Jag mindes plötsligt att jag experimenterade fram en röra med texturerat sojaprotein (och egentligen tycker jag att sojaprotein är en ganska tråkig ingrediens, så allt som förgyller den är värt att pröva på) som basingrediens i julas men glömde bort att skriva ner hur jag gjorde. Så jag testar den härmed på odlaiterna.
Det blir en rätt stor sats (med föräldrar, syskon och respektive pojk-och flickvänner, varav två och en halv vegetarian och en nyfiken, blir vi ganska många som äter) men den borde hålla sig ganska bra. Borde också gå bra att frysa.
1,5 dl sojaprotein
3 dl grönsaksbuljong (vatten och en halv tärning)
Koka upp vatten plus buljongtärning på spisen och lägg i sojaproteinet. Låt koka upp, ta från plattan och låt färsen dra i sig vätska medan resten förbereds.
1 stor lök eller två små
1 vitlöksklyfta
2 stora morötter
Hacka löken och riv moroten på rivjärnets grova sida. Fräs detta i en liten skvätt olivolja i en kastrull tills löken mjuknat. Tillsätt 150 g fryst hackad spenat (jag har ingen aning om hur grönsaksproducenterna fryser in spenat i Sverige, men här får man den på påse i kuddformade bitar. Har man ett fyrkantigt block kan det behöva tina upp litet) och rör om tills spenaten tinat. Tillsätt sojaproteinet med buljong och allt och gärna lite örtkryddor i det här stadiet. Herbes de Provence är min favorit. Kanske lite god tomatpuré också.
Tillsätt 1 glas rödvin, behöver inte vara nån dyr sort, en rågad matsked pestosås och några stänk balsamvinäger. Nu får röran puttra tills man känner att alkoholen i vinet kokat bort. Är man inte vegan kan man nu reda av med ett par matskedar créme fraiche och så smakar man av med salt och nymalen svartpeppar.
Bra som t.ex. pastasås och kunde också bli okej i lasagne, men går lika bra till vanlig kokt potatis.