Hej alla!
Såg idag att min Bella fått spinn! Blev SÅ trött att jag bara gick min väg för att fundera vad jag skulle göra?
Har ni något tips på vad jag kan göra med denna hopplösa dam. Är allvarligt trött på Bella nu o funderar faktiskt på att kasta ut henne för gott!
Hon har bara ställt till trubbel för mig men jag gillar henne ändå!
Monis
Provado plus är det medlet som hjälper mot spinn.
Du kan också duscha av blomman och byta jord innan du sprayar med provado plus.
Biggan_
03-03-2006, 13:50
Något som hjälper är detta som jag skrev om i krukodlingstråden angående änglatrumpeter och som säkert fungerar på hoyor också:
((Något som fungerar på orkidéer som har fått spinn är Neudorff " Fruktträd Effekt " Det är en rapsoljeemulsion, den är miljövänlig och ofarlig för nyttoinsekter och husdjur. Den är dryg, 500 ml räcker till 25 liter. Jag köpte min flaska för några år sedan och jag tror jag gav nåt över 50-lappen för den på Bauhause. Jag fick detta tipset på orkidésällskapets forum och det fungerar. Skadar väl inte att prova på änglatrumpet? Det står på flaskan att t.ex ormbunkar, fikusar och mjukbladiga prydnadsväxter kan liksom blommor reagera på behandlingen. Medlet kväver skadeinsekterna och är verksamt på rött spinn och andra spinnkvalster, sköldlöss. Ullöss har jag fått bort på orkidéer med medlet. ))
Eftersom Provado plus är så fruktansvärt dyrt så är detta en mycket god ersättning om man har mycket problem med ohyra på sina växter.