Linda_A
Hej!

Jag skulle vilja ha lite tips på blommor och annat som kan passa på en österbalkong. Är just till 12-13 ungefär. Sen är det halvskugga.

Förra sommaren lyckades jag med lite tomater, kryddor och lite blommor. (ingen aning om namnen)

Men skulle vilja satsa lite mera denna sommar på balkongen. (hade flyttat in förra året och hade inte så mycket tid till att fixa den till max.) Kanske några av hoyorna kan flytta ut?

Jag skulle vilja ha något som klättar på ena kortsidan.

Och sen lite roliga växter som passar i en låda och sen har jag ett bord som är tänkt att lite krukor på. (har ett antal större krukor som borde passa)

Har ni några roliga idéer? Gärna med lite höjd så att det blir lite skyddat.

Balkongen är ca 5kvm.

Hoppas att ni förstår lite hur jag menar. smile.gif

Tack på förhand.
Carex
Fuchsia! Det är bara att följa med ned i fördärvet!;) De är underbara och blir fina i skugga. Jag vet inte hur det är med att ha perenner på balkong, annars hade man kunnat tänka sig hosta och akleja.
Linda_A
CITAT (Carex @ 02-03-2006, 14:36)
Fuchsia! Det är bara att följa med ned i fördärvet!;) De är underbara och blir fina i skugga. Jag vet inte hur det är med att ha perenner på balkong, annars hade man kunnat tänka sig hosta och akleja.

haha.. wink.gif Låter som att det kan bli dyrt.

En fråga dock, måste de inte vara i ampel? Vi har inget att hänga i direkt. mad.gif
Utan att låta dem hänga ifrån balkongen och ner. (bor på nedersta våningen)

hostan får den inga blommor. (hittar inga på nätet)

akleja var inte riktigt min smak.
noora
Hosta brukar få nån form av blommor, men det är oftast bladen som är "huvudattraktionen" smile.gif

Jag odlade chili på min österbalkong. Rosenböna slingrade på duktigt tills den fick spinnkvalster (jag fick spinnkvalster på det mesta det året). Kryddtagetes är en gammal favorit på balkongen, liksom ringblomma wub.gif Båda är ettåriga och blommorna är ätliga smile.gif Ringblomman blommar hur länge som helst när den väl kommit igång. I övrigt har jag mest odlat örter på balkongen, där finns det inga som är "extra bra" på en österbalkong utan jag tycker att man ska välja de örter man tror att man kommer att använda.
Linda_A
CITAT (noora @ 02-03-2006, 15:27)
Hosta brukar få nån form av blommor, men det är oftast bladen som är "huvudattraktionen" smile.gif

Jag odlade chili på min österbalkong. Rosenböna slingrade på duktigt tills den fick spinnkvalster (jag fick spinnkvalster på det mesta det året). Kryddtagetes är en gammal favorit på balkongen, liksom ringblomma wub.gif Båda är ettåriga och blommorna är ätliga smile.gif Ringblomman blommar hur länge som helst när den väl kommit igång. I övrigt har jag mest odlat örter på balkongen, där finns det inga som är "extra bra" på en österbalkong utan jag tycker att man ska välja de örter man tror att man kommer att använda.

Jag funderade på någon ärta annars med? Fick det att funka förra året med.
Funderar på att inskaffa en sån zinklåda. biggrin.gif

Ringblomma måste jag testa, är det inte det som man kan koka te på?
Örter har en självklar plats.

Behöver en större balkong tror jag. laugh.gif
Carex
Du kan välja om fuchsian ska hänga eller ej, det finns både upprättväxande sorter och hängande.
Linda_A
CITAT (Carex @ 02-03-2006, 16:37)
Du kan välja om fuchsian ska hänga eller ej, det finns både upprättväxande sorter och hängande.

Vet om det finns någon bra sida att läsa på fuchsian?

Bra nybörjarsorter?

Tack för alla svaren. wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Japp fuchsia finns i många former hängande, upprättväxande, dvärgar, storväxande osv. en del ser inte ens ut som fuchsior.

Här finns bild på några av mina fuchsior:

Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Linda_A @ 02-03-2006, 16:59)
CITAT (Carex @ 02-03-2006, 16:37)

Vet om det finns någon bra sida att läsa på fuchsian?

Bra nybörjarsorter?

Tack för alla svaren. wub.gif

Här kan du läsa massor om fuchsia + det finns bilder på några hundra sorter
Linda_A
Åsa: Tackar så mycket!

Gud vad vackra nr 3 och 5 var.

Ska sätta mig och läsa på lite mera nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Nr. 3 heter Shocking blue och nr 5 heter Anita. Det finns många kul sorter när det gäller fuchsia själv bara råkade jag handla 9st sticklingar idag då jag skulle gå in och bara titta på weibulls i Stockholm.
Linda_A
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,02-03-2006, 21:59)
Nr. 3 heter Shocking blue och nr 5 heter Anita. Det finns många kul sorter när det gäller fuchsia själv bara råkade jag handla 9st sticklingar idag då jag skulle gå in och bara titta på weibulls i Stockholm.

Ska jag skriva upp. Får bli en runda i ett växthus tror jag. Så ska de inhandlas lite roliga sticklingar. wub.gif
noora
CITAT (Linda_A @ 02-03-2006, 15:32)
Jag funderade på någon ärta annars med? Fick det att funka förra året med.
Funderar på att inskaffa en sån zinklåda. biggrin.gif

Ringblomma måste jag testa, är det inte det som man kan koka te på?
Örter har en självklar plats.

Behöver en större balkong tror jag. laugh.gif

Jag har också odlat ärtor på balkongen. Jag var dålig på att vattna och gödsla, så det blev inte så mycket skörd, men det fungerade i alla fall smile.gif

Ringblommans kronblad är som sagt ätliga, men de smakar inte så mycket. Jag brukar ha dem i salladen. I te ger de ingen smak, så det känns inte så meningsfullt smile.gif Ringblomma används även i medicinskt syfte, men då har man mycket högre koncentrationer och gör oftast tinktur eller salva.

Om du är ute efter "te-örter" så kan jag rekommendera myntor av olika slag, citronmeliss, citrontimjan, salvia och limebasilika. Speciellt en blandning av äppelmynta, citrontimjan och limebasilika blev väldigt lyckat wub.gif Kamomill borde också fungera, jag har inte haft det på balkongen men det var väldigt lätt att lyckas med på friland.

Jag insåg behovet av större balkong för c:a 1,5 år sedan, så nu har jag en trädgård i stället laugh.gif
Linda_A
noora: Du har verkligen gett mig en massa att tänka. citronmeliss, måste jag skaffa, älskar verkligen den kryddan. Tänker på min tandläkares mottagning då.
laugh.gif

Haha det är tanken här med men det dröjar några år tills så jag får använda balkongen så länge. sleep.gif laugh.gif
Thea
Min balkong är i östligt blåsigt läge och där trivdes blomsterbönan så bra förra året att den kamoflerade (läs: åt upp) stolarna och bordet. Så den verkar ju gilla läget. smile.gif I år blir det hjälmböna, vet ingenting om den, men fick en fröpåse för några veckor sen så då måste man ju prova.

Åsa! Vad heter Fuchsia nr 2?? Den med små blad? Helt underbart snygg!
estet
Appropå hjälmböna ska jag prova den här på altan...

raravaxter/ruby moon

Den får ersätta törnrosas kjortel som jag haft i några år nu uppåt en "stuprörsspaljé".
Ophelia
CITAT (estet @ 09-03-2006, 18:13)
Appropå hjälmböna ska jag prova den här på altan...

raravaxter/ruby moon

Den får ersätta törnrosas kjortel som jag haft i några år nu uppåt en "stuprörsspaljé".

Den ska jag oxå ha. Ska även testa den andra varianten av hjälmböna smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär såg min hjälmböna ut förra året.

Den fick dock aldrig några blommor så jag tror sommaren var för dålig och kort för denna växt.
Ophelia
Vilken maffig rackare smile.gif

Ska nog förodla mina. Har även Ipomoea som ska klättra smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon