emmsing75
Hej!
Det står ju lite olika info om hur man ska göra men ni här verkar ju ha koll och egen erfarenhet så här kommer nu en till änglatrumpet fråga. Jag har haft min i garget (ca 5-10 grader, litet ljusinsläpp) under vintern men nu tagit in den i huset för "väckning". Innan hade jag läst att det egentligen inte var optimalt att beskära och väcka samtidigt så jag klippte ner den medan den fortfarande stod kvar i garaget vilket jag sen läste var i lite fel ordning men inte mycket att göra åt nu. Jag har satt sticklingarna i vatten och den översta sticklingen (dvs toppen)har börjat utveckla rötter men inte de andra. Hur lång tid brukar det ta och ska man byta vattnet ofta för att de ska få mer näring eller är det bättre att ha samma vatten?

Sen vad gäller själva moderplantan så läste jag också att man inte skulle plantera om den innan den först fått vakna och börja växa till sig men nu tycker jag inte det händer så mycket (snarare att den ser ledsnare ut) så nu är jag lite inne på att plantera om den innan den börjar växa till sig. Finns det förresten nån optimal temperatur som man ska ha i rummet där den står? Tacksam för kloka åsikter. rolleyes.gif
Lady Hamilton
Sticklingarna kan stå i samma vatten helatiden men byt gärna emellanåt.
Moderplantan? Hur är den placerad? Ljus, temp? Har du vattnat den?
Den bör placeras ljust men inte för varmt på en gång. Var mycket sparsam med vatten innan den "vaknat" annars är risken att den ruttnar.
Men jag tycker INTE att du ska plantera om den nu, då är det stor risk att den dör.
emmsing75
Tack! Hmm, jag har nog min "moderplanta" alldeles för varmt och har dessutom vattnat på rätt friskt för ett litet skott som kommit från stammen verkar ha mjuknat men jag hoppas att den överlever ialla fall. sad.gif
Jag får nog se till att dra ner på både temperaturen o vattnandet. Om inte annat så har jag ju tagit många sticklingar som bör överleva ialla fall. tongue.gif
Om man har rotat dem i vatten, måste man ialla fall sätta dem i såjord när man planterar eller gör man det direkt i lite mer näringsrik jord?
Alexander-VG-zon3
jag tror intgte det är så bra att vattna för mycket till ett litet skott för det skkottet anvä
nder inte lika mycket vatten som en stor planta gör så då bler där kavr vatten som växten inte tagit upp som sen gör att den ruttnar eller druknar har själv gjort det med ett par växter .även så sticklingar ska du plantera i såjord
Lady Hamilton
Om det är blött i krukan så kan du kanske pröva med att lyfta ut
"allt ur krukan" och placera det på en tidning elle annat så att rotklumpen får torka upp. Men rör inte i "själva klumpen". Jord som faller av häller du försiktigt tillbaka sedan när den har torkat. Efter det kan du placera plantan svalt. Sticklingarna kan du plantera i vanlig blomjord direkt eftersom att Ängla trumpeter vill ha MYCKET näring normalt när de växer.
emmsing75
Ok, nu har jag lyft ur min stora planta ur krukan för att låta jorden torka upp men den kändes faktiskt inte så blöt, mer bara lite fuktig. Jag kanske inte hade vattnat så mycket som jag trodde så förhoppningsvis klarar den sig nu när jag har ställt den lite kallare och inte kommer vattna lika friskt i fortsättningen. Det är väl bara att hålla tummarna att den överlever.
Mina sticklingar (eller rättare sagt min stickling eftersom bara en fått rötter) avvaktar jag lite med att plantera så att den hinner få mer rötter men sen sätter jag den i blomjord så att den får näring. Förhoppningsvis börjar väl de andra sticklingarna också utveckla rötter snart. Tack för bra tips!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon