mhg
Varje sommar kommer jag på att det ju behövs en massa ettåriga blommor i trädgård, lådor och amplar, för att trädgården ska bli fin. Perenner och rosor i all ära. Och varje år uppstår två problem: urvalet i handeln är ensidigt, särskilt om man, som jag, har ett gammalt hus och vill ha växter som passar ("mormorsblommor") - och så blir det dyrt! Ibland kommer jag ihåg att försöka förodla från frö, men det blir aldrig bra! I fjol växte inte ens krassen, som jag förodlat direkt i zinklådorna. Det blev tanigt och blekt, långt från mormors frodiga lådor... Finns det något som verkligen fungerar, och ger ordentlig blomning, och då inte fr o m september...?
Åsa, mälardalen zon 2
Ringblommor brukar vara säkra kort och dessa kan du direktså, det finns många sorter och ofta är fröerna ganska billiga.
Gurkört brukar också gå fint att direktså. Både gurkörten och ringblommorna har dock tendensen att självså sig så man får räkna med att det dyker upp gurkört och ringblommor även nästa år ifall man nu inte går runt och plockar bort alla frökapslar.

Krasse som du redan testat brukar också vara lätt att direktså men det låter som om du glömt ge dem näring under sommaren, sommarblommor är ganska näringskrävande och vill gödas regelbundet och extra noga brukar det vara när de sitter i krukor. En överdriven kvävegödsling på krassen kan dock ge stort bladverk och få blommor men detta innebär inte att man ska skippa gödningen helt. En fin krasse tycker jag Alaska är för den har så fint bladverk det ser ut som någon spillt mjölk på bladen så denna är vacker redan innan blommorna kommer.
heiamaria
Hejsan

Jag känner igen mig.... utbudet är oftast ensidigt i plantshoparna
Jag har några favoriter (ettåringar) malva, den vita speciellt, och cosmos som finns i flera färger (vitt till mörkrosa och div schatteringar däremellan)
kan förgros för tidig blomning, men jag brukar både förodla och direktså i rabatterna där det finns "hål", då får man förlängd blomningstid . cosmos är tacksam för den blommar länge och är skir i bladverket, vilket ger en grön "utfyllnad" i rabatten även innan den går i blom.
rolleyes.gif
Eva i Skåne
Jag funderar lite på var i landet du bor. Det är nog skillnad på direktsådd i norra delarna och hos mig i Skåne.

Rosenskära funkar utmärkt att direktså. Speciellt bra tycker jag de som frösått sig själv blir sleep.gif, men det är ju som Åsa skriver om ringblommorna. Då kommer de lite där de själv vill.
Sen tycker jag att blå snokört är perfekt att så i rabattens framkant. Den bildar stora tuvor om man sår lite fröer plättvis och de blommar med en härlig himmelsblå färg.
kerstin z5-6
Precis , ringblomman självsår sig sällan här uppe smile.gif
Fler lätta och tacksamma är Nemesia låg, Tobak , Phlox, röd solros , sommardahlia, sommar aster , atlasblomma , clarkia , Prins gustavs öga
Krasse och lukärt sår jag 1 maj -då är de lagom att sätta ut 6 juni
De är svåra om man sår för tidigt ....tar en massa plats med ...
gunnelö
En sommarblomma som är mycket lättodlad, åtminstone hos mig, är broksalvia. Den blommar hela sommaren. T o m när ringblommorna börjar se skräpiga ut fortsätter den ett tag. Den kan sås inne eller ute (eller båda för extra lång blommning). Färgen är underbar (Blue monday är den sort jag brukar så men i år blir det även några andra sorter). Den passar i alla buketter. Och ju mer man plockar ju mer blommar den. Och sniglarna bryr sig inte om den!! rolleyes.gif smile.gif
Med andra ord. Den har allt!

Gunnel Ö
Kjell_Zon4
Jag sår ettåringar vårje vår och då har jag alltid standards alltså växter som jag alldrig misslyckas med och det är Tagetes (finns flera olika där min favorit är Bolero) Flitig Lisa, Tobaksblomma, Slingerkrasse, Ringblomma, Malva. Dessa är mitt grundutbud sedan blir det alltid några nyheter Lycka till med frösådden Kjelle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon