Full version: Gödsla Pelagoner
*Dozer*
Hej
Jag köpte Pelagonsticklingar på Granngården. Dom är inte pyttesmå, när ska jag börja ge dom näring? När ska jag plantera m dom?
Sollan
Plantera om när du ser att det börjar bli fullt med rötter i krukan, ta gärna bara en storlek större. Tar man till en jättekruka riskerar man att det blir för blött för rötterna.
Några veckor efter omplanteringen kan du börja gödselvattna.
Ullet
JAg brukar börja med att plantera om mina pellisar när jag köper dom. De är oftast fulla m rötter som behöver ny kruka. Sen sätter jag dom i lerkruka o gödslar inte förrän efter en 4 veckor ungefär. Sen låter jag dom torka upp lite innan jag vattnar rejält, dom trivs inte att stå blött men vill ha rejält m vatten.
Leia
Har precis varit ut till garaget och klippt ner mina övervintrade pelargoner. Vilka överlevare! De har fått vatten en gång sedan i oktober och alla levde!
En hade det tom kommit knopp på!!!
Jag har alltid annars bara tagit och stuckit ned sticklingar i vanlig blom jord (typ Ica´s) och det brukar gå bra.
Men ska man egentligen sätta ned dem i såjord om man gör det på rätt sätt? (fast å andra sidan så är det kanske inte så mycket näring i Ica´s jord, så det blir kanske ungefär detsamma?!)
Smultronbuske
Läs nya Allt Om Trädgård! Där ger Lasse Anrell lite ny syn på hur man ska ta hand om sina Pelargoner... tongue.gif
Irene_L
Välkommen hit Smultronbuske!! rolleyes.gif
Jag läste också om Lasse Anrell. Det visar tycker jag att Pelargoner är rätt tåliga och att det finns många olika sätt att lyckas på. rolleyes.gif
Mvh
Irene
guns
Jag läste också artikeln om Lasse Anrells pelagoner. Han klippe aldrig ner dem. Hur rangliga och stora tror ni inte de blir då? rolleyes.gif
Ullet
Jag klipper ned mina, stoppar kvistarna i torvbriketter, ställer alla i en avklippt glasslåda, sätter en plastpåse m hål i över och sedan rotar dom sig på ett kick.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon