Floppy
Läste på första sidan på Odla i länken 'Aktuellt i Mars' detta:

CITAT
Även större rumsväxter kan klippas nu, sådana som hibiscus, fikus och liknande.
Låt gärna ett par veckor gå mellan beskärning och omplantering så växten hinner anpassa sig.

Min fråga är då: klippa fikus...hur? blink.gif wink.gif

Min andra fråga är: det finns en bild på en hibiscus med en orange blomma...vad heter den?...så läcker färg....*måste ha, måste ha, måste ha* tongue.gif
kristerh
CITAT (Floppy @ 04-03-2006, 08:31)
Min fråga är då: klippa fikus...hur? blink.gif wink.gif

Du kan klippa som du vill, antingen om du vill ta bort någon gren eller om den blivit för hög är det bara att klippa ner den med en sekatör,
men se upp med den vita växtsaven, den är starkt allergiframkallande,
jag tex får kraftig klåda i ögonen av dem, tvätta händerna noga efter klippningen.
krister
Killensomvillhagrönafingrar
Hmmm jag beskar vår ficus i höstas, inte helt rätt då ohmy.gif

Men eftersom den blev riktigt fin och verkar trivas så känns det ok ändå. Ficus är väl riktiga överlevare om jag förstått det hela rätt?
kristerh
Ficusen kan du klippa när du vill, fast de tappar mycket blad på vintern, och vissa grenar kan tom torka ut, så det kan nog inte skada med en xtra ansning på våren.
krister
Floppy
Tack så mycket...då är det bara att ta fram secatören och sätta igång...
jo att de tappar bladen vet jag men jag visste inte riktigt hur man beskär...men det vet jag nu... tongue.gif

Men är det någon sam har svar på min andra fråga?...den om vilken sort hibiscusen är på bilden....den med de oranga blommorna....finns det frön att köpa någonstanns....?

Lägger in en bild på den ifall om ni inte hitta vart den fanns:

Visst är den vacker.... wub.gif wub.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon