kamelian
Hejsan!
Måste få fråga lite om hur det ser ut i era fönster med gardiner och växter
har ide torka just nu men vill göra det fint i mina fönster nu när vårljuset tittar fram
vilken färg på gardiner passar till tapeter i blåa nyanser har fått omtapetserat i två rum och har noll koll på vilka färger som passar ihop
om ni förstår vad jag menar

rolleyes.gif rolleyes.gif
Alexander-VG-zon3
jag har inga ggardiner tycker dom är i vägen sen så fullat fönstret med växter tongue.gif tongue.gif
AnitaO
I köket har jag en hylla mitt på fönstret för att få lite mer plats med växter.
Ger ganska bra skydd mot insyn också.

Blå är en ganska svår färg, men gråa toner passar ganska bra.
Ljusa eller mörka beroende på vilken blå färg tapeten har.
Anma
Linnefärgade gardiner brukar passa till det mesta, iallafall om det blåa går mot varmare blått. smile.gif
pejori
inga gardiner här heller... smile.gif smile.gif
bara blommor... wub.gif
i sovrummet har jag längder och kappa uppe just nu. smile.gif

i ett blått rum... fungerar ljustgula....linne...vita... gråa och andra blåa nyanser wub.gif smile.gif
AnnammA
Det där med att inte ha gardiner beror ju på hurdana fönster man har, och hur blyg man är... ohmy.gif (I moderna hus, sk "Trivselhus", är det väldigt ovanligt med gardiner, men de har också full insyn ohmy.gif , får alltid ha väl städat laugh.gif , alltid följa trenden???)
Annars, tycker jag att linne gardiner är snyggt, även om jag inte själv har så många av det slag.(Jag blev den mönstrade&blommiga sorten, efter åratal med bara enfärgat och vitt...Nu ska det visst bli trend igen med mönster och färger. Kul!)
Har man blått och är lite järv, kan man ta gardiner med orangefärgat mönster på. (Om någon kan färgläran, så är faktiskt orange en motsatsfärg till blått, komplimentfärg, tror jag det heter.) Det kan göra det lite varmare i det blåa kalla rummet.(Det beror ju också på om det är en kall blå färg, eller en varmare blå färg...)
Sist jag var på IKEA hade de fått in många snygga tyger där, tyckte jag.

Hälsn
AnnA
Blomstertanten

Inget problem med matchande gardiner här inte ! biggrin.gif
yenny
Så här ser det ut hos mej... i ett av fönstrena i alla fall... bilden är något mörk. Men det är en tunn linnegardin som är gammelrosa.
Den brukar komma fram då jag vill ha vår och få in ljuset.
Den färgen skulle säkert fungera till blått.

Bee
Jenny,

Dom där vita bollarna till vänster i bild - är det lampor? Och i så fall, hur hänger dom ihop? Dom ser kul ut tycker jag!

Bee (som har fiskmåsmönstrade köksgardiner till en småblommig tapet, mao hopplöst fall i gardinhänseende)
noora
Det är inte bara tapeterna man ska titta på när man väljer gardiner, det är inredningen i övrigt också smile.gif Vi har ljusblå tapeter i sovrummet. Golvet och garderoben är björk, och sängen är mörkgrå. Sängborden är i vitt. Gardinerna är beige och vita, det passar bra till både golvet, sängborden och tapeterna och "lättar upp" den mörkgrå färgen på sängen.

Förut hade vi ett sovrum med mörkblå tapeter och beige linoleumgolv. Där hade vi mörkgröna gardiner ett tag, det matchades mot tavelramar i samma färg. Sedan bytte vi till vinröda gardiner, det matchade inte nånting alls men de var okej i alla fall biggrin.gif

Om man har kvar överblivna bitar av tapeten kan man ta med det när man går och handlar gardiner och sådant.
yenny
CITAT (Bee @ 02-03-2006, 15:10)
Jenny,

Dom där vita bollarna till vänster i bild - är det lampor? Och i så fall, hur hänger dom ihop? Dom ser kul ut tycker jag!

Bee (som har fiskmåsmönstrade köksgardiner till en småblommig tapet, mao hopplöst fall i gardinhänseende)

Japp... det är lampor, små risbollar som sitter på en slinga (typ julgransljus)
Kathy
Här är mitt vardagsrumsfönster.

anna_rispan
CITAT (Scrollan @ 02-03-2006, 16:36)
Här är mitt vardagsrumsfönster.

Härliga färger!
Kathy
CITAT (anna_rispan @ 02-03-2006, 16:48)
Härliga färger!

Tack! wub.gif
Bee
CITAT (yenny @ 02-03-2006, 16:29)
CITAT (Bee @ 02-03-2006, 15:10)
Jenny,

Japp... det är lampor, små risbollar som sitter på en slinga (typ julgransljus)

Häftigt! Vill ha, vill ha.
Får man knycka idén?

//Bee
yenny
CITAT (Bee @ 02-03-2006, 16:55)
Häftigt! Vill ha, vill ha.
Får man knycka idén?

//Bee

Självklart! wub.gif

(fast det är egentligen inte min idé... jag har själv stulit den biggrin.gif )
Hannele

Redan Emma Lundberg sa, att det är viktigt att trädgård och huset integreras,
att man kan njuta av trädgården även inifrån. smile.gif

Även på vintern.
För oss tog det ca 10 år att få något att titta genom fönstren.
cic
Jag har inte gardiner i alla fönster, men i några tycker jag att det passar.

Den här är i arbetsrummet som är hur stökigt som helst eftersom sambon håller på och fixar med våra garderober. Den stora hemska lampan är bara extra ljus... Jag gillar när man plockar upp färger i resten av rummet i tapeten. I det här fallet har rummet vita väggar med en grön fondvägg.

I köket håller jag på och fixar en ny gardin egentligen. Det ska upp en som är turkos istället.

Sovrummet är vitt..

Jag gillar kornischer. Dom ramar in fönstret på ett vackert sätt. Den här gardinen går i brunt, guld och vitt. Plockar upp vita väggar, matsalsmöbeln i ek och takkronan i guld..

Du hade blåa väggar sa du.. Är det nåt möster i den? Golvet? Trägolv eller plastmatta? Har du möstrade väggar skulle jag ta en enfärgad gardin. Om tex väggarna är utan möster och du har trägolv kan man ta nåt beige kanske? Med nåt blått i.

Tänk på att olika mönster och färger inte ska konkurera med varandra, utan komplettera.
kerstin z5-6
Inte mkt till gardiner här heller,men ljusramperna är tygklädda( och bordet är under renovering smile.gif)
aqualis
Hej
Vi sätter upp gardiner till jul påsk osv.
Däremellan gör vi som Holländarna.
Blir mycket Ljusare i rummen så, o mer plats för växterna

MVH
Sven
kamelian
Hej igen!
Tack för alla tips jag fått tapeterna är inget mönster i mellanblå färg golvet är vårdcentral beige
ja taveltipset var ju något att ta efter med ramar i samma färg som gardiner
eller blir det inga gardiner alls kanske klämmer in växter i fönstren och hänger amplar som kappa istället tycker det är fint med mycket växter
ja nu har jag fått lite att tänka på men fortsätt gärna med fler tips och fler foton alltid roligt att få se hur andra gör med sina fönster rolleyes.gif rolleyes.gif
Annlo
CIC! Snygga gardiner precis i min stil! wub.gif

O Kerstin, du har också häfriga tygklädda "ramper", OCH snygga stolar.... rolleyes.gif

Har tyvärr inga bilder just nu på mina fönster, vi håller på o rustar men det får väl komma senare!
gunvor
Tycker att gardiner är bara till besvär - undviker det!
I mina stora fönster i vardagsrummet har jag gröna hyllor - sådna där hopfällbara av grönplastad ståltråd eller vad det är - det är tre våningar på varje hylla - där finns plats för växter och lite annat smått o gott - lite roliga glasprylar och stenar m m
Leia
scrollan!
Vilket läckert fönster som går innåt i trekant, har bara sett utått förut!
Anma
Hannele!

Vilken läcker smidesspaljé du har! Jag skulle också vilja ha sådant i trädgården, men tyvärr tycker min man inte att det passar med den stilen till vårt 50-talshus. Det har han iförsig rätt i...
Gamla traktordäck var ju poppis på femtitalet att ha som rabattkant. Det går helt bort, den saken är vi överens om iallafall båda här hemma! laugh.gif

Men... jag skulle kunna hitta på något i samma stil som balkongräcket i järn... hmmm vilka idér jag får nu!! wub.gif
Kathy
CITAT (Leia @ 05-03-2006, 09:01)
scrollan!
Vilket läckert fönster som går innåt i trekant, har bara sett utått förut!

Tack. wub.gif
Ja, mitt vardagsrum har lite ovanlig form med valv ifrån hallen. Hela lägenheten ligger precis i vinkeln av huset, och vardagsrumsfönstret hamnar precis i den vinkeln, och går då inåt. Detta gör att det kommer in mycket ljus i rummet. Köket och hallen har lite ovanliga former också. De enda rum som har räta vinklar är sovrummet och badrummet.
Zanna
CITAT (cic @ 02-03-2006, 21:54)
Jag gillar kornischer. Dom ramar in fönstret på ett vackert sätt. Den här gardinen går i brunt, guld och vitt. Plockar upp vita väggar, matsalsmöbeln i ek och takkronan i guld..

Du hade blåa väggar sa du.. Är det nåt möster i den? Golvet? Trägolv eller plastmatta? Har du möstrade väggar skulle jag ta en enfärgad gardin. Om tex väggarna är utan möster och du har trägolv kan man ta nåt beige kanske? Med nåt blått i.

Tänk på att olika mönster och färger inte ska konkurera med varandra, utan komplettera.

Du har likadana kornischer som jag har ärvt efter farmor och farfar! Vad kul att se hur du gjort. Mina har jag ovanför ytterdörren och vardagsrumsdörren, har också två längre som jag inte satt upp någonstans.
Kathy
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-03-2006, 22:15)
Inte mkt till gardiner här heller,men ljusramperna är tygklädda( och bordet är under renovering smile.gif)

Hur har du gjort de där ljusramperna?
kerstin z5-6
Jag ritar -gubben producerar:)

Två"öppna lådor med trästomme" ,klädda med tyg efter behag samt 6 små lamphållare monterade bakom tyget
Kathy
CITAT (kerstin z5-6 @ 06-03-2006, 11:37)
Jag ritar -gubben producerar:)

Två"öppna lådor med trästomme" ,klädda med tyg efter behag samt 6 små lamphållare monterade bakom tyget

Aha....... smile.gif
Snyggt är det i alla fall. Tack för tipset. wink.gif
AnnammA
CITAT (cic @ 02-03-2006, 21:54)
Jag har inte gardiner i alla fönster, men i några tycker jag att det passar.

Den här är i arbetsrummet som är hur stökigt som helst eftersom sambon håller på och fixar med våra garderober. Den stora hemska lampan är bara extra ljus... Jag gillar när man plockar upp färger i resten av rummet i tapeten. I det här fallet har rummet vita väggar med en grön fondvägg.

I köket håller jag på och fixar en ny gardin egentligen. Det ska upp en som är turkos istället.

Sovrummet är vitt..

Den sista gardinen med guld på var ju bara såååå häftig! wub.gif

hälsn
AnnA
Leia
Såhär ser mitt köksfönster ut:
Anma
Här är mitt kök.... såg nu att fotot förvränger verkligheten... gardinstången hänger på samma höjd i verkligheten.

smile.gif
cic
CITAT
Den sista gardinen med guld på var ju bara såååå häftig!  
Det är en reproduktion på ett mönster som Mario (finsk design) gjorde på 70-talet. Inköpt på Iems.

Anne R // Gillar verkligen dina gardiner!

CITAT
Du har likadana kornischer som jag har ärvt efter farmor och farfar! Vad kul att se hur du gjort. Mina har jag ovanför ytterdörren och vardagsrumsdörren, har också två längre som jag inte satt upp någonstans.

Det är det som är så läckert! Att man bara kan sätta upp dom som dom är. Blir en snygg inramning på ett fönster eller en dörröppning.
*Felix matte*
Så många vackra fönster wub.gif Panelgardinerna har inte ännu nått mitt territorium men vem vet.. kanske hamnar de här så småningom biggrin.gif
Kornischer är ju bara sååå vackra... ack vad jag ville att jag hade tagit med mig de från barndomshemmet... men som tider och mode var då... så var de inte mycket värda och kasserades sad.gif
cic
CITAT (Felix matte @ 06-03-2006, 22:43)
Kornischer är ju bara sååå vackra... ack vad jag ville att jag hade tagit med mig de från barndomshemmet... men som tider och mode var då... så var de inte mycket värda och kasserades sad.gif

Jag ser dom överallt på loppisar och secondhand. Har aldrig betalat mer än 50 kr för någon. smile.gif Så dom är inte så mycket värda nu heller. Men vem vet, om några år kanske det blir jättemodernt och då stiger väl priserna.
*Felix matte*
CITAT (cic @ 06-03-2006, 22:52)
CITAT (Felix matte @ 06-03-2006, 22:43)

Jag ser dom överallt på loppisar och secondhand. Har aldrig betalat mer än 50 kr för någon. smile.gif Så dom är inte så mycket värda nu heller. Men vem vet, om några år kanske det blir jättemodernt och då stiger väl priserna.

Nu har jag ju inte varit på speciellt många loppisar men ingenstans har jag sett kornischer... Tänkte mest på affectionsvärdet (inte penga).. det brukar ju vara som så att man "vaknar" först när .... sad.gif
cic
CITAT (Felix matte @ 06-03-2006, 22:57)
Nu har jag ju inte varit på speciellt många loppisar men ingenstans har jag sett kornischer... Tänkte mest på affectionsvärdet (inte penga).. det brukar ju vara som så att man "vaknar" först när .... sad.gif

Jo, det har du ju rätt i.. Just den kornischen som finns på bilden kommer från min farmor..

Glömde för en sekund att det ju faktiskt kanske inte dräller med loppisar där du bor. Här finns det jag-vet-inte-hur-många..
*Felix matte*
CITAT (cic @ 06-03-2006, 23:00)
CITAT (Felix matte @ 06-03-2006, 22:57)

Jo, det har du ju rätt i.. Just den kornischen som finns på bilden kommer från min farmor..

Glömde för en sekund att det ju faktiskt kanske inte dräller med loppisar där du bor. Här finns det jag-vet-inte-hur-många..

Åh herregud vad loppisar som dyker upp här numera... är ju bara ett par -tre år sedan den första och nu hittar man minst ett tiotal/vecka.
Mitt första loppisköp var Micki dockspis utan minsta skråma för 50kr... ny kostar ca 250. smile.gif
Anma
CITAT (cic @ 06-03-2006, 22:22)
Anne R // Gillar verkligen dina gardiner!

Tack! jag gillar dina också.. smile.gif På stugan har vi orginal 70-tal. Man kan nog tjäna en slant på dom på tradera... smile.gif

Har jättesnygga (tycker jag) gardiner i vardagsrummet också... Tänkte först inte lägga in detta för fotot är så suddigt och orkar inte ta ett nytt, men det får välan duga då... färgerna är fel också. Soffan är mörkt plommonlila, inte oxblod...

cic
Wow Anne.. wub.gif Jag tror bestämt vi har samma smak.. wub.gif rolleyes.gif
netaave
CITAT (Leia @ 06-03-2006, 14:35)
Såhär ser mitt köksfönster ut:

Det där gillar jag, smart med den smala i mitten.
Leia
Tack! wub.gif
"Den smala i mitten" har hängt med även i vardagsrummet. Fast det har blivit "2 smala i mitten" där eftersom jag har tre fönster där.
Jag tycker att det blir lite tomt annars. Ska försöka få in kort på vardagsrummet också så småningom, men jag har precis lovat att spela spel med sonen, så det får bli senare.
Sylvia
Jag måste nog bekänna mig som ett riktigt gardinfreak! Svårt att tänka mig att vara utan gardiner, så jag har massor, som jag alternerar med.
Några bilder, vardagsrummet och köket.

Kajsa
Vad härliga växter Sylvia
Vi har bott 25 år i huset, men aldrig haft gardiner i detta fönster
men ingen direkt insyn heller, har väl tänkt sätta upp gardiner,
men det blir visst aldrig av, är väl inte så pysslig med tyg.

I köket har jag enklast möjliga gardiner, bara rakt ner inga kappor.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Och för mig som älskar gardiner var det skönt att se Sylvias.

Äntligen, tänkte jag någon mer än jag som gillar gardiner. I köket byter jag gärna då och då.

Har kollat här varje dag i förhoppning att få nya idéer men det var lite snålt med de.

Att sy och sedan hänga upp nya gardiner förändrar ju alltid rummet. Och om jag bara tänker på alla fina gardintyger det finns i Spanien.....

Elisabeth
Rhodoskillen
Jag tycker att det e jättefint med gardiner, me då jag vill ha in så mycket ljus som möjligt så har jag valt att avstå från gardiner, mina växter ramar in fönstret istället. smile.gif
Blomstertanten
Jag älskar egentligen gardiner trots mitt gardinlösa köksfönster !
Men ju fler hoyor som flyttar in här ju mindre gardiner får plats ! tongue.gif
Men i vardagsrummet har jag kvar kappan. Än så länge ! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon