Full version: Sommardahlia
gunnelö
Idag när jag var på trädgårdsdag (med två underbara föredrag av Gunnel Carlsson och Sanna Töringe f ö) fick jag frön till "den vackraste sommardahlian". Det ska bli spännande att se hur den ser ut. Jag vet inte ens vilken färg det är.

Eftersom jag inte har någon påse att läsa på undrar jag nu när det är dags att så dessa frön.

Gunnel Ö
Åsa, mälardalen zon 2
Såtid för sommardahlia brukar vara runt mars-april. Har du bra ställe där du kan ge svalare klimat + bra ljus efter groning kan du börja redan nu men har du inte det där bra stället med svalt klimat och bra ljus kan du vänta till början av april.
gunnelö
Tack för hjälpen!

Gunnel Ö
Andreas1974
Jag måste fråga... vad är egentligen en sommardahlia? På vad sätt skiljer den sig från en "riktig" dahlia?

Andreas
Laci
CITAT (Andreas1974 @ 26-03-2006, 21:25)
Jag måste fråga... vad är egentligen en sommardahlia? På vad sätt skiljer den sig från en "riktig" dahlia?

Andreas

Detta är klippt från artiklar om dahlia här på sidan:

På senare år har det funnits dahliafrö att köpa. Dessa resulterar vid tidig försådd i låga s.k. sommardahlior som är bra i krukor och urnor och varför inte i rabattkanter. Även sådana dahlior utvecklar med tiden en knöl som kan tas till vara på samma sätt som de större släktingarnas.

hela artikeln finns här:odla.nu dahlia
Christer i Falköping
Det är inte någon skillnad alls. Men det brukar vara lågblommande sorter. Dessutom brukar många kalla dahlior man inte vet färgen på för sommardahlior, det blir lättare för den som säljer dem då biggrin.gif
Christer.
guns
Jag sådde sommardahlior för några år sedan. Dom blev jättefina, blandade färger och ca 60 cm höga. Blommade ända tills frosten tog dem.
Gurkan
Man kan också titta in på Dahlia.se om man vill veta mer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon