut men det dog och blev nersågat för 8-9 år sedan efter kom det upp 4 "sly" träd som efter 3 år fick så mycket frukt att de fläktes, jag sågade ner 3 av dem för 3 år sedan och det träd som är nu är 4 m och 35 i omkrets
Sommartorparn
15-05-2006, 14:03
Beslutet blev skuggmorell och czar....
MEN så infinner sig nästa fråga: Hur mycket sol behöver dessa träd?
Platsen har bara sol på kvällen. Så här års är solen framme där vid halv 3-tiden. Längre fram i sommar är det kanske tidigare men för någon månad sedan dröjde det ända till kl. halv 5.
Kan det funka med bara ett par timmars sol på kvällen?
Ingrid på Västkusten
19-05-2006, 10:34
Det låter hemsk lite det.....
Lite tveksamt tycker jag också, men om någon måste placeras skuggigt så är det nog skuggmorellen. Den växer i höjden, kanske blir det mer ljus där?
Big Gardener
19-05-2006, 22:01
En avgörande fråga som jag tycker har missats när det gäller hur fort trädet i fråga ger frukt är storleken på trädet du planterar....
Sommartorparn
20-05-2006, 07:37
Tack för era svar.
Blir alltmer tveksam till om det blir något fruktträd, i så fall en skuggmorell i det hörnet dit solen kommer först. Det är en västersluttning, så platsen skuggas av huset i öster, vilket i sin tur flankeras av höga granar i söder. Så trädet hittar nog inte mycket mera sol ens om det sträcker sig uppåt. Däremot varierar ju antalet soltimmar ganska kraftigt under säsongen, beroende på hur solen står. Det är svårt att hitta info om hur många soltimmar frukträd behöver, och under vilka månader som avset, och vad som händer om dom inte får dessa timmar.
B.G.: Jo, jag har sett att det finns stora träd, men priset är ju också därefter, så det har vi slagit ur hågen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.