Full version: risig hoya
Carex
Tänkte att ni hoyafantaster kunde dela med er av lite tips? Jag har en vanligt australis som definitivt inte tyckte om att ha en ljusslinga i sig till jul, vissa rankor dog, många blad fick brännmärken, fortfarande faller en del blad av ibland. Så jag tänkte att jag skulle beskära den, ner till de lite friskare delarna s.a.s. kanske blir en meter kvar av varje ranka då. Frågan är bara om jag ska plantera om eller beskära först? Och när ska jag göra dessa båda saker?
Tack på förhand, hoyor är något jag är helt borta på.
yenny
Jag tror att du kan göra båda sakerna på en gång utan att det skall bli problem.
Nu är en bra tidpunkt för det har börjat bli ljusare och växterna (i alla fall hemma hos mej) börjar sätta fart.

så det är bara att klippa ner och plantera om.

(fast du kan ju vänta tills i morgon åtminstone i fall om att något skulle vilja skrika Nej i vild protest blink.gif laugh.gif )
Carex
hehe, ok. Tack för svaret, väntar några dagar och ser om det uppkommer protester;)
Alexander-VG-zon3
jag gör alldrig dom samtidigt förrötterna bler ju störda sen även beskära samtidigt blern schock för växten om både rötterna bler störda å får ny jord o även bler av med blad å allt kankse duj tar veck rötter samtidigt ännu värre .
zaaritha
Ledsen; två hoyor har dött, senaste tiden! Vet ej--vad jag gjort för fel!
Men; får väl hoppas att de11 jag har kvar får leva... huh.gif
Lotta150
Är du tvungen att plantera om den? Kan du inte bara klippa ner?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta150 @ 04-03-2006, 23:33)
Är du tvungen att plantera om den? Kan du inte bara klippa ner?

där sa du en sak Lotta varför planteraom den hoyor trivs utan att man stör rötterna för mycket sen så är det bättre för den att återhämnta sig i det den är van vid byter du jord o allt så måste den först vänja sig till detg å sen att du klipper ner den wink.gif unsure.gif wub.gif
yenny
japp..lite protester kom det smile.gif

Då föreslår jag att du klipper bort det som är dåligt nu... och så väntar på att den börjar ta sej och sedan planterar om den.

(var det bättre unsure.gif )
Carex
tänkte bara att den skulle må bättre efter en omplantering. Men jag väntar lite.
Lotta150
Ja, jag skulle nog bara klippa i alla fall. Hoyor är inte så där jättekinkiga när det gäller omplantering. De klarar sig ett tag...
Alexander-VG-zon3
CITAT (yenny @ 04-03-2006, 23:51)
japp..lite protester kom det smile.gif

Då föreslår jag att du klipper bort det som är dåligt nu... och så väntar på att den börjar ta sej och sedan planterar om den.

(var det bättre unsure.gif )

inge protester här tongue.gif tongue.gif
det är bara olika sätta presoner har lärt sig typ som av böcker,mormor,farmor,nätet m.m wub.gif wub.gif
Carex
nu är den klippt och blev väldigt mycket mer hanterbar! Dessutom fick jag bort allt fult och risigt:) Tack för hjälpen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon