Latmask
03-03-2006, 18:28
Min morfar dog i natt. Min mamma ska ta hand om allt själv (hon bor i Finland). Jag ska åka dit om en vecka och stanna hos henne och hjälpa med allt en vecka innan begravningen, men vill hjälpa med det lilla jag kan redan nu.
Så jag undrar om någon av er har något tips om en fin psalm som vi kan sjunga i kyrkan. En som passar på en begravning av en äldre man. Gärna en psalm som är ganska känd/halvkänd så att folk kan sjunga med. Vi ska sjunga Blott en dag, men ska ha en till.
Hemskt tacksam för all hjälp jag kan få.
Ylva Eggehorns
"Var inte rädd" tycker jag personligen att är väldigt fin och trösterik, plus inte särskilt svår att sjunga. Borde finnas både i den finlandssvenska och den svenska psalmboken.
Jag skickar en kram också, här:
>--

--<
gammelnalle
03-03-2006, 19:40
Beklagar sorgen!
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig, enär jag inte vet vad/hur man har för traditioner och psalmer i Finland..
Men det ordnar sig nog.
b
Jag beklagar din sorg.
Det finns en fin psalm som heter
Gud i dina händer som är finsk, men översatt till svenska.
Björken
03-03-2006, 19:51
Latmask
03-03-2006, 19:59
Tack snälla ni för era tips. Jag ska prata med mamma och se vad hon tycker om dessa förslag!
Kramar till er vänliga människor.
Irene_L
03-03-2006, 21:48
Beklagar din sorg. Jag tycker psalmen "Bred dina vida vingar" är jättevacker. Den sjöng vi på både min mammas och min pappas begravning.
mvh
Irene
Bred dina vida vingar, är riktigt vacker , och på finska heter det.
" mua siipeis suojaan kätke" jag har sjungit den på två begravningar.
netaave
03-03-2006, 22:31
Prästan kan säkert bistå med goda råd. annars kan du om du har en psalmbok hemma, kolla under avsnittet "Begravningar" om du hittar någon som passar.
Hannele
03-03-2006, 22:53
Prata med kyrkovaktmästaren. Han kanske kände din morfar?
Jag beklagar förlusten... *skickar en tröstekram*
Jag beklagar aldrig sorgen för den behövs....men däremot så beklagar jag alltid förlusten för det är precis vad det är för de som känner personen ifråga som gått bort....
Min pappa

gick bort sep 2004 och jag fick ta hand om hela begravningen själv och jag ville också att alla som ville skulle kunna ha möjligheten att sjunga med så jag valde bl a 'Amacing Grace' och 'Stad i ljus' 'Broar över mörka vatten'....de två sista har vi som 'tradition' vid begravningar...
Beklagar förlusten och sänder tröstekramar.
Men kan inte hjälpa till med att hitta psalmer.
Latmask
04-03-2006, 10:58
Man kan alltså välja sånger som inte är psalmer också?
netaave
04-03-2006, 11:15
CITAT (Latmask @ 04-03-2006, 10:58)
Man kan alltså välja sånger som inte är psalmer också?
Du kan utforma en begravning exakt så som du vill idag!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.