Full version: Potatissorten rate
erikerik
Vart kan man få tag på utsäde till potatissorten ratte?

Tack på förhand!
Åsa, mälardalen zon 2
Det enda stället jag kan komma på såhär på en gång är Graines Baumaux och de säljer sina produkter till sverige + katalogen som är rena rama trädgårdsporren skickar de gratis.

Ratte hos Graines Baumaux
andersen
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,04-03-2006, 17:06)
Det enda stället jag kan komma på såhär på en gång är Graines Baumaux och de säljer sina produkter till sverige + katalogen som är rena rama trädgårdsporren skickar de gratis.

Ratte hos Graines Baumaux

Åsa jag har en följd fråga, är det tillåtet att köpa potatis utomlands som utsäde?
Åsa, mälardalen zon 2
Tja för hobbyodlare finns det just inga hårda regler och växtinspektionen får inte stoppa varorna när de importeras av hobbyodlare för då räknas det som handelshinder och det är inte tillåtet inom EU. Att handla från ex. Paris ska vara samma sak som att handla från stockholm. Men visst hela potatisfamiljen kan föra med sig en hel del sjukdomar liksom många andra växtfamiljer ex. familjen rosväxter etc.

Tittar man på jordbruksverkets hemsida om potatis verkar det som om man bara måste kunna visa upp vart man köpt utsädet ifall man odlar mer än 0,5ha och inom EU har man faktiskt också krav på utsädet ex. att det ska vara friskt, så det lär inte vara något sämre utsäde som säljs i frankrike än vad som säljs i sverige.
andersen
Tack Åsa för ditt svar.Du är värkligen kunnig i det mesta som rör odling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon