Full version: Rosen John Davis
Eva 33c
Efter att ha sett Kerstins bilder av John Davis insåg jag att den fattas i min trädgård tongue.gif
Men hur är växtsättet egentligen? På Flora Linneas hemsida står så här :
"...de talrika, långa skotten har en tendens att ligga eller krypa längs marken."
Ni som har rosen i er trädgård, helst i zon 5; stämmer detta? Innebär det att den blir väldigt omfångsrik eller måste spaljeras?
unsure.gif
kerstin z5-6
I z 5 blir den gärna en högre buske, men ingen jätte ... vi behöver inte bekymra os för monsterstorlek på rosorna ..
Den kan krypa lite i början
år ett
Blir metern åt alla håll år två

Lite vanliga buskstöd i metall ger en snyggare look de första två årem till den fått form ..den växer kraftigt och fint-den doftar och blomar oavbrutet till frost

Kajsa

Min John Davis i zon 4 är fyra år och den är ca 1.5 meter, har den mot ett stöd, men tycker inte den har skjutit så långa skott eller haft tendens att krypa längs marken, rosen tog lite fart förra sommaren.
Tror inte den kommer bli någon jätte här heller.
Annars en toppenros, mycket vacker.
Eva 33c
Tack för ditt svar Kerstin. Han är verkligen söt, JohnD. Jag tänkte plantera 6 olika rosor i en "bersåliknande" plantering i sommar så det är bra att veta ungefär hur de växer. Men det är SÅÅÅÅ svårt att välja rosor eftersom urvalet är så stort. smile.gif

Och tack till dig med Kajsa, ditt svar kom medan jag skrev detta första gången. Fin bild på rosen också. rolleyes.gif
kerstin z5-6
och då är frågan `Kan du leva utan den låga utsökte Lambert Closse då?
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Kajsa
Högt på önskelistan, sagolik wub.gif
Eva 33c
Kerstin skrev:
CITAT
då är frågan `Kan du leva utan den låga utsökte Lambert Closse då?

Ja inte vet jag. blink.gif Jag känner mig som åsnan mellan hötapparna. Och jag minns nu att det var så här det "slutade" förra rosvågen, det stora urvalet gjorde mig handlingsförlamad. smile.gif
Och nu finns det ännu mer att välja på!
Men eftersom du nu presenterade en ros till skulle jag gärna vilja ha lite info.
Vad skiljer John och Lambert åt i färg och blomma? Hur lågt ät "låg" ?Appropå växtsätt så är det inte helt lätt att få tag i bilder av hela rosenbuskar. Oftast fotograferar man tydligen den vackra blomman i närbild. Men nu när jag skall välja ut buskar vill jag veta hur de ser ut i "helfigur". Så inte den veka planteras bakom en kraftigväxande sort osv. rolleyes.gif
kerstin z5-6
Lambert är en liten pärla i framkant med snäckskalspärlemor rosa färg -nästan att betrakta som en rabattros ... kan lysa lite lågt framför högre robustare saker
Så här skrev jag för ett tag sen i min "Dagens kanadensare "

dagens Kanadensare -en guldpärla i rosa

Lambert Closse -en rosa lågväxande rikblommande buske-som i utseende , knopp,halvt utslagen mycket väl kan tävla med min Perle´D Ór=årets "kinklisa" alla kategorier.Till skillnade från Perle, som måste krukodlas i alla zoner utom möjligtvis z 1, är Lambert fullständigt härdig i z 5-6.
ÄR den av alla kanadensare, utom möjligtvis de helt rugosabesläktade, som håller måttet fullständigt.
Ingen nedfrysning -blommar oavbrutet -underbar färg och doft
max 80 cm hög-en frontros -växer brett-har blanka blad och håller upp sina tunga stora blommor på ett föredömligt sätt
Tål regn , men naturligtvis inte hällregn i veckor ... KÖP biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
I have no mercy laugh.gif
Eva 33c
Den låter verligen som en fullpoängare.rolleyes.gif
Men var kan man köpa den? Hur fick du tag i den?
Jag hittar den inte hos Rosenposten eller Flora Linnea. Cedergrens har ingen lista på nätet men skulle skicka en när de blev klara, så där vet jag inte.
Har du fler tips på inköps ställen?
kerstin z5-6
I norr finns den nog på flera plantskolor -Blomkvists har men frakten är dyr
Löta har den säkert -misslyckas du- får du höra av dej smile.gif
Eva 33c
Tack för svar Kerstin. Jag ska söka runt lite.
Nu dök det upp en ny fråga. Jag hittade rosen hos Plantmarknaden i Lindesberg (inte alltför långt från mig). I sitt rossortiment för Kanadarosor finns för vissa sorter (tex Adelaide Hoodless) möjlighet att välja "rotäkta".
Min fråga är, vad är att föredra, blir växtsättet annorlunda om den är ympad eller på egen rot? Har någon av er någon aning om detta?
kerstin z5-6
Finns rotäkta skulle jag välja det alla gånger ...
Det innebär tex att om det olyckas någon sträng vinter , och rosen fryser ner till backen , så gör det inget alls-de rotäkta rosorna kan bara sända upp rotäkta skott, och gör det.

med de ympade rosorna finns alltid risk för rotskott från ymproten , tar man inte bort dessa kan de ta över den ädla rosen.

Dessutom -i kallt klimat tror jag livslängden som sådan -förlängs med rotäkta rosor

De är ofta mindre i storlek när man köper dem -bara så du vet
Prairie Joy...smile.gif
K
Eva 33c
Tack för svar!
Mina roslistor blir bara längre och längre och jag uppfinner nya rabatter som måste göras i sommar. rolleyes.gif
Fast min make har mycket större förståelse för rosinköp än för fröinköp! biggrin.gif
Han gillar rosor, jag tror Adelaide Hoodless är helt i hans smak så den ska jag sätta på något ställe där vi ser den varje dag!
kerstin z5-6
laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif Då får man väl anse dej som medlem i rosträsket då ..
att uppfinna nya rabatter enbart för rosor o skylla på att maken gillar dem bättre än frö .. är typiska och allvarliga symtom blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Eva 33c
Var det så genomskinligt tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon