mai bassett
01-05-2003, 14:09
Hej
Jag ska försöka mig på att odla meloner i sommar för första gången. Är det någon som kan ge mig några bra tips? Jag har ett litet växthus men tänkte odla på friland. Jag bor i England så jag tror inte det blir för kallt att odla utomhus.Jag har satt potatis som redan kommit upp och tomaterna i växthuset bara väntar på att bli utplanterade. Nästa vecka ska jag så sallad och rädisor sedan är det nästan fullt i mitt lilla köksland.
Hälsningar från Mai
Jag prövade två sorters melon förra året och de skulle båda odlas i växthus. Då jag inte har något växthus så försådde jag inne och planterade ut i slutet på maj. Båda sorterna fick meloner men det var bara den ena som i princip hann bli klar. Den skulle behövt en vecka till, så den fick eftermogna inne. Den andra tog frosten. Mina sattes i pallkragar i kompostjord mot södervägg, men jag föreslår att du planterar dina i stora krukor och tar in i ditt växthus innan frost. Massor med vatten är också att rekommendera. Jag odlade inte vattenmelon utan mindre sötare sorter. Den ena sorten fick jag fästa upp lite grann och jag klippte också bort de närmsta bladen när melonen skulle mogna så frukten fick så mycket sol som möjligt. Lycka till.