|
Varför ser den ut så här, min stackars lilla citron?
Lady Hamilton
04-03-2006, 10:48
Näringsbrist?
Min ser precis likadan ut, men för övrigt verkar den må bra och den växer på. /A
Alexander-VG-zon3
04-03-2006, 14:34
börja ge dom citrusnäring men börja ge det i april.mars då ger jag mina växter näring
Lady Hamilton
04-03-2006, 14:45
CITAT (flaxss @ 04-03-2006, 14:34) börja ge dom citrusnäring men börja ge det i april.mars då ger jag mina växter näring Det beror på om de växer eller vilar. Vilar plantan kan du ge lite utspädd näring men har den börjat skjuta nya skott eller börjat blomma då är det mycket hög tid att ge dem näring. Mina citrusar både blommar och skjuter nya skott så de har fått näring sedan slutet av Januari
Alexander-VG-zon3
04-03-2006, 15:20
jag tänkte mest på omplanteringen man brukar säga 6-8veckor efter man planteratom ska man ge näring
Tack för svaren. Den har börjat skjuta nya skott, så den har nu fått lite näring. Dock ingen speciell citrusnäring, för det har jag inte fått tag i. Är det viktigt?
Alexander-VG-zon3
04-03-2006, 15:33
citrusnäring har ju det som både alla citrusar måste ha och även oliv ger man det till . jag tror det har nåt i sig om det är järn eller nåt annat som gör att det bler bättre av nåtting . på min stora oliv tog jag in den från vintervilan i går och planteradeom den sen vänta 6-8 veckor så den inte får för mycket näring för jorden har redan mycket näring i sig
Lady Hamilton
04-03-2006, 16:52
CITAT (ikah @ 04-03-2006, 15:24) Tack för svaren. Den har börjat skjuta nya skott, så den har nu fått lite näring. Dock ingen speciell citrusnäring, för det har jag inte fått tag i. Är det viktigt? Eftersom den har börjat skjuta skott kan du om du vill plantera om den. Det finns t.o.m. speciell citrus jord som du kan köpa. Men jag rekommenderar dig att köpa citrus näring, den innehåller mycket järn som är livsviktigt för Citrusar. Det brukar finnas lite var stans att köpa.
Lady Hamilton
04-03-2006, 16:55
Och du kan ge näring direkt efter omplanteringen. Växande Citrusar behöver mycket näring.
Aaah! Så det är därför min citronplanta aldrig har producerat så mycket som en enda knopp? Den vill ha specialnäring? Den tanken har aldrig slagit mig... Den ser ut som ett mindre träd nuförtiden, och har på senaste tiden fått låååånga nya skott, så den ser ganska underlig ut. Bör jag ansa den till mer normal växtform nu, eller bör jag vänta längre fram på våren innan jag tar fram sekatören? Omplantering och specialnäring kanske är lösningen - jag som nästan var beredd att kasta hela "trädet" då det är så tråkigt och aldrig blommar... Hälsningar Agge
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 11:32
jag brukar iblan lägga ner en spik i medelhavs växter
En spik?!?! För att sedan kunna koka soppa?
kristerh
06-03-2006, 11:53
CITAT (Agge @ 06-03-2006, 11:38) En spik?!?! För att sedan kunna koka soppa?  Det är nog järnet som utsöndras i jorden flaxss menar men då får det inte vara någon rostfri krister
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 13:00
man kan kolla spiken om dom är rosfria eller inte med att lägga ut dom jag har en hel låda med rostadsapik . men det som är bra med det är ju till för medelhavsväxter för deras jordar runt medelhavet är rödfärgad av bara för där är mycket järn i jorden även kan man hitta sån jordtyp i californien,afrika m.m
Lady Hamilton
06-03-2006, 13:23
CITAT (Agge @ 06-03-2006, 11:30) .........Den ser ut som ett mindre träd nuförtiden, och har på senaste tiden fått låååånga nya skott, så den ser ganska underlig ut. Bör jag ansa den till mer normal växtform nu, eller bör jag vänta längre fram på våren innan jag tar fram sekatören?........... Jag tycker att om du skall ansa nu, gör det försiktigt .............annars kan du ev. knipsa bort "blomanlag" då är det bättre att ansa längre fram emot hösten innan den "går in i vila" Men försök att få tag i citrusnäring, citrusar behöver det.
Hehe... Ansa bort blomanlag? Risken för det på den här plantan är verkligen minimal!  Jag har detaljgranskat den många gånger sedan den visade sig ovan jord för första gången i senare hälften på 90-talet. Jag ska göra en helrenovering av den endera dagen, så kanske den får fart. Det har väl varit moment 22 på senare tid. Eftersom den aldrig blommar har jag mest låtit den stå på sin plats och på sin höjd flyttat den till soligare plats på sommaren, men omplanterad har den inte blivit på ett antal år, och näringstillskott för citroner ska vi inte prata om... Jag visste inte ens att det fanns...  Däremot har den faktiskt fått både vanlig krukväxtnäring och även överbliven skvätt orkidenäring när de blommorna har tagit sitt, men det kanske har gett motverkande effekt... Har någon en bild på ett citronblommeanlag, så att jag inte av misstag råkar klippa bort det om den nu får fart av stundande "spa-behandling"? Undrar om man kan få "avklippet" att bilda rotsystem och få några mer krukväxtlika plantor, till skillnad mot den här som med åren vuxit sig till mer trädlik storlek... Hälsningar Agge
Lady Hamilton
06-03-2006, 14:00
Visst kan du försöka rota det som du klippt av, men det kan vara lite knepigt......... Nu har jag bara "stora blom anlag" eftersom mina citrusar blommat ett tag Men här är 2 bilder på Citrus Lemon= Citron   Och en på Clementin
Lady Hamilton
06-03-2006, 14:03
Förresten, kan inte DU visa någon bild på din(a) citrus(ar)?
Mina kan du se i mitt album.........
Sådana hade jag nog känt igen om jag hade sett dem på min planta... Nåväl, nu ska den ju få spabehandling, och sedan kommer det kanske att vimla av dem? Det är alltså precis ovan bladfästena de kommer ut? Jag ska hålla utkik efter dem! Lovar höra av mig om citronskruttisen påvisar blomanlag! Hälsningar Agge
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 14:22
CITAT (Hamilton @ 06-03-2006, 14:00) Visst kan du försöka rota det som du klippt av, men det kan vara lite knepigt......... Nu har jag bara "stora blom anlag" eftersom mina citrusar blommat ett tag Men här är 2 bilder på Citrus Lemon= Citron   Och en på Clementin  ohh vilken fin planta du har  ska med testa å köpa en sån till våren
Vilka citronplantor!!! Jag kikade i ditt album. Själv fick jag inte till det att lägga in en bild direkt i forumet, så jag har nu skapat ett eget album. Min stackars citronplanta (som skulle få mindervärdeskomplex om den såg dina...) ligger där ensam just nu, men ska få sällskap av några av mina orkidéer och hoyor som ser betydligt trivsammare ut... Hälsningar Agge
Lady Hamilton
06-03-2006, 14:45
 Allt det bruna o torra kan du klippa bort helt riskfritt! Sedan kan du forma den lite. Den kommer att bli snygg då tror jag!
Jodå, jag brukar hyfsa till den lite ibland, även om det inte ser så ut i nuläget...  Grejen är dock, att när jag har klippt ner den en bit så brukar det alltid trilla av ytterligare lite blad, så jag har inte vågat klippa så mycket grönt nu på sistone innan våren och ljuset har återvänt. Nu borde det väl ändå vara tillräckligt soligt och fint för att kunna göra en insats. Hälsn. Agge Ps. Hur får du in bilden i forumsrutan?  Ds.
Lady Hamilton
06-03-2006, 15:01
Höger "Klicka" på bilden, välj egenskaper, kopiera biladressen (börjar med http//) i rutan till vänster tryck ok Gå till inlägget tryck på svara Klicka i rutan för inlägget tryck på knappen bild, höger klicka och klistra in bild adressen, kolla så att det inte blir 2st http adresser från början i så fall ta bort den ena
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 15:15
med mitt stora olivträd gör jag med så att jag klipper veck alla döa små grenar och sånt även tar veck döa blad
Lady Hamilton
06-03-2006, 15:39
CITAT (Agge @ 06-03-2006, 14:54) ...  Grejen är dock, att när jag har klippt ner den en bit så brukar det alltid trilla av ytterligare lite blad, så jag har inte vågat klippa så mycket grönt nu på sistone innan våren och ljuset har återvänt.  ........ Ett tips som jag har använt mig av vintertid är att "duscha" bladen med blomspruta innehållandes utspädd näring.
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 15:49
CITAT (Hamilton @ 06-03-2006, 15:39) Ett tips som jag har använt mig av vintertid är att "duscha" bladen med blomspruta innehållandes utspädd näring. du är smart det har jag inte tänkt på det ska jag testa till nästa vinter  ville bara visa mitt olivträd efter vintervila men där ser man att jag har tat veck alla blad som har trillat av och även klippt veck allt det (risiga) med döda grenar och skott å små blad klippa rent den och även toppa den och froma den om man vill
Lady Hamilton
06-03-2006, 15:53
 Det är lite svårt att se.........har du ingen "ljusare" bild? För det skulle verkligen var kul att riktigt "få se" ditt olivträd.
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 16:00
nej jag får inte den bättre nu för solen skyner stakrt men kan försöka igen  fast nu har den inte många blad bara i toppen så den ser inte så fin ut
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 16:07
fick en bättre bild när jag flyttade den men jag har vänt den så man ser inte det *kala området*
Lady Hamilton
06-03-2006, 16:14
Ok Tack för "titten" Det ser stort ut och det var fint  Trots att du säger att det just har vintervilat.
Alexander-VG-zon3
06-03-2006, 16:19
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|