Regna
Usch. Har varit pluggat, jobbat och varit sjuk och trött ett längre tag, så mina krukväxter har fått lida under vintern. Har bara vattnat plantorna utan att ta hand om dem ordentligt, har inte granskat och duschat av dem som jag brukade göra hela tiden förut.

Idag bestämde jag mig för att städa av en av fönsterbrädorna hemma, och duscha av min stackars dammiga tjockbladiga fikus som behövt min omvårdnad ett längre tag men inte fått. Den har stått bakom gardinerna (som jag nu definitivt tänker tvätta... urk). Två av bladen var allvarligt gulnade, och de har fått äggsamlingar på sig som ser ut så här:

Förutom påbörjat spinnangrepp i övrigt har jag inte hittat några insekter i krukan, eller i närheten av där blommorna stod. Vad kan det här vara för ohyra? Äggen är cirka 0,8 mm i diameter, om ens det.

Resten av växterna på samma fönsterbräda (benjaminfikus, citrusträd) mår relativt bra (med undantag för begynnande spinn där också *suck*), och inga av bladen där har dessa ansamlingar på sig. Hittar inga andra insekter. Har nu duschat av alla växterna och sprayat dem med Värna insektsmedel.
Gurkan
Förlåt om min kommentar är ovidkommande, har inget svar på "äggfrågan".

Men, jag måste säga att dina bilder är fantastiska ! Tack för titten.
Gossen Ruda
Insektsägg är ofta svåra att bestämma, även för experterna. Jag är inte ens en sån men om jag får komma med en gissning så säger jag nån fjäril. Detta pga äggstorleken och den regelbundna samlingen. Dock ser kläckningen inte ut att ha gått så bra, en del ser uttorkade ut.
Regna
Tack Gossen Ruda för gissningen. Får hoppas att det bara var en sen och förvirrad nattfjäril på vift eller något.
Växterna har hämtat sig och ser gladare ut i övrigt, och jag har inte kunnat hitta något annat avvikande på någon av krukväxterna hemma.

Tack Gurkan för kommentarerna angående bilderna. Kan inte direkt påstå att de är fina själv dock. *ryser av obehag*
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon