Full version: Växthuset väntar
jåj
Jag kämpar för att låta bli växthuset och lykas bra men det finns fotspår i snön som tyder på att någon har gått dit och drömt ... unsure.gif

Tja knaske det var jag, samme jag sådde tomatplantorna för tidigt förra året vilket slutade medatt jag helt enkel klippte ner allihop till ett blad! blink.gif biggrin.gif
Låter hemskt men det funkade alldeles utmärkt att dra upp en ny stam laugh.gif
Så vist finns det enkla lösningar men är det menigsfullt? wink.gif
I år försöker jag hejda mig och lyckas delvis har bara sått lite paprika och några tomater som jag bara har ett par fröer kvar av. tongue.gif

Men den stora sådden hoppas jag kunna vänta med i ytterligare 3 veckor och görna lite till... laugh.gif men men drömmare som man är så har jag redan lagt jorden i pluggbrättet! men inte vattna biggrin.gif

Hur har ni andra det ?

JÅJ
kerstin z5-6
Jag har alla kallsådder där -fläkten ditburen ,Flaken utställda ,ökar tempen bara något lite så snurrar jag igång .. men med ner till -30 nattetid flera ggr denna v känns det för tidigt(läs dyrt) wacko.gif mad.gif
katah
Jag har förmånen att kunna klivan in i växthuset direkt från vardagsrummet sleep.gif och har en liten basvärme från värmeväxlaren som håller det hela nästan frostfritt genom vintern ( har inte -30 grader här....)

Jag har ett litet område kring ett stort bord som jag håller uppvärmt med en värmeelement som blåser genom språngorna på bordet och det hela har en plastskynke kring sig. Där är redan knökfullt med småplantor och förrådet med planthyllan är också full. jag har lite plats här inne under två lysrör, men vet inte om jag vågar så något mer just nu, annars får jag värma upp hela växthuset och då är det risk förel-säkringar om det blir en riktigt kall natt...

men ofta ofta ofta går jag ina och bara vill kolla , och känna och när solen skiner kan jag så och pyssla med omskolningen där!

Jag förstår att du tassar till ditt hus och drömmer ...
Gurkan
Snöoväder här i min del av Skåne idag ... det innebär att växthusen fortfarande är en STOOOR brädhög på köksgolvet !!! blink.gif

Suck ... det var ju nästan vår häromdan ... har sått det mesta av chilisarna och tjuvstartade med några tomater i lördags, de första tittade upp idag.

Nu brinner det snart i knutarna ... förra året såddes tomater den 9:e mars, jag kunde flytta ut tomaterna i krukor på friland den 18:e april ... fick ta in dem ett par nätter när det närmade sig nollan men allt klarade sig bra.

Nu har jag flyttat några kilometer från kusten och det är inte lika varmt här kanske, fast med kallväxthus vågar jag flytta ut i början på april (kanske med lite fuskvärme).

Imorrn är jag ledig och ska förvandla köket till snickerboa och bygga takstolarna till det som ska bli det stora (35m2) växthuset, takstolarna till det lilla (15m2) står redan i sovrummet och vänta på bättre väder. laugh.gif

Jag gillar att bo mitt i det jag håller på med ... som tur är. smile.gif
Lady Hamilton
Jag har ju också fördelen att kunna gå "rakt ut från köket" för att komma ut till mina sådder o andra växtligheter. Men i själva växthuset på gården där står "sådderna" ff orörda. Ska nog ta in dem snart.............
Maggan H
Såna förmåner har inte jag wink.gif , får hoppa i snödrivor för att ta mig ut till övervintringsbod och växthus! Och nu vräker snön ner över Skåne igen, har väl aldrig varit med om en sån vinter med så mycket snö, och det i mars månad! Fy skäms, Kung Bore, nu får du flytta vidare! mad.gif
Smekajsa
Här är c:a 50 cm snö i trädgården. mad.gif

Hundarna och jag har en gång till och runt växthuset
som vi vandrar i mest varje dag.

I växthuset finns inget mer än två vinrankor och
ett gäng fuchsior. Fuchsiorna ligger i en vintergrav.

Samtidigt som det rycker i alla odlanerver så känns det inte lika
stressande i år. Man har ju en benägenhet att alltid ha för bråttom. wub.gif wub.gif wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Lite vandringar blir det till växthuset men det är mest för att jag går och sopar bort snö från taket + skottar in snö i växthuset som isolering till de vilande växter jag har där.
Katti med torpet
Växthuset tuffar och går vilket det har gjort hela vintern.
Har änglatrumpeter, pelargoner, lagerträd, några fuchsior och lite annat.
Allt efter som sådderna växer till sig lite skall de få flytta dit men måste nog skaffa en värmematta först bara. Håller inte mer än mer än 6-10 grader av ekonomiska skäl och det är nog lite väl kallt för tomater, paprikor och andra nyckläckta värmeälskare.
jåj
Mera snö merakyla våren sen alla frör anlända drömmer... mera snö dagen blir längre ....solen högre påhimlen... fotspåren i snön syns inte längre täcket upp över öronen.
I garaget har tyvärr mina Kanna börjat växa trotts att det är kallt där...
Papprikafröerna gror ... imorgon skrapa is på bilen metrologen gissar kyla en vecka till !

JAG ÄLSKAR VÅREN
snart skall 50 sorter tomatr sås laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Och sen skall läcker gommen få sitt ...
Nu får man hålla till godo med tomaten KUMATO wub.gif

En drömande och längtande
JÅJ
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon