Lady Hamilton
laugh.gif NU vill jag veta ärligt hur ni gör....................
Om ni upptäcker att det är "på tok" för många plantor som har grott av någon/några sorter.
Ni inser att ni aldrig kommer att få användnig för så många, eller ni inser att ALLT kommer inte få plats............vad gör ni?
Väljer ni ut "de bästa" plantorna och kastar resten?
Eller skolar ni allt och hoppas på att "någon vän vill ha dem"?
wub.gif Jag själv har väldigt svårt att "kasta något" som har grott..........
Tesa
Sälj dom...för man kan då rakt inte ta livet av såna där små man satt till världen... rolleyes.gif
Almdalen
Jag överlåter dem åt vänner och arbetskamrater, alltid finns det någon som blir glad.
Kasta dem går ju inte rolleyes.gif
/Ingegerd
Helen i Piteå Zon 5
För mig beror det lite på vilken sort det är och hur svårt/dyrt det var att få tag på fröna. Är det en rätt 'vanligt' förekommande sort begränsar jag mig oftast, blundar och nyper ihop jordhögen med oskolade plantor, slänger snabbt i sopsäcken. Men, är det 'dyrgriper' skolar jag om alla hur många det än är, men jag använder mig ofta av bredskolning pga. utrymmesbrist. / Helen
Lady Hamilton
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 02-03-2006, 19:12)
.....jag använder mig ofta av bredskolning pga. utrymmesbrist. / Helen........

laugh.gif Det måste ha varit det som kerstin i en annan tråd sa betyyde igentligen......"-Jag har sått för mycket så jag inte får plats, men vill inte erkänna det"
Maggan H
tongue.gif tongue.gif Jag skulle inte heller kunna kasta dom...efter allt tittande och gullande och förtjusta utrop-Jaa, äntligen! biggrin.gif biggrin.gif Men jag passar mig lite i år för jag vill ha många sorter! laugh.gif
Fenja
Jag brukar tillämpa att alla som kommer hit måste ta med sig en kasse växter när de går, emellanåt när det blir för mycket laugh.gif laugh.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Lady Hamilton
laugh.gif Hur "tidigt" börjar du tillämpa det då??
kerstin z5-6
kastar inte en planta -ger bort säljer på växtmarknad o skolar ut eftersom efter diverse"knep";)
Fenja
Åh det är inte tidsbundet, Hamilton!! Det tar jag till vid behov så att säga laugh.gif laugh.gif
Mvh
Fenja
Magdis
Det beror helt på vilken plantsort det är. Meconopsis skulle jag inte kasta utan jag skulle skola om vartenda exemplar och behålla själv! biggrin.gif Sommarblommor som t.ex Lejongap däremot kastar jag överflödet av.
Cacki
Är helt enkelt tvungen att slänga en hel del för jag "råkar" nästan alltid pilla ner lite för mycket frön.
...ifall det gror dåligt så är det bäst att ta lite extra, eller andra konstiga ursäkter wacko.gif
Snart får jag nog slänga sjuhundrafemtielva narcisstobaksbebisar ungefär.
Cacki
katah
Jag undrade samma sak idag, när jag inte kunde omskola alla maurandior idag och lämnade ca. 5 st lite svagare för sitt öde...

Det gjorde nästan ont i hjärtat! och jag lovade att inte göra om detta.

Jag har varit rätt duktig att begränsa mig i år vad som gäller antal sådda fröer/ sort. tänkte börja lite små mångder först och så mer nu i mars om jag skulle vilja ha mer.... problemet är däremot att jag har så många olika sorter att dessa plantor kommer aldrig ta slut. jag är nu uppe vid sådden nr. 63 och det blir mer....massa mer och sedan ska det bli mer av samma sorter som jag redan har sådd.... hmmm

Jag har en liten tanke att samla lite vänner som får hämta blommor och betala pengar till att stödja gatubarnsarbete i Ryssland. Då känns varenda liten plata riktigt värdefull. Men det är ett par månader kvar tills maj så jag få se hur mycket blommor det blir att dela ut.
Åsa, mälardalen zon 2
Jag är nog ganska hjärtlös, gror fler frön än vad jag behöver så dumpar jag de överblivna plantorna i komposten.
lissa
Jag ger också bort plantor som jag har många av. Många går ju bort av sig själva, men jag som alla andra sår för mycket...jag tror ju alltid att mer än hälften av alla plantorna kommer att slokna straxt efter omskolning..

Det där med att sälja i stället för att kasta ,och sen ge intäkterna till en välgörenhetsförening tycker jag är en jättebra ide, och värd en applåd... smile.gif smile.gif
noora
Förra året satt jag med närmare 50 chiliplantor och undrade vad jag egentligen hade ställt till med tongue.gif Sen gav jag bort hälften till vänner och arbetskamrater som hjälpte oss med flytten. Alla fick ta med sig minst en chiliplanta eller kaktus hem smile.gif (Kaktusarna hade också precis blivit fler, och i samband med flytten blev fönstren färre)
ewa zon 3
Min plats med lysrörsbelysning och bra temperatur är begränsad och jag skulle må dåligt av att se rangliga, långa och bleka plantor som står i något fönster och tynar bara för att jag inte kunnat kasta. Så tyvärr en del kommer jag att slänga vid omskolning. Sår därför väldigt lite av varje sort. Har tyvärr inga riktigt trädgårdsfanatiska i min bekantskapskrets. Intresserade ja men det är ju skillnad som ni säkert vet. tongue.gif Men jag har en känsla av att en del kommer vilja få några plantor när dom är färdiga. Men att dra upp och sköta om själv aldrig blink.gif blink.gif blink.gif "Växter köper man ju på trädgårdscenter" Alla är vi ju olika smile.gif

/Ewa
Tesa
Brukar skänka lite plantor till skolan som håller en välgörenhetsloppmarknad varje vår...pengarna har hittills gått till ett bygge av en skola i Gambia och till jordbävningsoffer..
De plantor som förblir osålda..deras öde känner jag inte till.. rolleyes.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon