Lotta
Dags att omskola men mina fnsterbrdor r redan fulla!!!
Nr kan jag brja ha mina sm plantor ute, akleja, rosenvial, clematis och violkungsljus r det. Jag har en stor kallbnk och/eller ett pyttevxthus utan vrme att ha dem i, kan det fungera om jag tcker dem med fiberduk?
Hur stora mste de ha blivit innan jag kan plantera dem p deras framtida vxtplatser, kan jag gra det i sommar? Hur gamla r plantor man kper i plantskolor?
Nr kan jag brja ha mina pelargoner ute p dagarna (i vxthuset eller skyddat under tak), hur kallt kan de klara?
Zon 2 eller ev. 3 bor jag i.
Tack!/ Lotta
mynta
Vmj dem lnngsamt vid utelivet, de frsta dagarna ngra timmar om dagen, sedan lngre & lngre, fr att i mitten av maj eller s, grva ned dem i lagom skyddat lge, dr de kan vxa till sig & bli stora. Bdda grna om dem med lite fiberduk, s utelivet inte tr p de sm liven... laugh.gif smile.gif
Mariann
Mina perenner och vialer r redan utplanterade och det funkar jtte bra. De lever och har hlsa men sjlvklart ingen strre vxt, men kommer det bara lite sol nu s kommer det att knaka rolleyes.gif stll du ut dom och kr med fiberduk ett ngra dagar i flera lager lyft ett lager d o d fr att tillslut ta bort den helt. Blir det vldigt stark sol eller nattfrost kan de behva duken igen i ett eller ett par lager fr att succesivt ta bort den ocks. Vips kan du plantera ut p riktigt efter ca. en1.5-2 veckor
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon