Hösten 2003 grävde jag upp en gammal syrénäck, men tog vara på ett antal rotskott som jag planterade på nytt, ett par meter från där de vuxit tidigare. Sedan dess har det kommit blad varje år, så de har överlevt - men inte vuxit en centimeter! Jag har prövat att ge gödning, och vattnat, men det ger inget resultat. På andra ställen i trädgården kämpar jag mot syréner som växer så fort att man inte hinner klippa, men där jag vill att de ska växa, där händer inget. Är det bara för att de retas, eller gör jag nåt fel? När snön försvinner tänkte jag pröva att klippa ner häcken, för att se om det kans timulera växtkraften. Är det klokt?
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2006, 08:58
Det är normalt att syren står ganska stilla de första 2-3åren då brukar de satsa på att växa under mark istället och sen när de väl har etablerat ett hyfsat rotsystem så sätter de fart att växa.
Japp, vill gärna understryka detta. Syrén kan ta tid att etablera sig. Låter man dem behålla gren- och bladmassan till dess de pysslat om sina rötter, orkar de skjuta fart efter några år.
Vattningen är mumma för ny syrén, det som rötterna haft nytta av får du tillbaka i grenverk sedan. Långverkande gödning som kogödsel likaså. Man ser på bladens storlek och färg om de får tillräckligt, för lite eller för mycket.
Katarina H
06-03-2006, 10:30
Jag satte rotskott av syrén år 1999 eller 2000 minns inte riktigt. Men det tog jättelång tid innan de sköt fart, nu är de jättehöga och fina. Ha tålamod alltså och vänta. De kommer att växa snabbt sedan de väl etablerat sig (och hunnit vara lite purkna över att blivit flyttade)
Sommartorparn
06-03-2006, 10:45
CITAT (Katarina H @ 06-03-2006, 10:30)
Jag satte rotskott av syrén år 1999 eller 2000 minns inte riktigt. Men det tog jättelång tid innan de sköt fart, nu är de jättehöga och fina. Ha tålamod alltså och vänta. De kommer att växa snabbt sedan de väl etablerat sig (och hunnit vara lite purkna över att blivit flyttade) :)
Jag har samma erfarenhet. Det tar ungefär 5 år innan de sätter fart (olika beroende på hur små skott du började med). Det jobbigaste under dessa år har varit att hålla ogräsfritt runt omkring dom. Och detta eviga vattnande.