Elisabeth-Västkustkolonisten
Fick en förfrågan från en tysk familj som ville semestra i Sverige till sommaren. Lovade att fråga här

Gärna i Vimmerby eller dess närhet. Kanske någon av er vet en bra Campingplats med stugor där. Det är en familj med ett barn och därför skulle dom gärna vara någonstans där det finns flera barn och då tänker jag på campingplats.

Jag själv har aldrig varit där så jag är inte till någon större hjälp då. Men någon av er kanske kan hjälpa mig?

Elisabeth
AnitaO
Astrid Lindgrens Värld i Vimmerby har ju en egen camping.
Det kunde väl vara trevligt med tanke på att dom har barn.

http://www.alv.se

Klicka på "boendepaket"
evelina
Eller det här.

vimmerby
netaave
Vi har bott i stugbyn till Astrid Lindgrens värld, det är jättemysigt där, små parhus i "Kajsa Kavatstil" med två våningssängar i varje + pentry med kyl.
Inte så stora stugor alltså men det finns utemöbler till varje, affär och stor lekplats i området. Toa och dusch delas med campingen.
Finns även stugor med dusch och toa.
Det är naturligtvis mest barnfamiljer där och vimlar av barn. Gångavstånd till Astrid Lindgrens värld och in till stan.
Om dom ska till Vimmerby så tipsa också om "Lilla landet" som ligger lite utanför mot Linköping, kul och lärorikt om Sverige.
Sen är det ju inte så långt till "Bullerbyn" och "Lönneberga" Kolmården 1 1/2 timme bort.
Miamamma
Det finns en camping i Horn som ligger fyra mil från Vimmerby.
Där finns både stugor och husvagn/tält platser.Ligger mycket vackert vid Stångån.Badplatsen och campingen är alltid full med barn.
Tack snälla ni, jag skall vidarebefordra allt samt att jag kollar först också.

Skall skriva upp alla goda råd , som t.ex. Neta gav och skriva till dom.

Jag vet inte men, men jag funderar om det inte är bättre att dom är några kilometerar därifrån och kan stanna hela semstern där?

Dom har 2 Veckor i juli som dom vill tillbringa här. Pippi är favoriten hos tösen och därför vill dom till Vimmerby. Är första semestern in Sverige för Familjen.

Vi själva har ju alltid varit i stugan på sommaren och sköt om våran trädgård och på vintrarna åkte vi till värmen. Så därför känner jag, tyvärr, Sverige väldigt lite. Sorgligt men sant.

Elisabeth
gammelnalle
CITAT (netaave @ 03-03-2006, 10:52)
Vi har bott i stugbyn till Astrid Lindgrens värld, det är jättemysigt där, små parhus i "Kajsa Kavatstil" med två våningssängar i varje + pentry med kyl.
Inte så stora stugor alltså men det finns utemöbler till varje, affär och stor lekplats i området. Toa och dusch delas med campingen.
Finns även stugor med dusch och toa.
Det är naturligtvis mest barnfamiljer där och vimlar av barn. Gångavstånd till Astrid Lindgrens värld och in till stan.
Om dom ska till Vimmerby så tipsa också om "Lilla landet" som ligger lite utanför mot Linköping, kul och lärorikt om Sverige.
Sen är det ju inte så långt till "Bullerbyn" och "Lönneberga" Kolmården 1 1/2 timme bort.

"Lilla landet" har tyvärr tidvis varit stängt....

Men Vimmerby med omnejd har otroligt mycket att erbjuda.

Nossenbadet har bra camping.
Storebro har också stuguthyrning och GOLF (18hål)

Paddla på Stångån. Helt under´bart... Stångån är föresten en av få åar som rinner både söder och norrut!!! Klart barnvänligt!! Ån är lugn och fin , förutom ett par forsar (VÄL UTMÄRKTA och med bra möjligheter att bära kanoterna)

Rumskulla med : filmens "Lönneberga" Katthult. (Det finns ett "riktigt" Lönneberga mellan Rumskulla och Silverdalen men det är nog bara namnet som Astrid mindes därifrån) Emil heter visst " Michael im Lönneberga " på dåjtniska..

Pelarne med "Bullerbyn" (faktiskt det ÄKTA.. där Astrid spenderade stor tid och där TV-serien är inspelad) Genuint och inte för komersialliserat.

Frödinge: (12km) Bara SMAKA på namnet.... OSTKAKA och pajer....

Åbro bryggeri har visning helasommaren med provsmachkninng... schkål....

Pippis Sockerdricksträd finns att GRATIS !!! beskåda utanför Näs som var Astrids hem i Vimmerby..

.... skulle kunna hålla på en timma till.... men ni får själva åka dit och beskåda...

b
netaave
Håller med om Nossenbadet, en underbar badplats, vi har bott där också.
Blir lite nostalgisk när jag läser din tråd Nallen.
Fanns också ett jättefint friluftsbad inne i Vimmerby vid en annan stugby, tror det hette nåt på "Björk...." inte så barnvänliga stugor om man har småbarn dock, sovloft med en ganska brant trappa.
Badet var helt underbart med bubblor, fontäner och vattenruschbana i en sockerdricksflaska.

Märks det att vi varit där mycket? tongue.gif
Sist stannade vi två dar extra och tog då in på ett helt underbart liten privat vandrarhem som någon gjort i ordning i sin villa. låg bredvid kyrkan.
gammelnalle
Hur kunde jag glömma Björkbacken??? Ligger precis intill väg 33 (mot V-vik)

http://www.bjorkbacken.com/

och en länk till turistbyrån:
http://www.turism.vimmerby.se/Sv/turism/t11.asp

b
netaave
CITAT (gammelnalle @ 04-03-2006, 09:17)
Hur kunde jag glömma Björkbacken??? Ligger precis intill väg 33 (mot V-vik)

http://www.bjorkbacken.com/

och en länk till turistbyrån:
http://www.turism.vimmerby.se/Sv/turism/t11.asp

b

Du bor där, eller?
gammelnalle
tror jag har berättat det förut... jag har BOTT i Lönneberga!!!

och är man nu ändå där kan man ju passa på att titta på Albert Engströms födelsehem i Bäckfall.... (många tror att han föddes i Hult ...men DIT flyttade han något senare där hans far var Stationsföreståndare.-... eller mer känt som Stins..)

och Från väg 33 tar man av vid Hult för att besöka den fantastiskt vackra Skurugata och Skuruhatt.... Har man det minsta intressa av natur så FÅR detta bara inte missas...

(du ser jag kan hålla på hur länge som helst..... sleep.gif sleep.gif sleep.gif )

b
netaave
CITAT (gammelnalle @ 04-03-2006, 19:31)
tror jag har berättat det förut... jag har BOTT i Lönneberga!!!

och är man nu ändå där kan man ju passa på att titta på Albert Engströms födelsehem i Bäckfall.... (många tror att han föddes i Hult ...men DIT flyttade han något senare där hans far var Stationsföreståndare.-... eller mer känt som Stins..)

och Från väg 33 tar man av vid Hult för att besöka den fantastiskt vackra Skurugata och Skuruhatt.... Har man det minsta intressa av natur så FÅR detta bara inte missas...

(du ser jag kan hålla på hur länge som helst..... sleep.gif sleep.gif sleep.gif )

b

Ja men det är ju det jag alltid misstänkt! Att det är du som är Alfred...... ohmy.gif laugh.gif
Och jag får skriva ihop en lista med allt och sedan skickar vidare.

Man kanske skulle själv också åka dit någon gång.

Elisabeth
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon