Full version: Alstroemeria
Gertie
Nu börjar mina Alstroemeria-frön att gro.
Har använt "stjärtlappsmetoden".
Tänker nu placera fröna ett och ett i krukor.
Var är bästa stället för dessa krukor?
Rumstemperatur med extrabelysning?
eller
Växthus utan extrabelysning? (5 gr. nattetid och upp till 20 gr. dagtid.)
kerstin z5-6
När de har börjat växa ordenligt efter omskolningen -om någon, några v -tar du ut dem i växthuset smile.gif
Gertie
Alltså först under lysrör i rumstemperatur?wink.gif

Tack, Kerstin.

Det är så himla kul när man lyckas med något. laugh.gif biggrin.gif
kerstin z5-6
Ja Grattis -alstomeria tillhör minsann inte de lättaste att få till smile.gif

Vilken färg är de?
Gertie
Det är Alstroemeria 'Ligtu-hybrider' jag har köpt.
Blandade färger.
Det skall bli spännande att se om jag kan klara
dem "ända fram".
Gertie
Ska också tillägga, att utan "Odla" och dig, Kerstin,
hade jag aldrig lyckats. rolleyes.gif
Zazu
är det från lilla F? mina har inte grott än, de står på elementet för att få lite undervärme wub.gif hur låg tid tog det för dina att gro?

mvh zazu
Gertie
Jag lade fröna i "stjärtlapp" i rumstemperatur 26 jan.
16 febr. åkte de in i kylen, och där såg jag de första groddarna
1 mars.

Och, ja, det är från Lilla Fiskaregatan.
jessica zon6
Jag kan också varmt rekommendera "stjärtlappsmetoden"
för alstromeria.
Mina grodde snällt där, men inte förra året då jag provade både värme och kyla på vanligt vis.
Jag lyckades så i slutet på november, för jag trodde ju att de skulle ta tid på sig, men är nu redan omplanterade:)

/jessica
kerstin z5-6
Det är en så fin växt så kul att det lyckades !:)
Fredi
*plockar upp en gammal tråd till ytan*

På mina Alstroemeria Ligtus fröpåse står det att jag inte skall sätta ut dem förrän nästa vår... Frågan är då hur jag skall övervintra de tio små plantor som ny växt upp i sina små platskrukor? Skall jag ställa dem svalt i garaget (7-15 gr fram till våren) eller gräva ner djupt? Eller vad?
marskattan
och så kommer jag instörtande med med ännu fler frågor:

Kan jag övervintra plantorna ute (har stått ute och blommat hela sommaren, frösåddes förra året)? Eller ska dom grävas upp och hur förvarar jag dom då? Inne som vanlig krukväxt eller nere i källaren som typ änglatrumpet?
kerstin z5-6
Jag är inte riktigt klar över era sorter .. men .. Jag har alströmeria ute i 5-6
den är lite och har varken blommat i fjol -eller i år men lever
Övervintra många småkrukor inne är ett ..svårt projekt .

Om det vore jag så :
Större delen uteNergrävda -i mycket skyddad rabatt , kallbänk eller liknande-täcka med granruskor -nedstuckna i jorden snett över småplantorna -ej liggandes pladask på dem, sätts dit strax innan tjälen

enstaka krukor inne som vårdexemplar- om ute stammen skulle gå ut
under vintern

Har de blommat o du bor i z1-2 cool it -jag skulle lämna dem ute -å andra sidan skulle jag odla bananer ute om jag odlade i z1 blink.gif laugh.gif rolleyes.gif
marskattan
Tack snälla kerstin för dom svaren!

Jag lär gräva upp någon och förvara i min källare och dom andra får ta skydd under lite granris eller halm.

Odla banan... tja varför inte? Jag har ju fått några banan frön så man skulle ju kunna testa. Största nackdelen är dock att hunden hade blivit galen, eftersom hennes stora passion är just banan. Hon tigger av ALLA som äter banan, kan tom stanna ute på stan och "stoppa" okända.

Fast risken att jag skulle få mogna bananer är så liten att om det skulle hända så får jag väl ta den smällen wub.gif
kerstin z5-6
laugh.gif men man vet aldrig smile.gif
Fredi
Den här sommaren hade bananodling nog inte varit någon större utmaning...

Mina plantor är nu nedgrävda i skyddat läge. Tack för svaret.

Det var dessa fröer jag satte
kerstin z5-6
Håller en tumme för god överlevnad !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon