Hej!!!
Köpte 2004 4 (fyra) stk jordgubbsplantor..dom trivdes så bra att de nu är över 100 stk!!!!! Det börjar bli lite mycket som sprider sig överallt (och måste rensas från ogräs....)och jag får lust att hitta på nåt smart...
Tänkte att jag kunde ta ett gammalt avloppsrör i plast på ca 30 cm i diameter och dela på 2...Täppa till ändarna och flytta alla jordgubbarna dit... Hänga upp på uthusväggen.....då slipper jag våtarven, kvickroten och smörblommorna ...men frågan e: fryser dom sönder på vintern sen om dom inte är i jord???
Vad tror ni om den här iden?
Tacksam för svar.
Lady Hamilton
04-03-2006, 18:45
Det kan bli "kanonbra"! Men jag skulle rekommendera dig att gräva ner dem över vintern i komposten eller någon annastans där du kan täcka över dem med en stor lövhög över vintern.
Välkommen hit förresten
solkatten
05-03-2006, 17:01
Varför gör du inte ett "riktigt" jordgubbsland (om du har plats)?
Tänk på att du kanske behöver vattna 1-2 gånger om dan på sommaren om du har dom upphängda på väggen!
anna_rispan
05-03-2006, 18:23
Eller en pyramid! Det har jag sett ett par gånger. Botten som en "normal" sandlåda o sen en mindre storlek för var varv uppåt. Mmm, man bestämer väl bottenstorleken helt själv o därefter resten av ramarna också så klart. Beror väl på hur mycket plats man har. Men jag tyckte det var lite fiffigt, dels att det blir en odling med höjd, dels att plantorna har begränsat med utrymme. Då kan de ju inte sprida sig okontrollerat, om man nu har en sort som gör så.
Eller en Jordgubbstunna som Willab har = inget ogräsrensande
Har haft sådana i flera år på altanen - fungerar utomordentligt bra
Eva St
Apråpå jordgubbstunna. Kan man övervintra i den utomhus hela vintern?(zon 4) Jag har även funderat på en sådan där mindre i keramik till smultron, hur är det med övervintring i en sådan?
solkatten
08-03-2006, 10:48
Min jordgubbstunna står ute och i år har vi snö i 2,5 månader, rekord.
Inga problem men man måste tillsätta rätt mycket gödning och vattna bra. Angående keramikkrukan så beror det på om den är frosttålig, är den inte det så kommer den att frysa sönder. Mina smultronplantor står ute i blomlåder, har inte varit några problem tidigare.
Har haft dem kvar i min Jordgubbstunna i flera år. Drar in den i uterummet varje vintern där det är lika kallt som ute - står där hela vintern utan både vatten och annat. På våren drar jag ut den på altanen igen och börjar rensa ur vissna blad och börjar vattna upp den så smått och genast kommer det nya fina blad
Eva St
anna_rispan
12-06-2006, 15:44
Titta vad jag hittade på Odlas förstasida idag!! En sån jag försökte beskriva!!
Odlingspyramid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.