|
lisselbo
02-03-2006, 22:51
Våran katt har varit ute och slarvat, eller rättare sagt matte har slarvat med p-pilleren  . Kollar bröstvårtorna då och då och dom två nedersta är mer svullna än dom andra. Inte mycket mera men det är lite skillnad runt om. Visst kan man väl se på bröstvårtorna när det börjar bli dags? Andra bra tips/kännetecken mottages tacksamt. mvh Marie
Kryddan03
03-03-2006, 01:04
Bröstvårtorna brukar svullna och rodna i kattens 3:e dräktighetsvecka.
dom blir keligare, ängsligare, äter mer,och annat än dom brukar, vill hitta gömställen, slickar sig oftare där bak och går lite annorlunda med ryggen lite sänkt... när det närmar sig blir det mer intensivt, förutom maten
Cirka 10 dagar innan förlossning så ramlar liksom magen neråt och bakåt och de börjar se sprickfärdiga ut. Cirka fem dagar innan faller flankerna i hop och du ser och känner bakersta delen av ryggraden, vid korset, väldigt tydligt. Du brukar också kunna se när "slemproppen" gått genom att honan blir kladdig där bak och tvättar sig mycket. Detta brukar ske från 3 dagar innan och till precis innan. Är det en första gångare så brukar de ställa till ett himla väsen när det är dags, så det är svårt att missa!! Släpp inte ut henne sista tiden så att hon går och får ungarna på något knepigt ställe. Du rapporterar väl och fotar när det blir? Lycka till!! Fenja
lisselbo
03-03-2006, 13:02
Nå´nting är på gång. När jag kom in med Kajsa efter att ha varit ute ca 3 timmar var Ramona (katten) väldigt pipig och gnällig. Visade tydligt att jag skulle följa med henne upp på övervåningen. Väl uppe så pep hon in under ett linneskåp, och där ligger hon och spinner för fullt. Jag får inte gå därifrån, då följer hon gnällande efter mig. Sprang endast ner en snabbis för att hämta laptopen såjag har något att göra. Hon har haft en seg slemmig stor "droppe" hängt i bak, den har lossnat nu och så åt hon upp den  . Får väl se hur länge jag blir sittandes här.
ÅHHHHH vad spännande!! En on line-förlossning! Gör i ordning en låda av något slag åt henne och försök att få henne att föda där. Wellpappkartong med några frottehanddukar och ett lakan över brukar jag använda. Lägg i lager så att du kan ta bort det översta när hon fött klart. Ge henne äggula utvispad i vispgrädde mellan födslarna så hon har ork. Du vet att hon ska äta upp moderkakan, så att du inte plockar bort den? Lycka till!! Åhhhhhh vad SPÄNNANDE!! Fenja
lisselbo
03-03-2006, 16:20
Har gjort ordning en låda åt henne, men hon lägger sig bara på golvet bredvid den. Hon vill också att jag ska sitta bredvid henne hela tiden, men det går ju inte. Har annat att göra också. Så fort jag går där ifrån kommer hon pipande efter. Synd att hon har bestämt sig för just den platsen på övervåningen, vi är ju mest på nedervåningen. Jag hoppas det går bra den här gången, i somras fick hon en unge men den var dödfödd tror jag. Vi var inte hemma när det hände så det är svårt att säga.
Lägg något gammalt plagg från dig som du inte är så rädd om i lådan, våra katter väljer alltid strumplådan...... Kanske kryper hon ner i lådan då, om både du och den är på nedervåningen. Eller känner sig bättre till mods ensam på övervåningen.
/Åsa
kristerh
03-03-2006, 17:03
Vad spännande  hoppas att allt går bra. krister
zaaritha
03-03-2006, 21:30
lisselbo: jag vet--man tycker ej att man kan sitta hos kattan, hela tiden! Men, kattan behöver matte, eller husse! Om det är en tillgiven kattmamma? Jag har suttit hos våra, när de fött o vart stressad, men.....
Hur har det gått? Har det blivit något ännu? Hoppas allt går bra i alla fall! Mvh Fenja
lisselbo
04-03-2006, 00:13
Strax före 23.30 kom det en liten sötnos. 
Men! En ensam, eller har det kommit fler under natten?
lisselbo
04-03-2006, 08:22
Det är bara en.
En fråga: Hur känsligt kan det vara att flytta på dom? Som det är nu ligger hon i vardagsrumssoffan, får ju inte mycket lugn och ro där. Både dom andra katterna och hunden är väldigt nyfikna.
Du kan flytta på dom, men det kan hända att kattmamman flyttar igen. Dom brukar vara duktiga på att själva hitta ett ställe dom tycker är tryggt. När min gamla katt fick ungar var dom borta en dag. Tillslut hittade jag dem högst upp(!) i linneskåpet. Där tyckte hon att det var tryggt. Då gjorde jag i ordning men låda på skrivbordet i sovrummet. Där fick dom ligga tills dom kunde hoppa ur lådan.
Grattis!! Mvh Fenja
kristerh
04-03-2006, 10:18
Grattis till , vad söt den är  mamman oxså förståss. krister
lisselbo
04-03-2006, 13:43
Tackar tackar
Grattis till Minsting, Kattmor & Matte!  Minns när min systers katt fick ungar. Det var oftast bara en eller två åt gången. Och nästan alltid kröp Kattmor in under överkastet i min systers säng och födde. En gång valde hon dock en mörk garderob.
Lady Hamilton
04-03-2006, 19:54
Grattis! Jag var med en gång när katten bestämde sig att "ha" sina ungar precis där våran hund hade sin sovplats  Det slutade med att de "hjälptes åt" med kattungarna......  Dock var det endast kattmamman som kunde dia dem. Men det brydde sig inte hunden om  (Våran gam´m katta fick alltid mellan 5-9 ungar)
zaaritha
04-03-2006, 20:01
Topas födde på en frottehandduk i soffan, se´n la´jag ungarna i en Elloskartong o satte in i en garderob--det gick bra!
Eva i Skåne
04-03-2006, 20:09
Jag kan inte så mycket om kattfödslar, men är det inte lite ovanligt att de bara får en unge? Tycker oftast jag hör om att det är 2-3st.
zaaritha
04-03-2006, 20:13
Våra honkatter har fått 3--5 ungar, så jag antar att en unge är ovanligt?
De flesta av mina katter får tre ungar, jag har en som får fem och en hona har bara fått en.... men jag gissar att det inte är så vanligt heller... Mvh Fenja
lisselbo
04-03-2006, 20:58
Ramona har accepterat lådan nu som jag gjorde iordning åt henne. Hon ligger i den i soffan på samma plats som hon födde. Hon får ligga där nu, så ska jag försöka flytta på hela paketet senare. Det är lite bökigt att ha henne kvar i vardagsrummet eftersom vi alltid stänger dörren där på kvällen för att inte hunden ska hoppa upp i soffan. Det är den enda möbeln vi vill ha hundfri eftersom det är en ny skinnsoffa.
En himla duktig mamma är hon iallafall.
mamamaggan
04-03-2006, 21:10
Grattis! Så söta båda två!
Åh  vad roligt Lisselbo! Det är sååååååå underbart att ha kattbäbbar.... Mvh Fenja
lisselbo
04-03-2006, 21:14
Kan sitta och titta på underverket hur länge som helst. Det kommer fler bilder så småningom.
JA!! Mera bilder!! Vad är det för kön på bäbben? Mvh Fenja
lisselbo
05-03-2006, 11:10
Har ingen aning om könet. Är inte det lite tidigt att se det än?
lisselbo
05-03-2006, 12:54
Ser ju välmående ut bägge två idag! Fin lyster i pälsen på dem bägge!
kristerh
05-03-2006, 15:26
CITAT (Eva i Skåne @ 04-03-2006, 20:09) Jag kan inte så mycket om kattfödslar, men är det inte lite ovanligt att de bara får en unge? Tycker oftast jag hör om att det är 2-3st. Är det inte så att i första kullen brukar det bara vara 1 eller 2 bäbbar krister
lisselbo
05-03-2006, 15:42
Har ingen aning jag, är ganska glad att det bara blev en. Den da´n vi ska hitta ett nytt hem åt den är det skönt att det inte blev flera.
kristerh
05-03-2006, 17:48
CITAT (lisselbo @ 05-03-2006, 15:42) är ganska glad att det bara blev en. Ja det kan ju vara skönt, speciellt när det var oplanerat. krister
Här ser man lätt va´som är hon och han könsbestämmning av kattungar
lisselbo
05-03-2006, 18:57
Tackar för dom bilderna, Reserv.
kattan börjar leta efter ställe att lägga ungarna på, helst någon undangömd plats. hon kan också vara extra kelig. hon går och jamar. det är lite olika från katta till katta.  [COLOR=orange]
mrsgreen
17-03-2006, 17:45
Hur går det med kattfamiljen?
lisselbo
18-03-2006, 14:50
CITAT (mrsgreen @ 17-03-2006, 17:45) Hur går det med kattfamiljen? Det går så bra så, bäbben växer så det knakar. Har ju ingen konkurrens om maten eftersom den är själv. Den har också öppnat ögonen så snart blir det nog massor av bilder.
CITAT (lisselbo @ 18-03-2006, 14:50) CITAT (mrsgreen @ 17-03-2006, 17:45) Hur går det med kattfamiljen? Det går så bra så, bäbben växer så det knakar. Har ju ingen konkurrens om maten eftersom den är själv. Den har också öppnat ögonen så snart blir det nog massor av bilder. ser fram emot bilder på den lille
Åååh, grattis!!!! Vilken dramatik! Och vilken gullig liten misse! Sån tur att allt gick bra!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|