emmsing75
Hej!
Jag har insett att jag nog varit lite för ivrig och har sått vissa sorter lite för tidigt då de kommit upp och verkar vilja växa lite för fort, bla slingerkrasse, blomstertobak och tagetes. När man planterar om dem kan man då medvetet välja en liten kruka för att förhindra att de växer så mycket eller förstör man växterna då? Bör man också förresten toppa tagetes och slingerkrasse för att få de buskigare? Det har jag tänkt göra med blomstertobaken ialla fall när den kommer upp lite mer. Finns det förresten nån "tumregel" hur länge man ska ha extrabelysning? Jag bor i Uppsala så ett tag till antar jag ialla fall.
Åsa, mälardalen zon 2
Försöker man svälta växter genom att ex. sätta dem för trångt brukar man få motsatt effekt, de sträcker på sig istället. Mera ljus och svalare temperatur ger knubbigare och lägre plantor. Både tagetesen och krassen brukar dock gå utmärkt att toppa.

Extra belysning mars ut brukar vara bra.
Lady Hamilton
Om du placerar dina plantor så svalt du kan (dock ej - grader) så växer de långsammare. Sedan som Åsa säger är belysning bra.
Tagetesen kan du toppa eller så "knipsar" du knopparna tills det är dax för dem att blomma. Du kommer att få stora "kraftiga" plantor det garanterar jag laugh.gif Ett år när jag sådde "för tidigt" var mina tagetesar som "små träd" laugh.gif Men inte att jag erkännde mitt misstag........wub.gif ..Utan jag sa bara att
-Jag VILL inte ha några "spinkiga "peckel" plantor sleep.gif
Utan jag VILLE ha STORA KRAFTIGA plantor!! smile.gif
emmsing75
Ok, tack för bra svar och jag vill ju faktiskt ha stora kraftiga plantor så det kanske inte var så tokigt att så dem nu. Tänkte ha balkonglåda med 2 olika sorters tagetes och två olika sorters klätter/hängkrasse. Blir spännande att se hur det blir men än så länge verkar de ju växa på bra! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon