Jag mindes pltsligt att jag experimenterade fram en rra med texturerat sojaprotein (och egentligen tycker jag att sojaprotein r en ganska trkig ingrediens, s allt som frgyller den r vrt att prva p) som basingrediens i julas men glmde bort att skriva ner hur jag gjorde. S jag testar den hrmed p odlaiterna.
Det blir en rtt stor sats (med frldrar, syskon och respektive pojk-och flickvnner, varav tv och en halv vegetarian och en nyfiken, blir vi ganska mnga som ter) men den borde hlla sig ganska bra. Borde ocks g bra att frysa.
1,5 dl sojaprotein
3 dl grnsaksbuljong (vatten och en halv trning)
Koka upp vatten plus buljongtrning p spisen och lgg i sojaproteinet. Lt koka upp, ta frn plattan och lt frsen dra i sig vtska medan resten frbereds.
1 stor lk eller tv sm
1 vitlksklyfta
2 stora mortter
Hacka lken och riv moroten p rivjrnets grova sida. Frs detta i en liten skvtt olivolja i en kastrull tills lken mjuknat. Tillstt 150 g fryst hackad spenat (jag har ingen aning om hur grnsaksproducenterna fryser in spenat i Sverige, men hr fr man den p pse i kuddformade bitar. Har man ett fyrkantigt block kan det behva tina upp litet) och rr om tills spenaten tinat. Tillstt sojaproteinet med buljong och allt och grna lite rtkryddor i det hr stadiet. Herbes de Provence r min favorit. Kanske lite god tomatpur ocks.
Tillstt 1 glas rdvin, behver inte vara nn dyr sort, en rgad matsked pestoss och ngra stnk balsamvinger. Nu fr rran puttra tills man knner att alkoholen i vinet kokat bort. r man inte vegan kan man nu reda av med ett par matskedar crme fraiche och s smakar man av med salt och nymalen svartpeppar.
Bra som t.ex. pastass och kunde ocks bli okej i lasagne, men gr lika bra till vanlig kokt potatis.