anna_carolina
02-03-2006, 18:56
hej hej!!!
har någon provat på att odla trädbasilika??
undra va det är för skillnad på vanlig basilka och trädbasilika??
Lady Hamilton
02-03-2006, 19:00
Jag har odlat den och tyckte att det var en trevligt träd med små blad och klotrund krona. Sedan smaken kan jag inte avgöra för det är den enda Basilikan som jag har odlat.
Piccante
02-03-2006, 21:33
"OCIMUM gratissimum. Trädbasilika. Karibien. Vedartad, annorlunda art med limegröna, stora blad och ljusgula blommor med stark, söt doft. Användes traditionellt både som krydda och medicinalväxt. Användbar kruk-och kryddväxt med fin smak och doft. Övervintras inomhus".
Jag kopierade texten ovan från impecta. Jag odlade den ett tag men tyvär omkom den pga ohyra. Jag tyckte att smaken var god.
Doften är annorlunda än vanlig basilika. Jag gillade inte doften alls, så jag provade aldrig ens att smaka på den. Jag fick den inte att bli något träd, bara ett par långa vedartade grenar som stack iväg åt olika håll. Den kan stå ute på sommaren och övervintra inomhus. Vist kan man prova odla den, men om man vill ha basilika ska man välja "vanlig" basilika
anna_carolina
05-03-2006, 16:44
ok men jag tycker att den vanliga basilikan är jätte god men jag tycker den verkar så kännslig o svår odlad så jag tänkte att jag skulle prova på den här träbasilikan den låter som att den ska va lite lättare att odla men jag vet inte