Full version: Rothormon
Christoffer
Någon som vet något om rothormonet 4-indol-3-ylbutyric acid?
Lorangafilm
Inte mer än att det är ett auxin.
foolishRice
Ganska stabilt auxin (oavsett i lösning med lågt eller högt pH).

Vattenlösligt (man slipper lösa det i NaOH etc.)

Tycks användas mest till rotning av barkartade växter; förmodligen till för tvåhjärtbladiga växter (dicotyledoner).

Svenskt namn (enligt UIPAC-systematik) borde vara 4-indol-3-ylbutansyra.
Christoffer
Är det syntetiskt framställt och kan man använda det till sticklingar
av växter som man ska äta sedan?
Eller är det naturligt, som tex 4-indolylättiksyra?
foolishRice
Jag tror att det är syntetiskt framställt. (Mycket hög sannolikhet.)

Skulle inte tro att det är skadligt att äta grönsakerna.
Lorangafilm
Hur giftigt är dessa rotningshormon? Farligt vid hudkontakt eller inandning?
Gurkan
Christoffer. Vill du lyckas med 100% av dina sticklingar så skaffar du en akvariepump istf. rotningshormon. Luft/syre är nyttigare än hormoner. Och billigare i längden. smile.gif Å så bubblar det så mysigt ....
Christoffer
Intressant med pump, men kan det även fungera på vedartade sticklingar?
Gurkan
CITAT (Christoffer @ 11-03-2006, 10:35)
Intressant med pump, men kan det även fungera på vedartade sticklingar?

Vet ej om det är skillnad, men de sticklingar jag provat med plus andra folk jag hört från rotar väldigt snabbt och säkert fast då "gröna" sticklingar.

Det borde ju bli två funktioner, dels hindrar syresättningen att det börjar ruttna och dels så stimuleras rottillväxten. Hur som helst verkar det funka bra.

Jag är säker på att du har nån kompis som har en pump liggande som du kan låna och prova med. smile.gif
Sven Karlsson
Har nu tre år försökt att få grundstammar till äpple, den bit ca 60 cm som man får över, att ta sig med rötter med alla tänkbara medikamenter men utan rotningshormon och det har gott dåligt sista 50 stambitarna stoppade jag i en säck men ica- blomjord som bestod av mest vitmossa och vilken chock det var de tog sig nästan till 100% vattnade med c-vitamin och konserveringsmedel. 20 tal hade rötter och de andra var vita i botten så de får en mån till på sig. Förövrigt så var grundstammarna enormt villiga att sätta löv överallt på stammen? betydligt bättre i år än förut även om detta är en nackdel eftersom de måste bort för att ympen skall ta sig.
mollys_matte
jag förstod inte det där med pumpen... Nån som har lust att förklara?

Rotningshormon säljs väl inte i sverige? förutom kanske till producenter?!
jag har för mig att man typ måste åka till danmark för att köpa!
Citrusflickan
CITAT (Christoffer @ 09-03-2006, 17:50)
Är det syntetiskt framställt och kan man använda det till sticklingar
av växter som man ska äta sedan?
Eller är det naturligt, som tex 4-indolylättiksyra?

I definitionen för växthormon ligger att det ska vara en naturlig substans. Begreppet syntetiskt växthormon är ett oxymoron.

Klart man kan rota äppelsticklingar i auxin, och ja, det går att köpa i Sverige...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon