Hejsan!!!
Utflyttad stadsflicka bor sedan 5 år på landet och odlar allt mellan himmel och jord med stor entusiasm och optimism...haha...Gissa om man lär sig av alla misstagen...Men ifjol försökte jag så riktig fläder (tänkte den kunde trivas här då vi har vild druvfläder bakom uthuset), och echinacea (bra att ha-planta till vintern!) Har ju gula rudbeckior som växer suveränt. Men det blev inget av fröna.....Stratifierade precis som det stod att man skulle men inget hände...till slut grävde jag ner alltihop i skogskanten...så man vet ju aldrig då...men nu har jag tänkt försöka en gång till...
Misslyckades också med lavendel och mynta......
Annars har vi potatis, broccoli, sockerärter, jordärtskockor och diverse annat...Sommaren här (zon V - Hamar, Norge, på breddgrad med Gävle ungefär)var dock lite underlig ....Mina tagetes som såtts för att skydda kålen i juni/juli blommade inte förrän i september??!!! Och purjon blev som vårlök trots bra jord.....
Alla tips mottas med tack!!!
Hälsningar från norrbaggen:-)
Åsa, mälardalen zon 2
04-03-2006, 18:54
Hm.. Vanlig fläder är bara härdig till runt zon 4, ska man chansa i hårdare klimat bör den nog vara förvedad för att ha en chans unga plantor är känsligare så där säger jag köp en planta som redan är förvedad.
Echinacea brukar det inte vara några problem med bara att så fröerna inomhus runt mars-april, fröerna gror lättst tycker jag ifall man behandlar dem som ljusgroende = täck ej fröerna med jord. Alt. kan du köpa en planta och plantera i soligt och väldränerat läge de brukar sprida sig av sig själva så av en planta har man flera inom några år + en köpt planta blommar första året det gör inte frösådda plantor.
Tagetsen får man förkultivera ifall man vill ha tidigare blomning vid direktsådd kan det hända att de inte blommar förren aug-sept.
Purjo är en mycket näringskrävande gröda så även om du har bra jord kanske det inte var tillräckligt, många grönsaker får man gödsla flera gånger under säsongen för att de ska bli nöjda.
Riktig pepparmynta kan man inte fröså så köp en planta istället ifall du vill ha den riktiga varan, mynta spridersig dock en hel del i zon 5 tror jag dock den behöver väldränerad jord.
Lavendel: Köp även här en planta tror även denna bör vara lite mer förvedad när vintern kommer, mycket väldränerad och solig växtplats brukar behövas. Vill man ha fler så brukar det vara enklare att sticklingsföröka lavendel än att fröså.
Christoffer
05-03-2006, 00:04
Glöm inte att ta till vara även bladen från solhatten, då även de innehåller medicinska ämnen, om än i mindre mängder. Många tar bara till vara roten och slänger bladen, vilket är synd.
Tack för hjälpen! Tagetesen var förkultiverad förresten...Det var ju det som var så konstigt... den var ganska stor när den kom ut men blommade i alla fall inte förran i september!!
MVH
Lou
kerstin z5-6
12-03-2006, 00:24
Jag odlar både den flikbladiga gula fläderna och den vanliga utan större problem -De står ganska vindskyddat vid några tujor -kan vara det som gör det
Stratifierade du i kyla 6-8v -för det är minimi tid på fläder
och har du förresten sett denna -blåbäriga Kanadensiska
SAMBUCUS nigra ssp. caerulea
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.