Full version: Toppa perenner?
Irene_L
Jag har förut bara sått ettåringar men har nu blivit sugen på att driva upp perenner från frön. Jag har sått Anisört, Temynta, Solbrud och Praktklocka. Dom har börjat komma upp och jag undrar nu om man ska toppa perenner (när de växt till sig lite). Det brukar jag göra med ettåringarna (efter ett tag när de blivit lite större)
mvh
Irene
Lena i Torslanda
Man brukar inte toppa perenner så låt dem bara växa sig knubbiga och fina under lysröret tills det är dags för utevistelse.
kerstin z5-6
nej de ska inte toppas
Irene_L
Tack för svar! Då får dom stå kvar under lysrören och växa vidare. Det är toppen med lysrör. Vilken skillnad det blir när man har dessa. wub.gif
mvh
Irene
Lady Hamilton
laugh.gif De är ju därför som vi rekommenderar dem!
Vi vill ju bara erat bästa! wub.gif wub.gif
lissa
huh.gif Dum fråga, men...varför ska maninte toppa perenner??? unsure.gif
kerstin z5-6
Perenner somär örtartade och återkommande växter, har ett långsammare utvecklingssätt än ettåringar som kokar över på en sommar.
Perennerna har i sig en form eller ett visst växtsätt och blir varken bättre, eller buskigare eller blommar bättre av toppning

Däremot kan vissa perenner skäras ner -när de är vuxna , efter första flor -för att ge ytterligare en blommning
lissa
Tack Kerstin för svaret, det var tur att jag fick reda på det nu..stod i begrepp idag att toppa en Calamondin som just har fått sina tredje bladpar unsure.gif
akagebeck
Hej!
Varför toppar man ett-åringar? Och vad betyder egentligen "toppa"? Är det att knipsa av stjälkarna? Och hur vet man var och när isåfall?

Är man nybörjare så är det så många frågor... huh.gif
kerstin z5-6
Om man knipsar av ettåringar över 3-4 bladparet buskar de till sig -blir kompaktare o frodigare , man måste sluta i tid ,eftersom man fördröjer blommningstiden något med varje knips tongue.gif
Ettåringar med genomgående stam som solrosor ska inte toppas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon