Vi har ett gäng röda skalbaggar med svarta prickar på tomten. Liljebaggarna är väl bara röda?? En god vän sa att det var likbaggar , det finns många av dem på kyrkogårdarna sa hon...*svälj*. Snälla, säg att det bara är en trevlig och ofarlig bagge... eller ska börja leta kadaver i trädgården??
Vänligen S
Betty
01-05-2003, 16:26
Nyckelpigor är åxå skalbaggar!!!
sunshine
01-05-2003, 16:50
OK, visst, jag är helt ny i trädgården, men den baggen kan jag! Den här ser lite mer ut som om man trampat på nyckelpigan... Platt liksom.. Försök igen...
Nutten
01-05-2003, 17:58
kan det vara en svampbagge som heter Endomychus coccineus? Är plattare och har längre antenner än en nyckelpiga, annars påminner de mycket om varandra.
Svampbaggar äter svamp under lövträdsbark, ofta på björk och asp. Helt enkelt en nyttig liten skalbagge
Ina
01-05-2003, 18:04
Detta är en svampbagge, Endomychus coccineus... åtminstone hittade jag bilden när jag sökte på det.
Hannele
01-05-2003, 18:15
Kan vara ljusbrun glansbagge som lever på sälg, pil och asp. Phytodecta viminalis
sunshine
01-05-2003, 20:48
Det är i varjefall inte den baggen som Ina har på bild. Denna jag har här är platt. OCH DEN KAN FLYGA glömde jag bort att meddela..
Inte glansbagge, som jag hittade en bild på nätet. Kanske en svampbagge då?
Hm..jag tror jag tar och får denna bagge att fastna på bild helt enkelt. Så är det lättare för er att kunna fastställa vad det är jag jagar i trädgården.
På återseende! /S.
sunshine
03-05-2003, 17:31
Misstänker att alla baggar kan flyga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.